misenko00 napísal:baterka mimo auta 12,5.. dal som do auta pri nastartovanom 14,5 ked som nastartoval preblikla baterka .. potom nic presiel som 6 km a zacalo svietit dobijane .. potom som premeral pri nastartovanom 10,7 pri vypnutom aj vytiahnutou 12. potom skusim natocit a nejde. ... ..dakujem
Předpokládám, že jsi si přečetl to v těch odkazech v mém příspěvku z 19:10 hod.
- baterka mimo auta 12,5 = v pořádku, normální
- dal som do auta pri nastartovanom 14,5 - ?? nějak nechápu, asi tady chybí interpunkce? Ty jsi nechal běžet motor auta a nebyla tam baterka? To nedělej, protože alternátor bez záteže (=baterka) je schopen vyrobit i 50 Voltů a dojde k proražení diod.
- ked som nastartoval preblikla baterka .. potom nic presiel som 6 km a zacalo svietit dobijane - takže baterka může být dobrá, ale alternátor ji už nestíhá dobíjet. Totiž spotřeba elektrické energie na zapalování světla atd. je vyšší, než alternátor vyrábí, takže se vlastně energie z baterky spotřebovává. To ukazuje její hodnota 10,7 V po projížce, po vyndání se trochu vzpamatovala, to je těch 12 Voltů.
Předpokládám, že je chyba u alternátoru.
- buď bude proražená některá z diod nebo vinutí - to znamená že při měření voltmetrem sice naměříš klidně 14 Voltů, protože měřící přístoj ukáže efektivní maximum, ale neukáže už ty chybějící půlvlny, kdy proud neteče přes vadné diody viz grafy v následující odkaze. Ten text berte s rezervou, já to nepsal -
http://usmernovac.navajo.cz/ . Bez demontáže se stav dá zjistit pouze osciloskopem, po demontáži a rozebrání se to dá změřit ohmetrem.
Průběh napětí na osciloskopu, když je alternátor v pořádku :
vadná dioda :
proražené vinutí :
- druhá možnost (pravděpodobnější) je, že Ti prokluzuje řemen na řemenici alternátoru. Takže buď je málo napnutý, nebo ten "klín" je ošoupaný a řemen sedí na dně řemenice a vesele prokluzuje. Prostě ten spodek drážky v řemenici je oleštěný. Správně seřízený řemen je, když se na stojícím motoru nedá protočit řemenice pod řemenem. Nevím jaký alternátor tam máš, jestli má lopatky větráku, zkus rukou vzít za ty lopatky, nebo nasaď klíč na matici té řemenice a zkus protočit. Možná, že se budeš divit. Tomu řemenu se říká klínový, protože ten výkon přenáší tím klínem, pokud to dosedne na tu dolní plochu je konec a je třeba ten řemen sehnat a vyměnit. A to je u 523 docela pakárna, ale jde to i na ulici.
Protože neznám skutečnou konfiguraci Tvého auta, je možné že nemáš klínový, ale uzubený řemen (taky se dávaly). Potom tento bod o proklouzávání neplatí a zbývá rozebrat ten alternátor.