Strana 1 z 2

S14B23 Gruppe A - stavba a ladenie motora

Napísané: Pondelok, 8. Mája 2017, 21:49
od 320is
Pripájam zopár zaujímavých foto zo stavby, zabiehania a ladenia môjho motora. Ešte sa dolaďujú nejaké detaily. S prihliadnutím na zachovanie životnosti motora sme na cca 280PS pri 8000ot/min a hmotnosti 928kg :-) je to dlhý príbeh jednej e30, ktorý trvá už 16 rokov ...

Re: S14B23 Gruppe A - stavba a ladenie motora

Napísané: Pondelok, 8. Mája 2017, 21:56
od Drac1k
:shock: :twisted: vyzera to viac ako zaujimavo!

Re: S14B23 Gruppe A - stavba a ladenie motora

Napísané: Pondelok, 8. Mája 2017, 22:09
od pistacik11
Chlape, toto by sa chcelo tuná rozpísať a mrte veľa fotiek dať :O :P

Re: S14B23 Gruppe A - stavba a ladenie motora

Napísané: Utorok, 9. Mája 2017, 09:57
od M3 lover
Olalaa..toto vyzera zaujimavo teda :) rozpis sa
Pozeram ze podla spz bola registrovana v pn davno..po meste asi moc nechodis ze?

320iS to je taka sleeper M3...naoko civilka s S14kou :)

Re: S14B23 Gruppe A - stavba a ladenie motora

Napísané: Utorok, 9. Mája 2017, 13:26
od 320is
Ano, auto sa kupovalo ešte v 2002 keď málokto vedel, že 320is vobec existuje. Majiteľ sa dlho lamal, aby mi ho predal. Začalo sa klasickými "tuningovými" úpravami, ktoré rok 2002 ponúkal (nálepka na viečko nádrže, nejaké disky, výfuk, filter :-) ) a potom sa jazdili kopce, šprinty, slalomy ...... čo prišlo. Samozrejme založenie stránok e30.cz, prvé e30 zrazy v Cechách, prvé zrazy v BRNE na Masarykovom okruhu ........ super partia chalanov z Ciech, proste krásne obdobie. Auto v serii bez problemov vyhrávalo autoslalomy, ale doba sa menila a prichádzali ostrejšie auta, závodne auta ..... a e30 už nestíhala. Preto skoro 10 rokov stála a robila sa postupne mimo motora. No a teraz sa našiel človek, ktorý úspešne poskladal desiatky M3e30 motorov a ktorému možem dôverovať (nie je zo Slovenska) tak som sa pustil pred rokom do toho. Môj známy skladal identický motor ako ja, tak sme všetko spolu konzultovali, pretože skutočných odborníkov na konštrukciu S14 motora zrátam v Československu hravo na prste jednej ruky a aj tých prstov tam je moc. Neviem vôbec či na Slovensku existuje niekto kto skladal niekedy motor takmer identický so skupinou Gruppe A. Julo Konček mal DTM ko ale to je od Gruppe A ešte o dve triedy smerom hore, samozrejme nezaplatitelne. Carbonove sanie som mal kúpené už pred 12 rokmi a dlho sa hľadal niekto kto to s Alpha n kitom a ostatnými vecami bude vediet dobre naladiť. Prvý to mal T. Erdely a po dobrých skúsenostiach s tým som sa rozhodol, že ho tam dám aj ja. Nie je problém s inými vačkami a kompresiou ist cez 300PS, ale je to na úkor životnosti a ja nemám čas ani peniaze motor servisovať každých 1000km. Rozsah úprav a skúseností s S14 motorom ktorý som realizoval, by tu fakt zabralo hodiny, nehovoriac o iných úpravách na aute. Teraz sa musím hlavne naučiť jazdiť a začať si auto konečne užívať - po cestách takmer nejazdím, už len vozík a preteky :)

Re: S14B23 Gruppe A - stavba a ladenie motora

Napísané: Utorok, 9. Mája 2017, 13:36
od pistacik11
Aa už viem, odkiaľ mi je auto povedome, minulý rok som parkoval na CS autoslalome v TN vedľa teba s fialovou e36 :D

Re: S14B23 Gruppe A - stavba a ladenie motora

Napísané: Utorok, 9. Mája 2017, 19:38
od blesk
nadhera, toto je presne auto a smer ktore ked sa rozpises budem rad sledovat

Re: S14B23 Gruppe A - stavba a ladenie motora

Napísané: Utorok, 9. Mája 2017, 19:39
od blesk
brzda vo VURUP-e?

Re: S14B23 Gruppe A - stavba a ladenie motora

Napísané: Utorok, 9. Mája 2017, 19:46
od nanomi
Palino gratulujem!
Vidim ,ze uz konecne hotove!
Zavolam ..nestiham ..

Re: S14B23 Gruppe A - stavba a ladenie motora

Napísané: Utorok, 9. Mája 2017, 21:00
od jurkyLE
Nooo naozaj rarita, 320iS mal v tom case kazdy treti cigan na Cypre, ono tie bixenony su tam tiez od 2002 roku ci ako?

Re: S14B23 Gruppe A - stavba a ladenie motora

Napísané: Utorok, 9. Mája 2017, 21:33
od 320is
Svetla sa davali tusim v 2004 spolu s jednou peknou bledomodrou 325i Hartge z Trencina.

