Strana 1 z 2
Hmotnosť diskov vz. performance
Napísané: Utorok, 10. Decembra 2013, 23:17
od heroe
No chalani, už dávnejšie som čítal pár článkov na túto tému. A hodilo by sa nejaké relevantné info, ide o to aký veľký vplyv má hmotnosť diskov na dynamiku auta.
Tuto sa píše, že zníženie hmotnosti disku, resp. akejkoľvek rotujúcej súčiastky, o 1 kg sa rovná 10 kg hmotnosti ubratej z vozidla. Čomu by som veľmi chcel veriť, ale zdá sa mi to byť prehnané.
http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=491037Ďalší článok pri zmene hmotnosti diskov sa zlepšil čas na trati o nejakú sekundičku, avšak presne to zrátať nevieme.
http://www.tirerack.com/wheels/tech/tec ... techid=108Článok o znižovaní hmotnosti konkrétne na e46, tak isto sa tam spomínajú disky ako cesta k zlepšeniu dynamiky.
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=460350 Tu je viac článkov, všetky som neprešiel no ak by to niekoho zaujalo.
http://www.mazdas247.com/forum/showthre ... erformanceFyzike sa trochu rozumiem, ale toto si nechám vysvetliť, ak niekto vie niečo k tomuto dodať veľmi rád si to prečítam.
Re: Hmotnosť diskov vz. performance
Napísané: Streda, 11. Decembra 2013, 20:46
od msakac33
Ľahkosť diskunajväčšou výhodou je ľahkosť disku. Disk ktorý je ľahký úplne radikálne mení jazdne vlastnosti. Auto ma menší valivý odpor. Lepšie brzdné vlastnosti a dokonca sa úplne inak správa v zákrutách. Hmotnosť disku je najdôležitejší parameter, no samozrejme iba ak ma dostatočnú tuhosť. Vyrobiť však disk, ktorý je tuhý a ľahký je veľmi náročné a dokáže to len par výrobcov (BBS, OZ, Breyton).
http://sk.wikipedia.org/wiki/Moment_zotrva%C4%8Dnosti
Re: Hmotnosť diskov vz. performance
Napísané: Streda, 11. Decembra 2013, 20:57
od heroe
Nehnevaj sa, no takuto odpoved som naozaj nemal na mysli.....
Skor ma zaujimala miera ovplyvnenia a nejake cisla, ale asi s tym nik nemate skusenosti co?
Re: Hmotnosť diskov vz. performance
Napísané: Štvrtok, 12. Decembra 2013, 09:35
od starynovy
No podla mna ti dal velmi dobu odpoved, neviem co ine by si chcel, ci nejaky ten prepocet co si uviedol na zaciatku, nic take nieje. A uz zo zakladov fyziky je jasne ze hmotnost disku samotny vykon moc neovplivni, pretoze moment zotrvacnosti je pri priemere toho disku dost maly, a duha vec, otacky, keby sa tie kolesa tocili 10 000x za sekundu tak by bolo sakra poznat kazdy gram, ale myslis ze ked das odpich z miesta a tocia sa tak 10x/s ze jeho odlahcenie bude mat zasadny vpliv? To mi pride ako vyhadzovanie visco spojky na 16i, a stym spojeny narast vykonu o 15kW

. Jedine na co ma hmotnost toho disku velky vpliv su jazdne vlastnosti na nerovnostiach apod. cim lahsi, tym je auto schopne rychlejsie kopirovat nerovnosti = lepsi grip.
Re: Hmotnosť diskov vz. performance
Napísané: Štvrtok, 12. Decembra 2013, 12:59
od salat
ono je to len o tej spominanej zotrvacnosti a energii ktoru vynakladas (stracas) na roztocenie samotnych kolies. Pri 100km/h kolesa tocia cca 833/min a to uz je dost ked si uvazis ze jedno vazi tak 17-20kg.
Ja som to poznal s koeficientom 7, teda ze kilo usetrene na kolese = ako vybrat 7 kil z auta. Ak by sa ti teda podarilo odlahcit disk o 2 kila, x4 to mas 8kg => ako vybrat z auta 7x8= 56kg. Jednu lahsiu bebenku

