VYMENA OLEJA V AUTOMATE PRED PANELAKOM
Napísané: Utorok, 8. Júla 2014, 17:29
Upozornenie!
Tento prispevok je len opisom toho ako som to robil ja. Odporucam zistit si ako sa robi vymena oleja na automatickej prevodovke vaseho konkretneho modelu a jeho postupy predtym ako zacnete. Nezodpovedam za ziadne sposobene skody.
BMW e39 523i jun 1998
ZF prevodovka Steptronic
Kedze mi tu v anglicku lokalny BMW specialista (rozumej nezavysla BMW garaz) spravil cenovu ponuku na vymenu oleja a filtra automatickej prevodovky na 480 libier (600 eur) rozhodol som sa ze aj keby kamen tehlu sulozil, naucim sa to a spravim to sam...
Predpriprava:
Preovodvka typu ZF 5HP18 A5S310Z najazd 280 tisic km
Podla dokumentacie k autu od predosleho majitela nebol na tejto prevodovke meneny olej za jej celu doterajsiu prevadzku.
Prevodovy olej 83229407087 20L balenie.
Poznamka, prevodovy olej 83229407087 uvadza REAL OEM ako aj TIS podla VIN cisla ako olej ESSO LT 71141. Kedze firma ESSO bola skupena Mobil-om olej LT71141 sa uz neda zohnat pod znackou Esso ale ako Mobil LT 71141. Tento typ oleja je dealermi rebrandovany pod svoje osobitne cisla v tomto pripade BMW part number 83229407087.
500ml striekacka s hadickou,
zberna nadoba na prevodovy olej,
sada tesneni olejovej vane a filtra, poznamka: U tohoto typu prevodovky sa jedna o tesnenie gumenne, nasadzovane na hranu okraja olejovej vane, ktore sa pritlaca na rovnu plochu prevodovej skrine. Podla mojeho nazoru pokial toto tesnenie u tohoto typu nie je prasknute nie je ho treba menit. U mna bolo absolutne netknute.
Filter oleja prevodovky.
Thinkpad so zakladnou diagnostikou pre odcitanie teplot prevodovky.
Bezpecnostne ochranne pomocky ako rukavice a okuliare.
Naradie vratane "Allenovho" kluca.
Postup:
Auto som mal na rovine zdvihnute na 4 napravove podpery,
Povolil som, NIE OTVORIL doplnaci otvor a vypustaci otvor,
Motor nastartovany, pocitacom odsledovana teplota prevodovky a teplota motora,
Po zohriati som motor vypol,
Vytocil som vypustaci srob a nechal poriadne stiect vsetok prevodovy olej,
Odsroboval som vsetky upinacie sroby olejovej vane az na dva protilahle, ktore som len povolil, potom s pomocou jednej ruky odsroboval zvysne sroby tak aby som v druhej ruke udrzal a zlozil olejovu vanu,
Nechal som okapkat zvysny olej z radiaceho bloku do zbernej nadrze,
Potom som odmontoval olejovy filter, drzia ho len dva sroby. Pri odoberani som trosku potreboval vykyvat filter z otvoru kde usti jeho horny otvor. S filtra vytieklo este znacne mnozstvo oleja.
Pocas odkapavania zvysneho oleja po odobrati filtra som medzicasom vycistil zbernu olejovu vanu a jej magnety.
Potom som otrel cistou handrou radiaci blok prevodovky a hrany prevodovej skrine do sucha,
Po zalozeni noveho filtra a zaisteni som zalozil tesnenie na olejovu vanu a podla normy priskrutkoval naspat na skrinu prevodovky olejovu vanu na prislusny krutiaci moment.
Po vymene kovoveho tesniaceho kruzku som priskrutkoval naspat vypustaci srob.
Do striekacky som si nabral prevodovy olej a za pomoci hadicky som zacal plnit olejovu vanu az kym nezacala pretekat cez doplnaci otvor. poznamka; pri tomto type prevodovky je tam kryci pliesok a hadicka sa moze zdat ze je vovnutri ale olej moze predcasne zacat tiect. Musel som sa uistit ze je dobre ohnuta do fajky aby vosla dovnutra plniaceho otvoru.
Po tomto kroku som nastartoval motor na 10 sekund a znova vypol,
Nasledne som doplnil opat prevodovy olej az pokial nezacal znova pretekat z doplnacieho otvoru.
Opatovne som nastartoval motor a za jeho chodu som znova doplnil prevodovy olej pokial nezacal pretekat z doplnacieho otvoru.
Potom som nastupil do auta a postupne s malymi pauzami presiel vsetky rezimy prevodovky. Potom som opat nastavil paku do rezimu P. poznamka ; pocas preradovania otacky motora citelne poklesli pod normalne hodnoty v kazdej polohe paky a nasledne sa stabilizovali. Pocas prerazdzovania som nevypustal brzdovy pedal ale neustale mal zabrzdene tak aby sa netocili kolesa zadnej napravy.
