Strana 1 z 2

alternátor vs baterka

Napísané: Sobota, 28. Decembra 2013, 10:33
od Bruti
ahojte,

už dlhšie hľadám odpoveď na moju otázku:

Koľko z vyprodukovanej el. energie pustí alternátor do baterky? Resp, ako ju dobíja?

Viem, že na e46 320d je alternátor valeo 150A, co znamená že po dosiahnutí určitých otáčok dokáže vygenerovať tých 150A. Ale, koľko z toho reálne ide do baterky??? (Viem, že taká E60ka to už má riešené cez nejakú elektroniku, ale e46 je ešte "stará škola")

Pochybujem, že alternátor vie, koľko baterka potrebuje nakoľko tam je iba diódový mostík, ktorý upravuje AC na DC. - Ak som na omyle, opravte ma :)

Mňa zaujíma preto, či je ešte nejaká iná el. krabička, ktorá riadi dobíjanie baterky v aute? Ak si dobre pamätám, tak + je spojený priamo s alternátorom a baterkou.

A keď celé auto spotrebuje cca 40A dajme tomu, ale kvôli otáčkam motora sa vyrába momentálne 120A, čo je s tými zvyšnými 80A?
Niečo s tým musí byť predsa :) Do baterky určite nejde, bo by ju rozdrapilo..

Podľa pravidla 1/10 by do baterky pri dobíjaní malo ísť desatina v Ampéroch kapacity baterky.

Ak chceme byť presnejší tak: I = 0,12 x C - čiže baterka 95ah nie 9,5A, ale 11,4A-mi by sa mala dobíjať.

Ako to rieši auto???



Bol by som rád keby sa vyjadril nejaký elektrikár, lebo ma to fakt zaujíma a neviem nájsť na to nikde odpoveď na nete...

Nemusí to byt presne príklad E46ky, môže to byť aj všeobecný prílad...

Re: alternátor vs baterka

Napísané: Sobota, 28. Decembra 2013, 10:54
od sineDko
.

Re: alternátor vs baterka

Napísané: Sobota, 28. Decembra 2013, 11:12
od Bruti
no tiez som si myslel, ze po nastartovani tam pusti viac, nakolko sa aj baterka moze nabijat 1:1 - 100Ah sa moze nabijať 100ampermi ale len 30minut

cital som ze to funguje podla vnutorneho odporu baterky - na zaklade toho ide viac alebo menej A, ktory zavisí od vybitia akumulatora a aj vekom samozrejme...

Re: alternátor vs baterka

Napísané: Sobota, 28. Decembra 2013, 11:20
od msakac33
Regulator na alternatore reguluje napatie, pretoze klasicke baterie zacinaju pri prekroceni priblizne 14.7V bublinkovat a tym sa vlastne zacina spotreba "vody" v baterke. Ked sa odhalia clanky, zacnu korodovat atd, atd, destrukcia baterie je jasna.

preto su bezne vozy nastavene tak, ze regulator udrzuje maximalne okolo 14.4V v palubnej sieti.

ina trieda su baterie s primesou vapnika alebo striebra (Ca/Ag), tie maju vnutornu konstrukciu trochu inu. Tam je napatie zvysenie priblizne na 14.8V, zase zavisi od konkretnej implementacie a konkretneho vozu.

k alternatoru : alternator je schopny na nejakych otackach vyrobit nejake mnozstvo prudu. TO ALE NEZNAMENA ZE TY HO MUSIS SPOTREBOVAT. Rovnako v zasuvke mas 230V a maximalne zatazenie cojaviem 16A podla isticov a to neznamena ze z kazdej zasuvky musis furt zrat 3.7kW (230x 16 = 3680W = 3.68kW). Do zasuvky si kludne mozes zapojit aj napriklad nabijacku na telefon s odberom 5W a nic sa nestane.

tato velicina sa nazyva zatazitelnost. Mozes ist AZ DO nejakeho maxima ale samozrejme nemusis a v 99.99999999% ani nejdes. Aj v zime ked zapnes dialkove + hmlove svetla, vyhrievanie sedaciek, zadneho okna a ventilator kurenia naplno, zeres okolo 110W dialkace + 110W hmlovky + circa 50W vzadu a interieri, 150W vyhrievanie sedaciek, dalsich 150W vyhrievanie zadneho okna, okolo 30-50W riadiaca elektronika auta podla typu, to mame 600W a teda pri palubnom napati okolo 14V respektive kusok pod pri tejto zatazi zeres radovo 45A.

