E46 318i Solenoid Valve suction tube (DISA)
Napísané: Utorok, 21. Decembra 2010, 00:06
Dostal jsem tento dotaz jako PM, myslím, že to bude zajímat i ostatní :
DISA (diferencial SaugAnlage, anglicky podobně) je taková technická vychytávka, která umí navodit stav kratšího nebo delšího sacího potrubí při stejném vnitřním průřezu. Takže něco jako sací potrubí proměnné délky, aniž něco skutečně natahujeme nebo zkracujeme. Nejlepšího plnění válců (u atmosférického motoru) a tedy výkonu dosáhneme při krátkém sacím potrubí a jeho velkém průměru, ale jen při vysokých otáčkách motoru. Ve středních otáčkách už dost klesá točivý moment - motor vadne, musíš řadit. Naopak při dlouhém sacím potrubí nebo jeho menším průměru má motor velmi dobrý točivý moment ve středních otáčkách (motor táhne).
K vyloučení tohoto jevu se používá jednoduchý elektromagnetický ventil, který v nízkých-středních otáčkách otevře pomocnou vakuovou komoru a tím jakoby sací potrubí "prodlouží" => máme krouťák, ve vysokých otáčkách komoru zavře => máme výkon. Principem tedy je využití periodického střídání podtlaku při otevírání a zavírání sacích ventilů. Snahou je otevřít sací ventil v okamžiku, kdy je nad ventilem tlaková vlna a při otevření ventilu dojde k největšímu proudění vzduchu do válce. Ale my neovlivníme okamžik otevření sacího ventilu, jako to dělá VANOS, ale tou pomocnou komorou ovlivníme okamžik, kdy se tlaková vlna právě nachází (prochází) nad ventilem. Základní poloha ventilu je otevřeno, takže při jeho poruše není výkon motoru omezen, ale v nizkých otáčkách to bude "líné" - a to se Ti asi stává.
Poznámka : Ze stejného důvodu jsou u novějších dieselů v sání každého válce škrtící klapky, které zvětšují nebo zmenšují průřez sacího potrubí a tedy zase dělají totéž - zlepšují zátah motoru, tentokráte průměrem sání. Jenže kvůli poddimenzování té osičky ty klapky padají do válců a stalo se z toho největší kurvítko. Bylo odstraněno ve verzi motoru označené jako TÜ2 (technische Überarbeitung).
Ten ventil X6131 najdeš u motoru BMS46 pod kolenem sacího potrubí tady :

Je ovládán přímo ŘJ motoru, zapojení :
X6131 - komora (1) - červenomodrý drát na komoru (5) X60003 ŘJ motoru
X6131 - komora (2) - červenobílý drát na komoru (45) X60003 viz schéma níže. Pokud přivedeš jiným drátem nebo pomocným konektorem na pin 1 ventilu (+) a na pin 2 kostru, ventil by měl cvakat.

Platí pro BMS46
Motory s DME MS42, MS43 a MS45 mají ventil X6167
X6131 - komora (1) - hnědomodrý drát na komoru (49) X60003 ŘJ motoru, v podstatě (-) kostra
X6131 - komora (2) - červenobíložlutý drát na komoru (4) X8680 =blok pojistek řízení motoru, pojistka F2 30A, v podstatě (+), takže ne ve schránce u spolujezdce!! Viz schéma níže. Při zapnutí klíčku by jsi měl na pinu 2 toho ventilu najít 12 Voltů a pokud na pin 1 přivedeš kostru, ventil by měl cvakat.

