Strana 1 z 5

automat - semafory - radit neutral alebo nechavat D ?

Napísané: Sobota, 15. Novembra 2008, 12:16
od Tomas Singhofer
mam dilemu, ci pri dlhsom cakani na semaforoch treba vyradit do N-ka alebo stat na brzde a nechat D-cko. v automatoch niesom velmi doma, tak neviem presne co sa tam deje, ked auto stoji na zaradenom D-cku. podla mna by to malo aj viac papat, kedze na D-cku ma stale tah a mam neprijemny pocit, ze sa pri tom zatazuju nejake casti prevodovky a aj napravy, brzdy a tak...co myslite?

Re: automat - semafory - radit neutral alebo nechavat D ?

Napísané: Sobota, 15. Novembra 2008, 13:17
od E38
Tomas Singhofer napísal:
mam dilemu, ci pri dlhsom cakani na semaforoch treba vyradit do N-ka alebo stat na brzde a nechat D-cko. v automatoch niesom velmi doma, tak neviem presne co sa tam deje, ked auto stoji na zaradenom D-cku. podla mna by to malo aj viac papat, kedze na D-cku ma stale tah a mam neprijemny pocit, ze sa pri tom zatazuju nejake casti prevodovky a aj napravy, brzdy a tak...co myslite?


ved na semaforoch nestojis pol hodku, nechavaj tam D....a az taky velky tah tam nieje, ine by bolo keby si mal plny plyn + D + plnu brzdu (takto sa meria stall speed)

Re: automat - semafory - radit neutral alebo nechavat D ?

Napísané: Sobota, 15. Novembra 2008, 13:27
od Tomas Singhofer
E38 napísal:
ved na semaforoch nestojis pol hodku, nechavaj tam D....a az taky velky tah tam nieje, ine by bolo keby si mal plny plyn + D + plnu brzdu (takto sa meria stall speed)


jsane ze ked stojim par sekund ta nedavam N ale ked je taky semafor ze viem ze to potrva nejaku minutku-dve...ja len chcem vediet, ci to nemoze niecomu uskodit ked necham D

Napísané: Sobota, 15. Novembra 2008, 13:59
od starML
U automatu platí několik pravidel, asi v tomto pořadí :
1) s pákou voliče hýbat co nejméně často
2) když už s voličem pohybuji, musí auto stát, a to úplně, viz níže a *)
3) s pákou manipulovat plynuje a rychle
4) N (neutrál) není určen pro jízdu, ale např. pro posunutí auta v servise
5) při parkování ve svahu používat ruční brzdu

Takže :
k bodu 1) - na semaforu, křižovatce nevyřazovat, převodovka je na stání na brzdě a zařazeném D konstruována, častější změnou režimu s více ničí, než šetří, spotřeba paliva je zanedbatelná, z křižovatky odjíždím vždy jako první, naopak zařazení D trvá cca vteřinu

k bodu 2) - při P dochází k mechanické aretaci převodových kol, takže při pohybu vozu a zařazení P může dojít k mechanické poruše a oprava je drahá. Totéž platí při převolbě D-->R a obráceně.

k bodu 3) - při převolbě D-->R-->P a obráceně páku přesunout rychle a plynule, nezastavovat v jednotlivých mezipolohách, aby převodovka zbytečně nezařazovala převody N a R (někde 321NR), zbytečně se tím opotřebovává

k bodu 4) - neutrál je určen k posunutí vozu bez spuštěného motoru nebo k odtažení na max vzdálenost 50 km, ale vždy se spuštěným motorem, jinak dojde ke zničení převodovky přehřátím (píše se v návodu). Při jízdě na D je možno převolit na N, ale při následovném zařazení D dochází ke zbytečně velkému nárůstu hydraulických tlaků v převodovce, výrobce neporučuje, ale jde to - vyzkoušeno, ale nepoužívám. Úspora paliva např. při sjíždění dlouhého kopce je zanedbatelná.

k bodu 5) - mechanická aretace v poloze P není určena k zajištění auta vážícího 2 tuny ve strmém svahu, může dojít o ohnutí nebo zničení této aretace a navíc auto by mohlo "odjet". Nebo se může stát, že při ponechání nezabržděného vozu ve svahu a poloze voliče P, už nepůjde volič z P přesunout, zasekne se. Takže při parkování ve svahu dojedu na D nebo R, zašlápnu provozní brzdu, zatáhnu ruční, převolím do P a vypnu motor. Při odjezdu obráceně - nastartuji, převolím D nebo R, odbrzdím ruční. Když to jde, v prudkém svahu radši neparkuji.