Ci ti to skutocne pomoze, bohvie, kazdopadne ak ides na okruhoch po vykone, je to nutnost. V beznej premavke a beznej ceste je efekt nizsej hmotnosti kolies dolezitejsi pre lepsi kontakt s vozovkou (spominane mensie odskakovanie).
Re: Hmotnosť diskov vz. performance
Napísané: Štvrtok, 12. Decembra 2013, 13:48
od zollo
sam som bol prekvapeny/zaskoceny ako vyskoci vaha kolies (po obuti pneu, vyvazenie, nafukanie) ...
styling 135 M (245/40/R18) = 24,5 kg
styling 138 (225/50/R17) = 21,5 kg
neviem peco, ale aspom tie 17ky som cakal ze budu polahky pod 20 kg

Re: Hmotnosť diskov vz. performance
Napísané: Štvrtok, 12. Decembra 2013, 15:52
od majro
podla mna to ma taky vplyv, ze sa to koleso lahsie roztoci, cize bude lepsia odozva pri akceleracii.. rovnaky princip, ako odlahcene remenice alebo zotrvacnik.. akurat, ze mozno stratia valivu silu alebo ako by som to pomenoval

znizi sa zotrvacnost, ale to je podla mna zanedbatelne..
cize tymto by som povedal, ze sa to v konecnom dosledku moze vyrovnat spravanim autu, co by bolo odlahcene viac, ale s tahsimi diskami..
ale nejaky konkretny pomer vahy k niecomu neviem.. cital som to tusim tu na klube, gaspo, alebo kto to pisal.. skusal som to hladat, ale nenasiel som..
Re: Hmotnosť diskov vz. performance
Napísané: Štvrtok, 12. Decembra 2013, 16:12
od ViktorDDD
zotrvačnosť by mala ostať, keďže to je dané skôr hmotnosťou celého auta
Re: Hmotnosť diskov vz. performance
Napísané: Štvrtok, 12. Decembra 2013, 17:23
od majro
tak samozrejme, ze to neznamena, ze das lahsie disky, a ani sa k semaforu nedogulas na neutrali 10m

ono je to rotujuca vec, a tak logicky, by to malo byt obdobne, ako odlahceny zotrvacnik.. lahsi, lahsie a rychlejsie sa dokaze roztocit, ale zase tym, ze to uz neni taha "masa", tak nema uz taku zotrvacnost, a tym padom skor dorotuje pri vypusteni nejakej hnacej sily(obrazne povedane)..
kedze ma byt pri lahkych diskoch lepsi efekt dynamiky, cize ci uz zrychlenia alebo brzdenia, tak pri brzdeni lahsie zastavis lahsi disk, ako tazsi, a na aute by sa to mohlo prave prejavit tym, ze by nemalo auto ako celok taku istu zotrvacnost, a tym padom mat schopnost skorej spolamit/zastat pri rovnakych podmienkach..
teoreticky by to podla mna mohlo takto byt.. ale tie ucinky alebo zmeny su celkovo aj tak zanedbatelne pri hmotnostiach nasich aut.. skorej by to bolo poznat na nejakom lahuckom speciale, kde kazde kilo citit..
jedinu zmenu, ktoru som na svojom aute spozoroval bolo to, ze lahsie dokazem "zahrabat".. nic viac..
Re: Hmotnosť diskov vz. performance
Napísané: Piatok, 13. Decembra 2013, 13:00
od starynovy
Vsetko co pises plati len vtedy, ak su kolesa vo vzduchu, alebo to spominane hrabanie, pokial je dodrzany kontakt s vozovkou tak sa ako zotrvacnost rata energia auta, teda 1.5t, voci comu je hmotnost diskov 70-100kg celkom hovno ze..
Re: Hmotnosť diskov vz. performance
Napísané: Piatok, 13. Decembra 2013, 13:29
od majro
starynovy napísal:Vsetko co pises plati len vtedy, ak su kolesa vo vzduchu, alebo to spominane hrabanie, pokial je dodrzany kontakt s vozovkou tak sa ako zotrvacnost rata energia auta, teda 1.5t, voci comu je hmotnost diskov 70-100kg celkom hovno ze..
moze byt
situacia, kedy som si vsimol zmenu bola, ked som isiel 1 co to da, dal som do dvojky(na tahsich diskoch) a nic, a ked som obul lahke, tak po preradeni na do dvojky mi kolesa prehrabli vzdy.. a na mieste alebo vo vzduchu som zrvona nebol
podla mna to moze byt tym, ze nieje taka velka strata vykonu pri preneseni na kolesa, kedze su lahsie, a jednoduchsie sa dokazu roztocit.. vid teoreticka uvaha vyssie, resp maju vplyv na hnanej naprave, co sa prejavi pri akceleracii ocividne
ohladom brzdenia ma az teraz tak napada, ze disky s tym vlastne ani nic nemaju, ked sa tak triezvo nad tym zamyslim