Nasledne som pocas chodu motora doplnil znova prevodovy olej az pokial nezacal vytekat a zatocil dopnaci otvor po vymene zelezneho tesnenia podla normy na prislusny moment.
Auto som zlozil z podpier a uskutocnil skusobnu jazdu.
Poznamka; kedze vonku nebolo velmi teplo nebolo treba nechat prevodovku vychladnut do potrebnej teploty pocas doplnania za chodu motora. Nemala by vsak prekrocit 50C a mala by sa pohybovat v okoli 40C.
Hlavny rozdiel po vymene prevodoveho oleja bol ten ze radenie sa rozhodne stalo plynulejsim ako predtym. Pri zahriati na prevadzkovu teplotu prevodovky nie je takmer citit rozdiel pri preradeni z prveho stupna na druhy. Treti prevodovy stupen este rozoznam velmi citlivym rozbehom ale stvorku a patku necitim vobec. Rovnako radenie manualne nie je citit takmer vobec.
Momentalne som najazdil bez problemov po vymene 40% dialnica 60% mesto kazdy den, od vymeny aspon 2000km
Celkova cena vymeny oleja vratane nastrojov (okrem pocitaca samozrejme) v prepocte 80 Eur.
PS: Mnou prevedeny sposob vymeny oleja nie je vyplach ale len spustenie. Niektore zdroje uvadzaju ponechanie povodneho filtru, kratku jazdu a znova vymenu premiesaneho oleja a az potom zalozenie noveho filtra. Ine zdroje uvadzaju ze u dilera BMW sa olejovy filter ani preplach nerobi len sa spusti olej a naplni novy ak zakaznik ziada vymenu oleja, pretoze u BMW dilera sa normalne olej v prevodovke nemeni pri ziadnej servisnej prehliadke. Olej som kupoval na ebay tu v anglicku ale zial dodavatel neexpeduje olej do europy. Avsak kratke hladanie na internete ukazuje ze tento olej je mozne zakupit na slovensku rovnake balenie 20l za 180 ojro vratane DPH ale nerad by som tu robil reklamu. Staci hladat. Myslim si ze na preplach a kompletnu vymenu je to v porovnani s cenami u stealera alebo garaze rozhodne zadarmo...
Pouzite zdroje:
BMW TIS
BMW REAL OEM katalog
ZF 5HP18 Automatic Transmission - Spare Parts Catalog 2003
internetovy prieskum
Tento prispevok je len opisom toho ako som to robil ja. Odporucam zistit si ako sa robi vymena oleja na automatickej prevodovke vaseho konkretneho modelu a jeho postupy predtym ako zacnete. Nezodpovedam za ziadne sposobene skody.
BMW e39 523i jun 1998
ZF prevodovka Steptronic
Kedze mi tu v anglicku lokalny BMW specialista (rozumej nezavysla BMW garaz) spravil cenovu ponuku na vymenu oleja a filtra automatickej prevodovky na 480 libier (600 eur) rozhodol som sa ze aj keby kamen tehlu sulozil, naucim sa to a spravim to sam...
Predpriprava:
Preovodvka typu ZF 5HP18 A5S310Z najazd 280 tisic km
Podla dokumentacie k autu od predosleho majitela nebol na tejto prevodovke meneny olej za jej celu doterajsiu prevadzku.
Prevodovy olej 83229407087 20L balenie.
Poznamka, prevodovy olej 83229407087 uvadza REAL OEM ako aj TIS podla VIN cisla ako olej ESSO LT 71141. Kedze firma ESSO bola skupena Mobil-om olej LT71141 sa uz neda zohnat pod znackou Esso ale ako Mobil LT 71141. Tento typ oleja je dealermi rebrandovany pod svoje osobitne cisla v tomto pripade BMW part number 83229407087.
500ml striekacka s hadickou,
zberna nadoba na prevodovy olej,
sada tesneni olejovej vane a filtra, poznamka: U tohoto typu prevodovky sa jedna o tesnenie gumenne, nasadzovane na hranu okraja olejovej vane, ktore sa pritlaca na rovnu plochu prevodovej skrine. Podla mojeho nazoru pokial toto tesnenie u tohoto typu nie je prasknute nie je ho treba menit. U mna bolo absolutne netknute.
Filter oleja prevodovky.
Thinkpad so zakladnou diagnostikou pre odcitanie teplot prevodovky.
Bezpecnostne ochranne pomocky ako rukavice a okuliare.
Naradie vratane "Allenovho" kluca.