Ruční řazení stupňů v režimu M (páka k sobě) se provádí posunutím vpřed nebo vzad, na ukazateli přístrojovky se místo D zobrazí číslo zařazeného stupně 54321. Pokud rychlost a otáčky neopovídají zvolenému stupni, převodovka si tam (stejně) dá ten stupeň, který je možno použít - nejde oblbnout.

Při jízdě z prudšího svahu a silnějším přibrzdění si toto elektronika automatu vyhodnotí jako potřebu brzdit motorem a vůz se chová jako když sjíždím kopec s manuální převodovkou, až do prvního přidání plynu "brzdí motorem". Jen teď nevím, jestli to funguje i s vypnutým tempomatem, já ho mám zapnutý stále. Dnes bych už auto bez automatu nechtěl, mírně vyšší spotřeba paliva je u této kategorie a značky zanedbatelná.

*)Výrobce udává, že co není blokováno současným stlačením pojistky na voliči, může se za jízdy (=bez zastavení-brzda) používat, já radši neexperimentuji. Opravy automatů jsou drahé (30 až 60 tisíc Kč), tak se ho snažím šetřit.

K Tvému dotazu ohledně fleku na silnici pod ústím výfuku - je to normální, zvláště u studeného motoru v tomto počasí. Stává se mi to taky, když vyjedu z garáže, motor běží, zavírám vrata, čekám na spolujezdce. Je to z 99% voda + něco málo sazí a oleje, to se najde ve výfuku vždy. Po zahřátí motoru to už dělat nebude. Jinak pro kouř z výfuku u ohřátého motoru platí následující :
- bílý dým = voda, takže kontrola, jestli neubývá chladicí kapalina, jinak neřešit
- modrý dým = olej, takže moc oleje v motoru, špatné pístní kroužky, olej z turba
- černý dým = palivo, moc paliva nebo málo vzduchu==> netlačí turbo nebo ucpaný filtr vzduchu

Napísané: Sobota, 15. Novembra 2008, 14:07
od Tomas Singhofer
veeeeeeeeeeeeelmi pekne dakujem za super podrobne vysvetlenie. uz ma zaujima len jedna vec. na pake je tlacitko (poistka) a neviem na co je dobra. pakou je mozne pohybovat aj bez jej stlacecia. ked ju stlacim, nic sa nezmeni. ma to nejaku specialnu funkciu, alebo je to pokazene?

Napísané: Sobota, 15. Novembra 2008, 15:01
od starML
Tak to máš problém, protože ještě s automatem neumíš, nejsi zvyklý a tohle je ochrana proti jeho zničení. P a R se normálně dá zařadit jen se stlačením této pojistky a současným stlačením pedálu brzdy ==> auto musí stát. Pokud se Ti to povede za jízdy - není to blokované, tak auto cukne a automat "pápá".

hmm

Napísané: Sobota, 15. Novembra 2008, 15:56
od TT-SIMIK
starML napísal:
U automatu platí několik pravidel, asi v tomto pořadí :
1) s pákou voliče hýbat co nejméně často
2) když už s voličem pohybuji, musí auto stát, a to úplně, viz níže a *)
3) s pákou manipulovat plynuje a rychle
4) N (neutrál) není určen pro jízdu, ale např. pro posunutí auta v servise
5) při parkování ve svahu používat ruční brzdu