45Amperov moderne alternatory vyrobia lavou zadnou uz pri 1000rpm - nachadzaju sa v nich totiz prevodovky...

ked alternator vyraba nejaky prud/vykon ty ho spotrebovat musis ak nie tak potom musi dojst k zvyseniu napatia

nie. Od toho mas predsa ten spominany REGULATOR !! Okrem toho alternator nevyraba vzdy maximalne mnozstvo energie na danych otackach, on je totiz budeny istym obvodom (budiace vinutie) a vyraba len tolko prudu na kolko je "nabudeny" alebo "vybudeny" poziadavkou na spotrebu. Akakolvek prebytocna energia by sa totiz nemohla stratit a podla zakona o zachovani energie by sa musela neviemco, napriklad premenit na teplo. A to nikto nepotrebuje.

nasiel som narychlo totok:
http://www.autorubik.sk/technika/alternator/

> teda ak ho nespotrebujes tlacis ho do baterky pokial sa da

nie, toto je cele zle ako som vysvetlil hore. Alternator nevyraba maximalne mnozstvo prudu ktore je schopny vyrobit na danych otackach a to prave preto lebo co s tym prudom potom... vies co by sa stalo baterke keby si do nej tlacil 60A pri 1700rpm lebo ostatnu energiu vyrobenu alternatorom proste nevies spotrebovat? Taky ohnostroj si v aute este nemal :)

> resp. co s tym ked je baterka vybita a rada by si potiahla z alternatora ale otacky su nizke a alternator nema vykon

velmi jednoduche - ked bateria dokaze absorbovat viac energie ako je alternator schopny pri danych prevadzkovych parametroch vyrobit, bateria SA NENABIJA MAXIMALNOU MOZNOU RYCHLOSTOU a to je cele. Modelova situacia : auto stoji v zime od oktobra do januara v garazi. Bateria sa uplne vybije, auto nastartujes s druhou bateriou alebo kablami, to je jedno. Kedze je bateria uplne vytrieskana, vedela by absolvovat vymyslim si 60A nabijaci prud (neriesme ze je to extremne vela, tu ide o ilustraciu). Alternator vsak na volnobeznych otackach v garazi dokaze vyrobit len 35A a z toho si este nieco zozeru svetla, riadiaca elektronika auta atd. Nech zostane 20A prudu co nespotrebuju ine spotrebice - bateria sa teda nabija len dvadsiatimi ampermi hoci by na zaklade svojej kapacity a vnutorneho odporu bola schopna absolvovat 60A ako sme si na zaciatku "vymysleli".

Cize bateria sa nabija pomalsie. Nic zleho sa nestane, akurat DLHSIE TRVA pokial sa bateria dostane do stavu maximalneho nabitia.

Vsetci intuitivne tusime ze ked takuto uplne vytrieskanu bateriu nenabijes v aute za tri minuty. Vystartujes z garaze, dojdes pred dom hned za rohom, hadam vsetci dobre vieme ze ta baterka nebude plne nabita. Pred domom zrejme ani nenastartujes po tych troch minutach nabijania... keby si ale isiel na tej baterke a tym autom z Bratislavy do Ziliny cize dve hodiny cesta po dialnici, tu bateriu mas takmer uplne nabitu. atd, atd.


> ano riesenim je regulacia otacok cez prevodovku alebo zmena poctu polov

nie, prevodka nie je v alternatore kvoli "premenlivemu regulovaniu kvoli zatazi" ale kvoli tomu aby sa alternator vnutri tocil rychlejsie ako vonku. Inak povedane, kedysi Skoda 120L potrebovala 4000rpm na to aby alternator bez internej "prevodovky" vyrobil 40A prudu. Dnes mas kazde auto skontruovane tak, ze sa rata s kratkymi mestskymi zimnymi jazdami, stani v zapchach, burackach, kolonach, atd a teda moderne alternatory so zabudovanym sprevodovanim uz pri 1000rpm motora maju vnutorne cojaviem "2000rpm" alebo "2500rpm" a teda idu takmer na svoje maximum.

Nemam poruke konkretny graf, ale vymyslim si : na 1300rpm moderne auto vyrobi 80% energie ako vyrobi na maximalnych moznych otackach. Preco? Vysvetlene hore. Zimne jazdy v meste, daleko lepsie dobijanie baterie, DALEKO VYSSIA ENERGETICKA NAROCNOST MODERNYCH VOZOV [!!!] elektroniky ako nasratej (kde si mal pred 15 rokmi vyhrievane sedacky ktore zozeru daleko daleko viacej ako svetla!! a dnes je auto bez nich prakticky nepredajne] atd atd.

ta prevodka o ktorej hovorim je primitivny 2:1 nasobic. Nepredstavuj si to ako normalnu prevodovku v aute...