Postup:
Auto som mal na rovine zdvihnute na 4 napravove podpery,
Povolil som, NIE OTVORIL doplnaci otvor a vypustaci otvor,
Motor nastartovany, pocitacom odsledovana teplota prevodovky a teplota motora,
Po zohriati som motor vypol,
Vytocil som vypustaci srob a nechal poriadne stiect vsetok prevodovy olej,
Odsroboval som vsetky upinacie sroby olejovej vane az na dva protilahle, ktore som len povolil, potom s pomocou jednej ruky odsroboval zvysne sroby tak aby som v druhej ruke udrzal a zlozil olejovu vanu,
Nechal som okapkat zvysny olej z radiaceho bloku do zbernej nadrze,
Potom som odmontoval olejovy filter, drzia ho len dva sroby. Pri odoberani som trosku potreboval vykyvat filter z otvoru kde usti jeho horny otvor. S filtra vytieklo este znacne mnozstvo oleja.
Pocas odkapavania zvysneho oleja po odobrati filtra som medzicasom vycistil zbernu olejovu vanu a jej magnety.
Potom som otrel cistou handrou radiaci blok prevodovky a hrany prevodovej skrine do sucha,
Po zalozeni noveho filtra a zaisteni som zalozil tesnenie na olejovu vanu a podla normy priskrutkoval naspat na skrinu prevodovky olejovu vanu na prislusny krutiaci moment.
Po vymene kovoveho tesniaceho kruzku som priskrutkoval naspat vypustaci srob.
Do striekacky som si nabral prevodovy olej a za pomoci hadicky som zacal plnit olejovu vanu az kym nezacala pretekat cez doplnaci otvor. poznamka; pri tomto type prevodovky je tam kryci pliesok a hadicka sa moze zdat ze je vovnutri ale olej moze predcasne zacat tiect. Musel som sa uistit ze je dobre ohnuta do fajky aby vosla dovnutra plniaceho otvoru.
Po tomto kroku som nastartoval motor na 10 sekund a znova vypol,
Nasledne som doplnil opat prevodovy olej az pokial nezacal znova pretekat z doplnacieho otvoru.
Opatovne som nastartoval motor a za jeho chodu som znova doplnil prevodovy olej pokial nezacal pretekat z doplnacieho otvoru.
Potom som nastupil do auta a postupne s malymi pauzami presiel vsetky rezimy prevodovky. Potom som opat nastavil paku do rezimu P. poznamka ; pocas preradovania otacky motora citelne poklesli pod normalne hodnoty v kazdej polohe paky a nasledne sa stabilizovali. Pocas prerazdzovania som nevypustal brzdovy pedal ale neustale mal zabrzdene tak aby sa netocili kolesa zadnej napravy.
Nasledne som pocas chodu motora doplnil znova prevodovy olej az pokial nezacal vytekat a zatocil dopnaci otvor po vymene zelezneho tesnenia podla normy na prislusny moment.
Auto som zlozil z podpier a uskutocnil skusobnu jazdu.
Poznamka; kedze vonku nebolo velmi teplo nebolo treba nechat prevodovku vychladnut do potrebnej teploty pocas doplnania za chodu motora. Nemala by vsak prekrocit 50C a mala by sa pohybovat v okoli 40C.
Hlavny rozdiel po vymene prevodoveho oleja bol ten ze radenie sa rozhodne stalo plynulejsim ako predtym. Pri zahriati na prevadzkovu teplotu prevodovky nie je takmer citit rozdiel pri preradeni z prveho stupna na druhy. Treti prevodovy stupen este rozoznam velmi citlivym rozbehom ale stvorku a patku necitim vobec. Rovnako radenie manualne nie je citit takmer vobec.
Momentalne som najazdil bez problemov po vymene 40% dialnica 60% mesto kazdy den, od vymeny aspon 2000km
Celkova cena vymeny oleja vratane nastrojov (okrem pocitaca samozrejme) v prepocte 80 Eur.
PS: Mnou prevedeny sposob vymeny oleja nie je vyplach ale len spustenie. Niektore zdroje uvadzaju ponechanie povodneho filtru, kratku jazdu a znova vymenu premiesaneho oleja a az potom zalozenie noveho filtra. Ine zdroje uvadzaju ze u dilera BMW sa olejovy filter ani preplach nerobi len sa spusti olej a naplni novy ak zakaznik ziada vymenu oleja, pretoze u BMW dilera sa normalne olej v prevodovke nemeni pri ziadnej servisnej prehliadke. Olej som kupoval na ebay tu v anglicku ale zial dodavatel neexpeduje olej do europy. Avsak kratke hladanie na internete ukazuje ze tento olej je mozne zakupit na slovensku rovnake balenie 20l za 180 ojro vratane DPH ale nerad by som tu robil reklamu. Staci hladat. Myslim si ze na preplach a kompletnu vymenu je to v porovnani s cenami u stealera alebo garaze rozhodne zadarmo...
Pouzite zdroje:
BMW TIS
BMW REAL OEM katalog
ZF 5HP18 Automatic Transmission - Spare Parts Catalog 2003
internetovy prieskum