Takže :
k bodu 1) - na semaforu, křižovatce nevyřazovat, převodovka je na stání na brzdě a zařazeném D konstruována, častější změnou režimu s více ničí, než šetří, spotřeba paliva je zanedbatelná, z křižovatky odjíždím vždy jako první, naopak zařazení D trvá cca vteřinu

k bodu 2) - při P dochází k mechanické aretaci převodových kol, takže při pohybu vozu a zařazení P může dojít k mechanické poruše a oprava je drahá. Totéž platí při převolbě D-->R a obráceně.

k bodu 3) - při převolbě D-->R-->P a obráceně páku přesunout rychle a plynule, nezastavovat v jednotlivých mezipolohách, aby převodovka zbytečně nezařazovala převody N a R (někde 321NR), zbytečně se tím opotřebovává

k bodu 4) - neutrál je určen k posunutí vozu bez spuštěného motoru nebo k odtažení na max vzdálenost 50 km, ale vždy se spuštěným motorem, jinak dojde ke zničení převodovky přehřátím (píše se v návodu). Při jízdě na D je možno převolit na N, ale při následovném zařazení D dochází ke zbytečně velkému nárůstu hydraulických tlaků v převodovce, výrobce neporučuje, ale jde to - vyzkoušeno, ale nepoužívám. Úspora paliva např. při sjíždění dlouhého kopce je zanedbatelná.

k bodu 5) - mechanická aretace v poloze P není určena k zajištění auta vážícího 2 tuny ve strmém svahu, může dojít o ohnutí nebo zničení této aretace a navíc auto by mohlo "odjet". Nebo se může stát, že při ponechání nezabržděného vozu ve svahu a poloze voliče P, už nepůjde volič z P přesunout, zasekne se. Takže při parkování ve svahu dojedu na D nebo R, zašlápnu provozní brzdu, zatáhnu ruční, převolím do P a vypnu motor. Při odjezdu obráceně - nastartuji, převolím D nebo R, odbrzdím ruční. Když to jde, v prudkém svahu radši neparkuji.

Ruční řazení stupňů v režimu M (páka k sobě) se provádí posunutím vpřed nebo vzad, na ukazateli přístrojovky se místo D zobrazí číslo zařazeného stupně 54321. Pokud rychlost a otáčky neopovídají zvolenému stupni, převodovka si tam (stejně) dá ten stupeň, který je možno použít - nejde oblbnout.

Při jízdě z prudšího svahu a silnějším přibrzdění si toto elektronika automatu vyhodnotí jako potřebu brzdit motorem a vůz se chová jako když sjíždím kopec s manuální převodovkou, až do prvního přidání plynu "brzdí motorem". Jen teď nevím, jestli to funguje i s vypnutým tempomatem, já ho mám zapnutý stále. Dnes bych už auto bez automatu nechtěl, mírně vyšší spotřeba paliva je u této kategorie a značky zanedbatelná.

*)Výrobce udává, že co není blokováno současným stlačením pojistky na voliči, může se za jízdy (=bez zastavení-brzda) používat, já radši neexperimentuji. Opravy automatů jsou drahé (30 až 60 tisíc Kč), tak se ho snažím šetřit.

K Tvému dotazu ohledně fleku na silnici pod ústím výfuku - je to normální, zvláště u studeného motoru v tomto počasí. Stává se mi to taky, když vyjedu z garáže, motor běží, zavírám vrata, čekám na spolujezdce. Je to z 99% voda + něco málo sazí a oleje, to se najde ve výfuku vždy. Po zahřátí motoru to už dělat nebude. Jinak pro kouř z výfuku u ohřátého morotu platí následující :
- bílý dým = voda, takže kontrola, jestli neubývá chladicí kapalina, jinak neřešit
- modrý dým = olej, takže moc oleje v motoru, špatné pístní kroužky, olej z turba
- černý dým = palivo, moc paliva nebo málo vzduchu==> netlačí turbo nebo ucpaný filtr vzduchu





=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>


Možem len súhlasiť!!!!! Mám tiež automať....... 8) 8)

hmm

Napísané: Sobota, 15. Novembra 2008, 15:56
od TT-SIMIK
Tomas Singhofer napísal:
veeeeeeeeeeeeelmi pekne dakujem za super podrobne vysvetlenie. uz ma zaujima len jedna vec. na pake je tlacitko (poistka) a neviem na co je dobra. pakou je mozne pohybovat aj bez jej stlacecia. ked ju stlacim, nic sa nezmeni. ma to nejaku specialnu funkciu, alebo je to pokazene?