Platí pro motory s DME MS42, MS43 a MS45
Umístění u MS42

Umístění u MS43

Umístění u MS45

TIS v podstatě nepoužívám, snad poradí někdo jiný. Já používám WDS http://www.bmw-planet.com/diagrams/rele ... /index.htm , odkud jsou i tyto obrázky a schémata.
slavQoo napísal:Neviem co znamena chyba na mojej e46 318i - 112 control Solenoid Valve suction tube (DISA) viem
co to je aspon si myslim 112 regulátor privodu vzduchu ventil ale neviem kde to mam v aute hladat co to je a
zaroven by som poprosil o radu ako vyhladavat chyby napr. v TIS zasielam vam aj odkaz na foto diag. Ostatne chyby
viem cidlo + to svetlo dakujem
http://img580.imageshack.us/img580/4750/disys.jpg
http://img810.imageshack.us/img810/139/dis1.jpg
http://img257.imageshack.us/img257/4734/dis2l.jpg
http://img72.imageshack.us/img72/2166/inpa.jpg
DISA (diferencial SaugAnlage, anglicky podobně) je taková technická vychytávka, která umí navodit stav kratšího nebo delšího sacího potrubí při stejném vnitřním průřezu. Takže něco jako sací potrubí proměnné délky, aniž něco skutečně natahujeme nebo zkracujeme. Nejlepšího plnění válců (u atmosférického motoru) a tedy výkonu dosáhneme při krátkém sacím potrubí a jeho velkém průměru, ale jen při vysokých otáčkách motoru. Ve středních otáčkách už dost klesá točivý moment - motor vadne, musíš řadit. Naopak při dlouhém sacím potrubí nebo jeho menším průměru má motor velmi dobrý točivý moment ve středních otáčkách (motor táhne).
K vyloučení tohoto jevu se používá jednoduchý elektromagnetický ventil, který v nízkých-středních otáčkách otevře pomocnou vakuovou komoru a tím jakoby sací potrubí "prodlouží" => máme krouťák, ve vysokých otáčkách komoru zavře => máme výkon. Principem tedy je využití periodického střídání podtlaku při otevírání a zavírání sacích ventilů. Snahou je otevřít sací ventil v okamžiku, kdy je nad ventilem tlaková vlna a při otevření ventilu dojde k největšímu proudění vzduchu do válce. Ale my neovlivníme okamžik otevření sacího ventilu, jako to dělá VANOS, ale tou pomocnou komorou ovlivníme okamžik, kdy se tlaková vlna právě nachází (prochází) nad ventilem. Základní poloha ventilu je otevřeno, takže při jeho poruše není výkon motoru omezen, ale v nizkých otáčkách to bude "líné" - a to se Ti asi stává.
Poznámka : Ze stejného důvodu jsou u novějších dieselů v sání každého válce škrtící klapky, které zvětšují nebo zmenšují průřez sacího potrubí a tedy zase dělají totéž - zlepšují zátah motoru, tentokráte průměrem sání. Jenže kvůli poddimenzování té osičky ty klapky padají do válců a stalo se z toho největší kurvítko. Bylo odstraněno ve verzi motoru označené jako TÜ2 (technische Überarbeitung).
Ten ventil X6131 najdeš u motoru BMS46 pod kolenem sacího potrubí tady :

Je ovládán přímo ŘJ motoru, zapojení :
X6131 - komora (1) - červenomodrý drát na komoru (5) X60003 ŘJ motoru
X6131 - komora (2) - červenobílý drát na komoru (45) X60003 viz schéma níže. Pokud přivedeš jiným drátem nebo pomocným konektorem na pin 1 ventilu (+) a na pin 2 kostru, ventil by měl cvakat.
Platí pro BMS46
Motory s DME MS42, MS43 a MS45 mají ventil X6167
X6131 - komora (1) - hnědomodrý drát na komoru (49) X60003 ŘJ motoru, v podstatě (-) kostra
X6131 - komora (2) - červenobíložlutý drát na komoru (4) X8680 =blok pojistek řízení motoru, pojistka F2 30A, v podstatě (+), takže ne ve schránce u spolujezdce!! Viz schéma níže. Při zapnutí klíčku by jsi měl na pinu 2 toho ventilu najít 12 Voltů a pokud na pin 1 přivedeš kostru, ventil by měl cvakat.
Platí pro motory s DME MS42, MS43 a MS45
Umístění u MS42

Umístění u MS43

Umístění u MS45

TIS v podstatě nepoužívám, snad poradí někdo jiný. Já používám WDS http://www.bmw-planet.com/diagrams/rele ... /index.htm , odkud jsou i tyto obrázky a schémata.