4x4 Test: Audi vs. BMW vs. Mercedes vs. Subaru
Napísané: Piatok, 24. Decembra 2010, 22:56
... všetko o BMW ...
https://www.bmwklub.sk/
TiTAN napísal:no podcenil som ta lovebmwsorry
sam tu porusujem pravidla
hehe
Před třiceti lety vyvinulo Audi, jako první automobilka na světě, permanentní systém pohonu všech kol pro osobní automobily – do té doby byl pohon všech kol téměř výhradně určen pro terénní vozy. V současnosti k potlačení nevýhod klasického pohonu předních kol, který má problémy s trakcí na vlhké vozovce a s řízením přenosu točivého momentu, využívá Audi systém pohonu všech kol quattro.
Jako výrobce vozů s pohonem zadních kol představilo BMW svůj systém pohonu všech kol později než Audi a rovněž déle byla vyvíjena modelová řada vozů s pohonem všech kol. Nicméně v roce 2003 představilo BMW svůj elektronicky řízený systém pohonu všech kol xDrive, který je schopen reagovat mnohem dříve než jeho protějšky od Audi a Mercedesu. Systém pohonu všech kol quattro od Audi využívá pouze mechanického diferenciálu a systém 4Matic od Mercedes-Benz je v podstatě rovněž systémem mechanickým.
Všechny tři systémy nabízejí permanentní pohon všech kol s lepší trakcí, než mají konvenční vozy a – v závislosti na koncepci – lepší či horší řízení, zvláště v případech, kdy mají kola rozdílnou trakci. Zatímco dřívější verze pohonu všech kol měly pevný poměr přenosu točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, následkem čehož se projevovaly jeho nevýhody jako nedotáčivost, vyšší tenze a zvýšená spotřeba paliva, současné systémy nabízejí plně variabilní (BMW) nebo alespoň částečně variabilní (Audi, Mercedes) rozložení točivého momentu. Tyto moderní systémy pohonu všech kol fungují velmi nenápadně, jsou mnohem účinnější a z hlediska spotřeby paliva úspornější než jejich předchozí generace.
xDrive zlepšuje trakci za mokra a na sněhu. Elektronická řídicí jednotka rozděluje výkon motoru mezi přední a zadní nápravu – během milisekund a v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách a stavu vozovky. Již v prvopočátku zaznamená tendence k přetáčivosti nebo nedotáčivosti vozu. Díky tomu je řízení bezpečné a maximálně neutrální i během jízdy na zasněžené vozovce.
xDrive – reaguje rychleji než quattro a 4Matic.
xDrive, inteligentní systém od BMW, je permanentním systémem pohonu všech kol. Rozdělovací převodovka spolu s elektronicky řízenou lamelovou spojkou rozdělují točivý moment mezi přední a zadní nápravu. Systém je proaktivní a plně variabilní. To znamená, že elektronická řídicí jednotka využívá senzorů DSC k rozpoznání nežádoucího prokluzu kola - ještě dříve, než k němu dojde! Systém během několika milisekund přesměruje více točivého momentu na tu nápravu, která má lepší trakci - v extrémních případech až téměř 100 procent. Současně systém xDrive vyhodnocuje i údaje ze senzorů DSC týkající se přetáčivosti a nedotáčivosti. V závislosti na konkrétní situaci pak adekvátně rozdělí přenos točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, čímž tyto tendence eliminuje. Oproti částečně variabilním systémům od Audi (quattro) a Mercedes-Benz (4Matic) provádí xDrive tyto operace s bleskovou rychlostí, kterou řidič není schopen postřehnout.
Audi quattro: mechanický systém pohonu všech kol.
Pohon Audi quattro využívá centrálního diferenciálu Torsen, který byl uveden na trh před 30 lety a který je dnes dostupný pro většinu modelů Audi (kromě Audi A3 a Audi TT – v těchto modelech je quattro reprezentováno systémem VW 4Motion s pohonem předních kol a lamelovou spojkou, který je i ve VW Golf, systém v A3 a TT je téměř identický).
Vzhledem k tomu, že jsou všechny modely Audi ve své podstatě automobily s pohonem předních kol, zaměřilo se Audi na použití pohonu všech kol především u silnějších motorizací, které by jinak měly problémy s trakcí, především za mokra. Z technického pohledu je systém quattro částečně variabilním, plně mechanickým systémem s mezinápravovým diferenciálem Torsen nebo samosvorným mezinápravovým diferenciálem (Audi RS5). Stejně tak jako klasický samosvorný diferenciál, tak i tyto dva diferenciály zasahují, pouze pokud již kola začala prokluzovat. Pouze v takové situaci dojde k přesměrování točivého momentu na druhou nápravu; dochází tedy ke značné časové prodlevě oproti elektronicky řízenému systému xDrive. Navíc, ve srovnání s xDrive , není distribuce točivého momentu plně variabilní. A protože systém quattro k tomu, aby mohl zasáhnout, vyžaduje rozdílné rozložení točivého momentu mezi nápravami, je výsledné chování vozu méně kultivované. Německý automobilový magazín “auto, motor und sport” (číslo 2/2010) například ve svém testu systémů pohonu všech kol kritizuje “náznak nerozhodnosti mezi přetáčivostí a nedotáčivostí na zasněženém okruhu”.
Mercedes třídy E s pohonem všech kol 4Matic: stejně jako v případě Audi je tento systém pohonu všech kol pomalejší v reakcích a není plně variabilní tak, jako je tomu v případě BMW xDrive.
Mercedes 4Matic: rovněž s omezenou variabilitou.
Systém 4Matic od Mercedesu má standardně také pevný poměr rozložení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. Na kluzkém povrchu může jeho dvoudiskový mezinápravový diferenciál přidělit až 70 procent točivého momentu na přední nebo zadní nápravu. V podstatě se jedná o částečně variabilní mechanický systém, který je velmi podobný systému Audi quattro. Za povšimnutí u Mercedes 4Matic rozhodně stojí precizní nastavení ESP, které reaguje velmi citlivě, zejména v zimních podmínkách. Jak poznamenává automobilový magazín “auto, motor und sport” ve svém srovnávacím testu systémů pohonu všech kol (číslo 2/2010): “Hodně bezpečnosti, málo zábavy…“
GhostSK napísal:Jenozznacne nakladol im QUatrac bohuzial :)