Re: alternátor vs baterka

Napísané: Sobota, 28. Decembra 2013, 12:58
od Bruti
ok, chapem :) dakujem za vysvetlenie :D

Re: alternátor vs baterka

Napísané: Sobota, 28. Decembra 2013, 22:29
od csuka530d
msakac33

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Re: alternátor vs baterka

Napísané: Nedeľa, 29. Decembra 2013, 11:43
od Bruti
este by som sa chcel opytat, ze ked je baterka plne nabita, tak ma 12,8V

a do kolkych hodin by to mala udrzat v aute nejaka 100ah baterka? - ked sa pripojí a auto sa zamkne...

(neriesme teraz kludovy odber atd...) v aute je vsetko OK, berie si iba 40mA

pytam sa len preto bo po predchadzajucom majitelovi tam mam nejaku 88A no name baterku, asi z nejakeho hypermarketu alebo netusim... lavu stranu ma vypuklu - pri minuse....tak bud to zoskratoval alebo prebijal....

a ked ju nabijem Ctekom tak celkom rychlo klesne na 12,76 co je este ok, ale cez noc mimo auta klesne na 12,66... a klesalo by dalej, no zatial som so startom nemal ziadne problemy, bo chodim kazdy den, ale ked auto postoji, tak uz pocut, ze nema taky svih.... hned v prvych dnoch buduceho roka asi... chel by som kupit 100Ah varta silver...

nebude jej vadit ked to budem dobijat kazdu noc alebo kazdu druhu? do roboty chodim 17km :( ale mam funkcny el. ohrev vody este... - nabijanie aj Ctekom kvoli zachovaniu zivotnosti baterky...nerad by som nechal novu baterku v aute cez noc ked udrie "zima" nabitu na nejakych 80%... pre baterku je najlepsie ak je furt na 100%

Re: alternátor vs baterka

Napísané: Nedeľa, 29. Decembra 2013, 12:23
od fafa111
Kup si novu baterku a mas pokoj. Ziadny cirkus kazdy druhy den okolo baterky netreba.

Re: alternátor vs baterka

Napísané: Nedeľa, 29. Decembra 2013, 12:28
od EBOLA
nam majster na skole vysvetlil funkciu alternatora takto: alternator ti doda energie kolko len chces no ak prekrocis jeho hranicnu hodnotu napr. 150A tak ho odpalis (toto je uz poistene regulatorom). cize alternator ti nevyprodukuje 150A pri 4000RPM ale vie ti ponuknut tuto hodnotu. vyroba energie je zavisla od jeho zatazenia. ako dinamo nezatazis ho a ide lahko, ked ho zatazis ide tazko a ked od neho chces viac tak nim ani neotocis.....

Re: alternátor vs baterka

Napísané: Nedeľa, 29. Decembra 2013, 13:09
od Bruti
fafa111 napísal:
Kup si novu baterku a mas pokoj. Ziadny cirkus kazdy druhy den okolo baterky netreba.



by si sa cudoval kolko ti ubudne z baterky po dvoch startovaniach :D

Re: alternátor vs baterka

Napísané: Nedeľa, 29. Decembra 2013, 13:18
od fafa111
Bruti napísal:


by si sa cudoval kolko ti ubudne z baterky po dvoch startovaniach :D


Ale jazdou sa nieco vrati a stale to v pohode nastartujem. Tak naco tomu sluzit, nech to sluzi mne. Ked je fakt slaba, tak nabijem. Nevadi mi ci je v nej 80, alebo hocikolko percent. Zdochne, kupim novu. Ved to vyjde raz za 2-3roky.

Re: alternátor vs baterka

Napísané: Nedeľa, 29. Decembra 2013, 15:43
od sineDko
.

Re: alternátor vs baterka

Napísané: Nedeľa, 29. Decembra 2013, 17:13
od starynovy
Prevodovka v alternatore? Je k tomu nejaky obrazok? :mrgreen:

Re: alternátor vs baterka

Napísané: Nedeľa, 29. Decembra 2013, 17:44
od ice.blade
nieje to prevodovka ako si ju vsetci predstavuju... chalan to aj pisal


Re: alternátor vs baterka

Napísané: Nedeľa, 29. Decembra 2013, 17:47
od msakac33
ice.blade napísal:
nieje to prevodovka ako si ju vsetci predstavuju... chalan to aj pisal


veru ze pisal, niekto to asi nepochopil :lol: