Strana 1 z 2

Čistenie turba doma......VÁŠ NÁZOR!!!!!!

Napísané: Utorok, 28. Júla 2009, 09:51
od TT-SIMIK
Aký,máte názor na čistenie turba doma....nevyzerá to tak zložito,ale myslim si,že to nieje tak jednoduché,ako to opisuje dotyčný a zaujíma ma či sa to dá tak kvalitne urobiť....viac menej mám na mysli hlavne to VGT.....neplnánujem to robiť,ale chcem počuť názor ludí čo do toho vidia.....Díky....

:idea: Toto som sa dočítal na rôžnych stránkach a je to zhrnutia...........(to bude aj môj problém...podla mna.,tiež mám pocit od začiatku ako keby sa tiehlo nemohlo vrátiti smäť a zostáva dlhšie v polohe vyššieho tlaku....(((.)


Problémy so zatuhlou reguláciou turba som zaregistroval už dávnejšie, motor neťahal poriadne, niekedy škubanie, viackrát aj núdzový režim. Myslím, že hlavnou príčinou zanášania turba je mestský režim, státie v kolónach na voľnobehu a podtáčanie motora, teda nedostatok svižnej jazdy, pri ktorej predpokladám lepšie samočistenie turba - "vypálenie" sadzí vyšším prietokom aj teplotou výfukových plynov. Do ručného vyčistenia som sa zatiaľ nedonútil, najviac mi vadí, že sa tým neodstráni systémový problém - turbo sa vraj zanáša znovu a znovu. Viackrát som reguláciu turba manuálne rozcvičil hýbaním tiahla hore dole prstami, bolo to dosť namáhavé a tiež len dočasné riešenie. Naposledy som sa rozhodol to trochu zautomatizovať - hadičku regulácie turba som prerušovane pripájal na vývevu. Pritom som si všimol, že podtlakový aktuátor ("plechovka") má brutálnu silu, ktoru tiahlo spoľahlivo vždy vtiahne až na doraz, avšak po vypnutí podtlaku, sila návratovej pružiny nestačí na vysunutie tiahla na opačný doraz a teda nestačí na pretlačenie rozvodných lopatiek sadzami. Aby som si netrápil prsty pri vyťahovaní
tiahla z plechovky, zahákol som na neho prídavnú ťažnú pružinu, ktorá vypomáhala vyťahovaniu tiahla. Po niekoľkých desiatkach podtlakových cyklov už tiahlo chodilo od dorazu po doraz, ani prídavná pružina nečinila pre silný podtlakový aktuátor žiadnu významnú záťaž. Tak ma napadlo, že dalšou príčinou zatuhlej regulácie je aj prislabá návratová pružina v plechovke (možno čiastočne zavinená aj jej únavou), tá nesymetria v sile podtlaku a sile tej pružiny je skutočne obrovská. Rozhodol som sa tú pomocnú pružinu tam nechať aj po "rozcvičke", aby pomáhala regulérnej pružine aktuátora aj za jazdy. Výsledok ma veľmi milo prekvapil, to auto ide ako ďas, žiadne cukanie v žiadnom režime motora, žiadne padanie do núdzového režimu (predtým som sa už bál aj predbiehať). Zatiaľ som s tým najazdil asi 500 km, tiahlo stále v pohode chodí medzi obidvoma dorazmi. Z jazdy mám po dlhom čase opäť pôžitok a hlavne - istotu pri predbiehaní. Predpokladám, že turbo je zrejme lepšie vyčistiť, občas ho vypáliť svižnou jazdou, ale nejaká tá pomocná pružina mi teraz pripadá ako veľmi užitočná. Čo vy na to ?




Aha, to ma prekvapuje, ze to hneva aj po vycisteni turba. Nemas aj nejaky iny problem (hadicky, ventil N75, snimac tlaku na vstupe do motora) ? Ako som povedal, mna najviac inspirovala ta velka nesymetria medzi silou podtlaku a silou pruziny. Podtlak v plechovke je ozaj silny a lahko naklopi lopatky na maximalny tlak turba, avsak pruzina nevladze naklopit lopatky na minimalny tlak turba. Preto tlak turba pri vyssich otackach prekroci povolenu hodnotu a RJ prejde do nudzoveho rezimu. To je ten krajny pripad. V miernejsom pripade sa lopatky sice vracaju, ale dost spomalene (predieraju sa sadzami). Pridavna pruzina ich moze zrychlit. Rychla reakcia lopatiek je zrejme nutna pre optimalny a pruzny chod motora.


Tlak turba zavisi od otacok a uhla rozvodovych lopatiek. Ak N75 zapne plny podtlak (napr. po nastartovani), tiahlo ide dnu do plechovky a lopatky idu na strmy uhol (najvyssi tlak). Ak po zvyseni otacok chce RJ znizit plniaci tlak, uvolni pomocou N75 podtlak v plechovke (zapina-vypina N75, pulzna sirkova modulacia). Vtedy pruzina posuva lopatky na plochy uhol (mensi tlak). Ak otacky vyletia rychlo a slaba pruzina + sadze nedovolia rychly presun lopatiek na plochy uhol, plniaci tlak turba rychlo vyleti nad normal a RJ prejde do nudzoveho rezimu, aby sa neposkodil motor. Do chybovych hlaseni RJ zapise pozitivnu odchylku v riadeni plniaceho tlaku (napr.: 17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation)

No samozrejme, že ovlivní. Originálna regulácia predpokladá čisté turbo, ktorého lopatky krásne chodia bez odporu od jedného dorazu po druhý. Vtedy zrejme netreba žiadnu prídavnú pružinu. Kto si turbo pravidelne čistí, alebo jazdí tak, že sa mu turbo nezanáša, ju tiež nepotrebuje. Ešte je tu menšia pravdepodobnosť, že sa pružina plechovky časom unaví a že menšia kompenzácie tejto únavy externou pružinou môže reguláciu zlepšiť. Tiež tu už bolo povedané, že taká malá "núdzová sada" (háčik+pružina+predlžovací drôt) môže dočasne pomôcť napr. na dovolenke. Zaháknuť sa to dá ozaj za 1 minútu. Ja bohužiaľ neviem, ako je tá regulácia robená, máme tu viacero expertov na software, mapy atd, asi je to dosť zložité. Avšak viem si predstaviť, že ak RJ chce nastaviť určitý plniaci tlak na vstupe do motora (na základe snímača tlaku) a na výstupe mení šírku impulzov pre N57, kým požadovný tlak nedosiahne, potom je najviac dôležitá rýchlosť odozvy lopatiek (v obidvoch smeroch). Vtedy som náklonný veriť, že sila tej pružiny ani nie je veľmi kritická - hlavne aby to dokázalo chodiť od dorazu po doraz. U zaneseného turba to ide spoľahlivo a rýchlo pri požiadavke zvýšiť tlak (ťah plechovky je silný a ide až na doraz), avšak požiadavka znížiť tlak je oneskorená, resp. nesplniteľná, lebo slabá pružina tie lopatky presúva spomalene a na doraz nemusí dôjsť vôbec. :idea:



http://www.janmarecek.cz/main.php?page= ... _tdi_turbo

Re: Čistenie turba doma......VÁŠ NÁZOR!!!!!!

Napísané: Utorok, 28. Júla 2009, 10:40
od alfi666
Ked mas nastroje a cas sa stym vyhrat, tak preco nie?... Turbo nieje tak zlozita a zahadna suciastka ako si vela ludi mysli :-k

Re: Čistenie turba doma......VÁŠ NÁZOR!!!!!!

Napísané: Utorok, 28. Júla 2009, 10:59
od iste
ja som to raz robil experimentalne,ale co ja viem ci to treba..kazdopadne luxusne obrazky a velmi usefull pre ludi:)

Re: Čistenie turba doma......VÁŠ NÁZOR!!!!!!

Napísané: Štvrtok, 30. Júla 2009, 13:23
od Mireck
iste napísal:
ja som to raz robil experimentalne,ale co ja viem ci to treba..kazdopadne luxusne obrazky a velmi usefull pre ludi:)


Ak zadrhava regulacia tak treba cistit. Pochybujem ze to niekto cisti len tak aby bolo z vnutra pekne.

Re: Čistenie turba doma......VÁŠ NÁZOR!!!!!!

Napísané: Štvrtok, 30. Júla 2009, 16:17
od TT-SIMIK
Šak o to ide.....!!!!!

Re: Čistenie turba doma......VÁŠ NÁZOR!!!!!!

Napísané: Utorok, 4. Augusta 2009, 22:20
od tomas1020
IBA BY SOM CHCEL VEDIET KTO MU POTOM VYVAZIL TU HRIADELKU,SA CUDUJEM ZE TO OD VTEDY NEZERE OLEJ ALEBO SA MEROZFLAKALY TIE PROPELKY

Re: Čistenie turba doma......VÁŠ NÁZOR!!!!!!

Napísané: Streda, 5. Augusta 2009, 13:44
od TT-SIMIK
tomas1020 napísal:
IBA BY SOM CHCEL VEDIET KTO MU POTOM VYVAZIL TU HRIADELKU,SA CUDUJEM ZE TO OD VTEDY NEZERE OLEJ ALEBO SA MEROZFLAKALY TIE PROPELKY


Ak niečo o tom vieš,tak daj,radi sa niečo priučíme..(prečo,začo,načo).........)))) Ja osobne nebudem rozoberať tú olejovú časť....čiže ani hriadeľku....je logické že ak sa niečo točí 200 000 otáčkami ,že to treba dať vyvážit....)))teda ja by som dal určite....

Re: Čistenie turba doma......VÁŠ NÁZOR!!!!!!

Napísané: Štvrtok, 6. Augusta 2009, 21:59
od AM530D
A keď boli lopatky pridreté, tak sa dalo napriek tomu hýbať tyčkou z membrány, resp regulácio z vonku?????????

Re: Čistenie turba doma......VÁŠ NÁZOR!!!!!!

Napísané: Piatok, 7. Augusta 2009, 09:11
od alfi666
zrejme neboli uplne pridrete, ale isli tazko/resp trhane... a vtedy to ta strunka v membrane nevladze potiahnut...

Re: Čistenie turba doma......VÁŠ NÁZOR!!!!!!

Napísané: Streda, 12. Augusta 2009, 22:18
od tomas1020
takze co turba tyka,medzi liatinovou a hlinikovou castou sa nachadza nejaky tesniaci sajrajt(neviem presne co to je)je tam natiahnuty uplne jemny film toho.
vo vnutry toho turba sa dalej nachadzaju puzdra ktore vlastne tesnia olej pri mazani.ked sa repasuju turba robi sa to v bezprasnom prostredi.ked sa na tu hriadelku dostane prach tak pri tych otackach sa casom vodiace a tesniace puzdra vyderu a pojde to srat a taktiez uz nikdy to nedas ako to bolo,je tam kopec veci ako napriklad aj taka obycajna matica co drzi tu propelu,nikdy hu nedas ako bola voci hriadelke(ma inu gramaz na kazdej strane hrany)
maximalne by som to rozoberal iba po liatinovu cast a vycistil co sa da,tej hiadelky by som sa nechytal

Re: Čistenie turba doma......VÁŠ NÁZOR!!!!!!

Napísané: Pondelok, 17. Augusta 2009, 19:24
od PetiE34
tak tak tomas1020 ma pravdu rozoberat a skladat doma len liatinove casti poznam mudreho mechanika ktory doma repasoval turbo na oktavku a na druhy tyzden trebalo menit motor. Rozletelo sa turbo a zbitky lopatiek nasal motor.

tu je rozobraty stary GARETT

Re: Čistenie turba doma......VÁŠ NÁZOR!!!!!!

Napísané: Nedeľa, 29. Novembra 2009, 10:44
od speedygon79
ak chces par detailov navyse tak sa pozri sem

http://www.honeywell.com/sites/ts/tt/tu ... Tworks.htm

spat k tvojej otazke...zanasanie na THS strane je sposobene hlavne kvalitou paliva...
pri testoch, kt. bezime na T/C vidno prve viditelne usadeniny zo spalin pri nekvalitnom palive uz po 24hod behu motora...

cistenie CHRA nema takmer vobec zmysel - bud sa k motoru a turbu spravalo normalne, tak nie su zvacsene vole a nieje problem tam...ak mas prilisnu stratu oleja a po otvoreni turba je kompresorova strana hodne spinava od oleja, tak je to minimalne na kontrolu voly-tolerancii a vymenu piston ringov...a znovu vyvazenie... a doma ked nemas VSR toto neurobis...

THS stranu vycistit ma zmysel, tak aby so samozrejme nesposobil akekolvek porusenie materialov na armoch, unison ringu a pod., kt. by potom viedli k nadmernemu opotrebenie a zadretiu VNT, kt. uz nerozchodis ani rukou ani silnejsou pruzinou...pretoze by doslo k opotrebeniu materialu na jednom z komponentov...a teda v lepsom pripade by si menil VNT, v horsom Turbo v najhorsom Motor...

kludne posli SZ, mozme to prejst po telefone.

Re: Čistenie turba doma......VÁŠ NÁZOR!!!!!!

Napísané: Nedeľa, 29. Novembra 2009, 13:00
od TT-SIMIK
Ja som moje turbo na aute nemal ani zďaleka zanesené, až by som povedal,že bolo skoro čisté..čistil som len vnt......problém je úplne niekde inde...aj keď je to na turbe.....

Re: Čistenie turba doma......VÁŠ NÁZOR!!!!!!

Napísané: Nedeľa, 29. Novembra 2009, 13:16
od Peped
A je problem to uplne rozobrat, potom zložiť vymeniť co sa má guferá, popripade ložiska, zložiť a dať niekde vyvážiť, kde repasuju turba? To by nemuselo byt take drahe. Tak by sa to nedalo?

A co moje turbo co mam na 2.5 TDS? Prepusta mi olej a ked som cistil sanie som rukou skontrolovat vrtulku a mala volu, neviem ale ci má mať nejaku volu a ci vobec. To je tiež take zložite?

Re: Čistenie turba doma......VÁŠ NÁZOR!!!!!!

Napísané: Nedeľa, 29. Novembra 2009, 13:26
od TT-SIMIK
Ja som sa do olejovej časti nepúštal a ani to neodporúčam..na to sú odborníci.......nestojí ti to aby sa motor potom rozletel.....mne v žiline bánovej povedal, že voľa za studena do 1mm kolmo na hriadeľ nevadí...to vymedzí olej..hlavne ide o to aby ti neprepúštali ložiská olej...potom už rýchlo konať.....podľa mňa v tej žiline sú dobrý.....volal som s tým chlapíkom dlhšie a vyzná sa....