Piatok, 4. Januára 2013, 20:42
Písal som už viacerým ohľadom 540i/740i tak to tu len plácnem.
Čau,
na čo si dať pozor? Dobrá otázka, máš na výber dva typy motorov, poznám oba, M62B44 (staršia a lacnejšia verzia, dva katy dve lambdy...) a M62TUB44 od 10/1998 (verzia s Vanosom, EGR, Suctiom Pum, 4 lambdy, 4 katy... omnoho drahšia než staršia verzia), obecne platí že starší typ máva v priemere 310-320koní a Vanos máva originál 280-286koní. Teraz je celkom dobrý čas na kúpu 540i a to z dôvodu, že je vonku už pomerne zima. Nech už budeš volať komukoľvek povedz mu nech deň predtým než prídeš je motor studený, keď prídeš, poobzeraj si ju, aj keď ako som písal to je tá menej podstatná časť a je pre každého individuálna, otvor si motor a naštartuj, hneď tam daj R-ko, nesmie kopnúť, cuknúť, musí sa len vzoprieť ako manuál na spojke, vyraď naspäť do P-čka, už tuná sa dá zistiť stav prevodovky, pokiaľ by kopla je zle a buď je niekde problém s motorom, nedrži otáčky, alebo sú vysoké, alebo je problém s prevodovkou, nedrži tlak vo Valve Body. Odblokuj skryté menu a sleduj teplotu, počúvaj motor, musí mať taký zvláštny "naftový" zvuk, nie moc klepotavý, tým zistíš v akom stave je Vanos, u staršej generácie musí ísť motor ako 1.6tka, krásne ticho a hladko. Tieto motory tečú ako blázon, toho sa neboj, to je v poriadku, len je dôležité aby bývalý majiteľ bol fanatik do V8, lebo sa môže stať, že jazdil bez litra oleja. Treba ho pravidelne kontrolovať. Inak oleja veľa nežerie, tak pol litra na 5000km. V skrytom menu sleduj voľnobežné otáčky TEST-NR-7, musia byť pre M62B44 600 +/- 10ot/min a pre M62TUB44 565 +/- 10ot/min. To ti napovie v akom stave sú zapaľovacie cievky, pre M62B44 voľnobežný ventil, stav hadíc v motore apd. Skrátka nesmie veľmi "lietať". Keď ti môžem poradiť pozeraj radšej M62B44, je lacnejší na údržbu, napríklad u Vanos verzii je 150A vodou chladený alternátor, ktorý sa nedá repasovať, ale pri staršej verzii je 120A vzduchom chladený ktorý sa dá zrepasovať za 80€. Toto zistíš v TEST-NR-9 napätie na baterke, nemalo by klesať pod 13,5V. Ideál je 14,4V. Napínák stojí 90€, remeň drážkový 30€, klímový 20€, vodná pumpa 130€, termostat 80€, sviečky Bosch FGR7DQP 12€/Ks alebo NGK BKR6EQUP, štvorkontaktné. Zapaľovacia cievka okolo 100€/ks, palivový filter 90€, vzduchový 32€. Pri jazde musí ísť automatická prevodovka tak ľahko, že ani nebadáš že radí, ak bude cukať do jednotky nevadí, len Valve body už nie je Tip top. Pri KickDowne musí okamžite podradiť do najmenšieho prevodového stupňa, napríklad keď pojdeš 50km/h tak podradí do jednotky pri Sport alebo do dvojky pri D-čku. Na prevodovku všeobecne bacha, repas hydromeniča 500€ a repas celej prevodovky 2000€. A teraz k tomu plynu, nechcel by som 540i už so splynovačom, bohvie kto ho robil a ako na tom jazdili, radšej by som si kúpil dobrú 540i bez plynu a potom by som si ho dal namontovať a jazdil tak ako sa s plynom má jazdiť, treba občas vyjazdiť aj nádrž a pred zhasnutím treba prepať na benzín. Inak spotreba plynu je okolo 15l/100km. Inak pozor, ten technický stav si treba riadne očekovať, napríklad podvozok, zhodný s M5 a potom predná náprava Meyle HD 450€, zadná 480€, brzdové kotúče 100€ kus a platničky 60€ sada. Tlmiče pokiaľ je ako mala moja M Technic stoja okolo 250€ kus, ak bude mať EDC (Electronic Damper Control) cena je až 600€ za kus. Neviem čo ešte napísať, tak zatiaľ takto. Keby mal ešte niekto nejaké otázky kľudne sa pýtajte.
PS: Spotreby na 540iA sú podľa mňa vtipné vzhľadom na veľkosť motora a niekedy aj ďaleko menšie motory môžu len ticho závidieť, na dlhších trasách nebol problém sa dostať na 8,5l/100km, rekord som mal 7,8l/km BC, diaľnica tempomat na 120km/h 8,7l/100km, diaľnica tempomat na 180km/h 12,3l/100km, mesto leto 15l/100km, zima mesto 19l/100km. Najvyššiu 32l/100km, naháňačky a nakladačky. Najmenší priemer na plnú nádrž 10,3l/100km a najvyšší 15,5l/100km, po dvoch rokoch a viac ako 20000km som mal priemernú spotrebu tesne pod 12l/100km. Kto by neveril mám aj fotky BC.