takze berem spat asi
Re: Hmotnosť diskov vz. performance
Napísané: Piatok, 13. Decembra 2013, 14:01
od ROKI49
Moment zotrvacnosti diskov ma urcite vplyv, hlavne pri zmene poctu otacok. Urcite to pozna kazdy, co ma na zimu balony, voci nizkoprofilakom, ktore su aj siroke je to rozdiel, hlavne ta reakcia na plyn mi pride lepsia.
Re: Hmotnosť diskov vz. performance
Napísané: Piatok, 13. Decembra 2013, 15:38
od Le Gend
Same filozofovanie. Pozrite si protokol z merania vykonu na nejakej kvalitnejsej brzde. Je tam krivka stratoveho vykonu, ktoreho cast tvoria prave kolesa. Zalezi od maximalky, ale stratovy vykon na rotujucej hmote byva napr. okolo 40-50kW. Rozdiel medzi lahkymi a tazkymi diskami je radovo par kW (pri rychlostiach ~250kmh). Po prepocitani na beznu jazdu su to dost zanedbatelne hodnoty. Poznam ludi, ktori kvoli znizeniu rotujucej zotrvacnosti frezovali zotrvacnik, odlahcovali remenice, obuvali lahke zliatiny atd, no nakoniec vo vysledku nebolo nic vidiet.
Re: Hmotnosť diskov vz. performance
Napísané: Piatok, 13. Decembra 2013, 16:43
od starynovy
Ake filozofovanie? Ved presne to som povedal v suvislosti s otackami kolesa, ze pri jazde autom je to zanedbatelne, necitelne, ked dam koleso na flexu tak to asi bude sakra rozdiel. To je vsetko davno zname, a elementarna fyzika, odlahcene casti motora su tiez dobre len pri prechodnych stavoch, ako pridavanie na mieste, ty pyco to ide inak do otacok.. potom sa tam vrazi kvalt, a je to horsie nez predtym..

Re: Hmotnosť diskov vz. performance
Napísané: Nedeľa, 15. Decembra 2013, 00:00
od heroe
Presne takúto debatu som mal na mysli.......
To,že hmotnosť kolies sa prejaví na dynamike viem, to mám odskúšané a je to dosť cítiť, tak isto je cítiť aj jednu čajku v aute 50 kg. A ak to nerozonáte tak nepoznáte svoje auto

. Ja som skôr myslel či existuje nejaký orientačný výpočet, čisto zo záujmu, nie kvôli tomu, že by som teraz išiel meniť disky aby som stiahol 0,1 sekundy pri 0-100.
Filozofovanie to jednoznačne nie je, niektorí ste spomenuli že to je zbytočnosť tak isto ako odľahčené remenice a kladky a tak..... odkiaľ to máte??? Lebo čo som čítal po zahraničných fórach tak áno všade píšu o minimálnom náraste výkonu. Možno niekto pamätáte tento projekt
http://www.lowmotion.org/e46-330ci-build-t129950.html vidíte čo všetko chalanisko porobil a nárast minimálny, podľa mňa je to len palivom aké používajú, aj keď reálne skúsenosti nemám.....
To je už ale mimo témy.