Presne tá aretácia musí fungovať...... 8) 8)

Napísané: Pondelok, 17. Novembra 2008, 18:48
od Tomas Singhofer
starML napísal:
Tak to máš problém, protože ještě s automatem neumíš, nejsi zvyklý a tohle je ochrana proti jeho zničení. P a R se normálně dá zařadit jen se stlačením této pojistky a současným stlačením pedálu brzdy ==> auto musí stát. Pokud se Ti to povede za jízdy - není to blokované, tak auto cukne a automat "pápá".



no nastastie mi nechyba logika, takze vzdy prehadzujem stupne az ked auto stoji. ale trosku ma desi moznost, ze do tej paky za jazdy niekto drgne a prehodi stupen...brr. musim opravit tu poistku!

Napísané: Pondelok, 17. Novembra 2008, 22:09
od 100RM
Steptronic od nejakeho 96ho roku je uz konstruovany tak, ze aj pri nechcenom zaradeni R pri pohybe dopredu prevodovka tento pocin vyhodnoti ako chybny a Rko nezaradi. Pokial volic zostane zaradeny v polohe R az do zastavenia, zaradi sa spiatocka az po uplnom zastaveni. Ak by niekto chcel, mam dost podrobne PDFko, kde sa vysvetluju vsetky funkcie steptronicu, vratane "ucenlivosti stylu jazdy" a podobne. Je to v anglictine k vozu BMW e38 (ale steptronic bude rovnaky aj pre e39)

Napísané: Pondelok, 17. Novembra 2008, 22:34
od k_michal
Velka pochvala pre "starML" =D> =D> =D>
vela to pomoze neznalym aftomatov

Napísané: Pondelok, 17. Novembra 2008, 23:41
od riverdo
fakt dobre pekne a naucne citanie

Napísané: Utorok, 18. Novembra 2008, 00:52
od Peped
To by sa malo dat do návodov ,,Ako zaobchádzať s automatom!,,

Napísané: Utorok, 2. Decembra 2008, 23:26
od Migno
No najprv som sem chcel napisat ze ja vyradujem do N na semaforoch , lebo vodicom zamnou nechcem svietit do oci....ale po precitani Starovho navodu asi racej porozmyslam nad sebou co mi je prednejsie , moja penazenka alebo cudzie oci :P.....dakujem :)

hmm

Napísané: Streda, 3. Decembra 2008, 00:38
od TT-SIMIK
100RM napísal:
Steptronic od nejakeho 96ho roku je uz konstruovany tak, ze aj pri nechcenom zaradeni R pri pohybe dopredu prevodovka tento pocin vyhodnoti ako chybny a Rko nezaradi. Pokial volic zostane zaradeny v polohe R az do zastavenia, zaradi sa spiatocka az po uplnom zastaveni. Ak by niekto chcel, mam dost podrobne PDFko, kde sa vysvetluju vsetky funkcie steptronicu, vratane "ucenlivosti stylu jazdy" a podobne. Je to v anglictine k vozu BMW e38 (ale steptronic bude rovnaky aj pre e39)



Tomuto musim oponovat,lebo prevodovky na bmw ešte aj roku 96 až do novych modelov bmw- E60,E90,,,,atd s nazvanim steptronic,tiptronic boli mechanicke...to znamena že prevodove stupne P,R,N,D,poprípede, 1,2,3 ešte na staršich boli radene cez lanko,to znamenana mechanicky...len v tiptronicu ked si mal prepnute radil rychlosti a to len dopredu počitač, ten je ochraneny,že nepodradiš o viac ako dva stupne ak to rychlost nedovoli,ale inak je to všetko mechanika..až nove prevodovky v novych bmw su elektronicke to znamena plne kontrolovane..))))