Strana 1 z 2
zničenie turba
Napísané: Piatok, 26. Decembra 2008, 01:59
od chico69
Nazdar,
chcel by som sa spýtať v čom spočívazničenie turba. Viem teoreticky že ako by sa s ním malo zaobchádzať (nevytáčať za studena, pri dlhodobom namáhaní nechať vychladnúť...) ale chcel by som fyzikálne opodstatnenie-že čo sa deje pri nevhodnom zaobchádzaní..má to niečo spoločné s tepelnou rozťažnosťou ?
Napísané: Piatok, 26. Decembra 2008, 09:24
od Mireck
Ak na dlhšiu dobu zaťažíš motor tak turbo sa pekne nahreje. Ak motor hneď vypneš turbo sa zastaví a chladne v tejto jednej polohe pričom teplo stúpa smerom hore a aj odliatok turba nieje rovnomerne hrubý, takže ochladnutie rotora turba je nerovnomerne a tak môže dôjsť k ohnutiu . Ďalej sa stane to že olej v ložisku sa na horúcom rotore spečie na karbón a ložisko sa môze prydreť. Ak to necháš bežať na voľnobeh je stály prítok oleja takže sa neprehreje a rotor sa rovnomerne ochladí.
Napísané: Piatok, 26. Decembra 2008, 10:30
od chico69
díky, takéto niečo som chcel počuť..
a ako je to s vytáčaním turba za studena?
ešte k tomu oleju - olej v ložisku sa taktiež "obmieňa"?-vlastne či je tiež sú časťou obehu oleja? (dúfam že som napísal otázku zrozumitelne)
Napísané: Piatok, 26. Decembra 2008, 10:56
od slamec
chico69 napísal:díky, takéto niečo som chcel počuť..
a ako je to s vytáčaním turba za studena?
ešte k tomu oleju - olej v ložisku sa taktiež "obmieňa"?-vlastne či je tiež sú časťou obehu oleja? (dúfam že som napísal otázku zrozumitelne)
v turbe je klzné ložisko lebo valivé by neznieslo také otáčky - cca 150000
klzné je náchylnejšie na mazanie
viskozita olej za studena nieje taká ako za tepla
studený olej sa horšie prelieva cez mazné kanáliky
...

Napísané: Piatok, 26. Decembra 2008, 13:18
od fioro
slamec napísal:v turbe je klzné ložisko lebo valivé by neznieslo také otáčky - cca 150000
a to si kde nasiel ?
Napísané: Piatok, 26. Decembra 2008, 14:05
od alfi666
150 tisic RPM je trochu moc .. neviem aky material by to vydrzal

co ja viem, tak je to cca 60

hmmm
Napísané: Piatok, 26. Decembra 2008, 14:33
od TT-SIMIK
alfi666 napísal:150 tisic RPM je trochu moc .. neviem aky material by to vydrzal

co ja viem, tak je to cca 60

Asi tam malo byt 15 000 to je realna hodnota turbíny.....
Napísané: Piatok, 26. Decembra 2008, 15:17
od fioro
tie otacky aj mozu byt ale to striktne tvrdenie o loziskach
turba su rozne a prave ball bearing turbos sa pouzivaju ako upgrade....
Napísané: Piatok, 26. Decembra 2008, 16:05
od Martin46
otacky turba su bezne okolo 100 000 za minutu. Co sa tyka lozisiek tak su seriovo klzne lepsie a vacsie turba uz maju priemyselne-gulickove ci ako sa to vola loziska.
Chladenie olejom ale coraz castejsie je aj chladenie vodou a olejom sucasne. Napriklad octavia RS TDI, u bmw neviem
Napísané: Piatok, 26. Decembra 2008, 16:43
od Mireck
slamec napísal:v turbe je klzné ložisko lebo valivé by neznieslo také otáčky - cca 150000
klzné je náchylnejšie na mazanie
viskozita olej za studena nieje taká ako za tepla
studený olej sa horšie prelieva cez mazné kanáliky
...

Ešte doplním odpoveď na otázku ci sa olej obmieňa. ANO obmieňa. Turbo je mazané tlakom oleja a je súčasťou mazaceho systému motora. K turbu je privedená trubka na mazanie v ktorej je tlak oleja od čerpadla. Ďalšia trubka je na odvod oleja späť do olejovej vane.
Napísané: Piatok, 26. Decembra 2008, 16:49
od chico69
ďakujem za odpovede,
dostal odpovede na svoje otázky.
Ale môže sa téma kludne ďalej rozvíjať..
Napísané: Piatok, 26. Decembra 2008, 16:57
od PetiE34
otacky turba (GARET 2x6lopatkove)je 80 000 ot/min pri volnobehu motora taze tie 150 000 asi niesu nerealne, vecsinou su lozisa klzne/plavajuce tj. medzi loziskom a ulozenim loziska ja vola ktora je vymedzena olejom ktory je pod tlakom. velke som este nemal rozobrate taze gulickove som este nevidel ale moze byt!!! To tepelne namahanie a specenie oleja je presne tak ako to napisal Mireck ale to je vacsinou pri zlom alebo s nenormalnim zaobchadzanim motora. Pri normalnom sa csasom vybehaju tie loziska a vznikne veka vola, timto rotor moze vybocit a dotika sa domceka a zbrusia sa lopatky a turbo uz netlaci dostatocni tlak straca ucinost.ked chcete mozem nahodit neake fotecky toho zabiteho turba
Napísané: Piatok, 26. Decembra 2008, 17:29
od Mireck
Casto sa stretavam aj s tym ze ak niekomu odide turbo tak vydre vacku v tom lepsom pripade a v tom horsom zadre motor. Sprevodným javom volneho loziska rotora turba je aj netesnost a olej je tlaceny do sania a vyfuku. chod motora je sprevadzany hustym dymom. V takom pripade je treba auto odstavit a nejazdit. Po par km je olej z motora fuc a co myslite ze sa stane?
BTW: Uz som videl co spravy nasaty olej z intercoolera do sania u turbidiesla. Ak motor zacne bezat na nasaty olej nepomoze ani vypnut zapalovanie a nabere samovrazebne otacky az kym ho neroztrhne.
Napísané: Piatok, 26. Decembra 2008, 18:28
od TomNR
som sa stretol s turbinou bez lopatiek... zrejme tam nieco padlo a zakladna bola takmer naholo
Napísané: Piatok, 26. Decembra 2008, 19:59
od R0nnIe
Chcem sa opytat ako sa prejavuje poskodene, nefunkcne turbo. Stalo sa mi ze motor mi dost huci, ale nedym nejako vyrazne. Predtym ked som pridal, pri vysokych otackach som pocul ako tlak sici z vyfuku a nie motor. Teraz je to opacne. V nedelu chcem ist dat auto pozriet, ale je to cesta cez 100km z Martina do Popradu. Bojim sa aby sa mi nieco nepokazilo este viacej. Prvy krat sa mi to stalo presne pred tyzdnom potom islo relativne normalne, a dnes zase blblo

.