Re: S14B23 Gruppe A - stavba a ladenie motora

Napísané: Streda, 10. Mája 2017, 07:24
od starynovy
Mozem sa spytat co je na tom motore tak specialne, ze si cakal 13 rokov na jedineho cloveka co to akoze dokaze poskladat? Zlozitostou sa to rovna obycajnej M43 a hravo to prekonava N42 co je obycajna non-M mrdka ale treba k nej 2 kufre pripravkov. Zaujimalo by ma co tam nevidim. Vdaka.

Re: S14B23 Gruppe A - stavba a ladenie motora

Napísané: Streda, 10. Mája 2017, 13:52
od 320is
Vysvetlím v krátkosti, čo je na tom "špeciálne", aby každý pochopil. Konštrukčne to samozrejme je jednoduchý motor bez nejakých rozdielov medzi M43 - šikovný motorár pokiaľ vie momenty ...... rozloží, vymení veci a zloží. Rozprávam o sériovom motore, ktorý u M43 zoženieš za 150EUR ale S14B23 pod 10.000EUR nezoženieš. Avšak postaviť S14 motor podľa špecifikácie GRUPPE A nikto na Slovensku nikdy nerobil a skúsenosti s použitím nie sériových dielov na tento motor sú minimálne. Už len dopracovať sa k technickým listom čo jazdilo DTM alebo Gruppe A je veľmi komplikované. Väčšinou sa získavajú informácie z Nemeckých alebo Amerických diskusných for a niečo od pretekárov čo jazdili na S14, ale tí sú na informácie veľmi skúpy. U S14 motora pokus-omyl neexistuje resp. málokto si to može dovoliť, lebo skladať tento motor z extrémne drahých komponentov si môže málokto dovoliť. Uvediem príklad - sériový motor 10.000EUR - komponenty ako kľuka, piesty, ojnice, upravená hlava, zdvihátka, vačky, pružiny ....... a iné za 10.000EUR (ďalšie tisíce za riadiacu jednotu, karbonove sanie, práca, ladenie na brzde .....) a teraz ti niečo prdne, pretože to skladal človek čo ešte S14 neskladal a nepozná finty ktoré má dodržať. Prišiel si o tisíce a môžeš ísť od znovu. jedna vec je to mať všetko teoreticky a technicky naštudované (parametre závodného S14 motora a druhá vec je keď to skladá človek, ktorý týchto závodných motorov poskladal viacero v rôznych výkonových variantoch až po 350PS (čo už bolo DTM) a vieš si s ním priebežne odkonzultovať všetky úpravy a použité diely. Samozrejme vždy sa niečo môže pokaziť. Nechcem tu rozoberať technické veci ako zachovanie detonačnej štrbiny, do akých piestov ísť (kompresia, material, priemer, výrobca...), aké vačky s akým zdvihom, aké k tomu pružiny, aké podložky, aké zdvihátka, časovanie vačiek, aké ventily, - priemer, materiál ..., čo sa všetko bude upravovať na hlave, vyhodenie váhy vzduchu, carbonove sanie, nová riadiaca jednotka - kabeláže, či budú stíhať seriove vstrekovače, lišta, limiter otačok, predzápaly v jednotlivých otáčkach, palivová pumpa - tlak v systéme a toto všetko čo som vymenoval si musí k sebe sadnúť, odladiť to a hlavne to musí mať patu a hlavu aby to vydržalo čo najdlhšie a človek ktorý to skladá musí presne vedieť prečo taký zdvih, časovanie, priemer piestu, kompresia ........ samozrejme dalo by sa tu o každej časti dielu písať kvantum informácií. Toto všetko dobre vie ešte jeden človek Jano z Popradu, ktorý robil identickú úpravu motora súčasne ako ja (zatial okrem carbonoveho sania, alpha N kitu) v Nemecku a vedel by povedať že len za úpravu hlavy vysolil tušim 2500EUR :-) proste dobrý S14 motor odladený na brzde .... za 20.000EUR nemáš šancu postaviť. Preto je to o tom, neurobiť chybu - lebo druhý krát to už nedokážem zaplatiť. Jano si týmto všetkým prešiel so mnou, on ťahal info od nemeckých a rakúskych pretekárov čo jazdia na S14 ja to to konzultoval tiež človekom čo jazdil na závodnej S14 a spolu sme sa prepracovali presne k rovnakým informáciám a preto sme skladali takmer identické motory. Tie noci čo sme spolu komunikovali a všetko preberali (prečo vŕtanie 93,60mm a nie 93,80mm, akú kompresiu 11,5 alebo 12.0, aké časovanie vačiek? ...... nehovorím o tom, keď Janovi volali z Nemecka, že zistili trhlinku na bloku a musel kupovať nový - povšetkých zľavách cez 2200EUR. 4o s odlievaním oleja vo vani keď sériová prepážka proti odlievaniu nestíha - kúpiť spodok závodnej vane za 1700EUR? - nenormálne - a tak sa tu dá písať hodiny ....

Re: S14B23 Gruppe A - stavba a ladenie motora

Napísané: Streda, 10. Mája 2017, 17:11
od speedfred
tak potom klobúk dolu.
koľko je plánovaná živitnosť tohto motora po úpravách? je to v km či motohodinách ?

Re: S14B23 Gruppe A - stavba a ladenie motora

Napísané: Streda, 10. Mája 2017, 17:28
od starynovy
Vycerpavajuce vysvetlenie, dakujem.