Sewas!
Ja som si v decembri minuleho roka kupil moje prve BMW 530d sedan (193PS) s manualnou prevodovkou. Samozrejme, este predtym ako som ho isiel kupit, tak som si nezaväzne pretukol tento motor na roznych forach, ale aj u autorizovanych predajcov BMW a taktiez s nim spojene prevadzkove naklady a pripadne poruchy. Na moje pocudovanie som sa stretaval len s pozitivnymi ohlasmi. Tento typ motoru sa radi ako medzi najlepsie vydarene dieselove motory svojho casu. Menia sa tam len bezne casti motora, ktore sa obvykle menia aj pri inych naftovych motoroch ako su trysky, olej, filtre, naplne, brzdove oblozenia, atd. Skratka nic-moc extra. Samozrejmä vsetko zavisi aj od toho ako sa predchadzajuci majitel staral o svoje BMW a ci ho zbytocne nevytacal za studena, lebo nie kazdy ma cit a pochopenie pre dieselove motory. Ja osobne za studena motor nevytacam viac ako 2000/min az kym sa uplne nezohreje na prevadzkovu teplotu. Dalsie plus je, ze konkretne tento motor je 6-valec, takze ma kultivovanejsi chod ako vykonovo slabsie naftove verzie. Pokial sedis vo vnutri, tak je naozaj dost tazke rozoznat ci je pod kapotou benzinovy alebo naftovy motor. Pokial ta zaujima spotreba, tak mne to od vtedy ako ho mam ukazuje podla BC 7,6l/100km a to sa musim priznat, ze na spotrebu velmi nejazdim, väcsinou kratke vzdialenosti ako Sliac-ZV-BB a sem-tam ho po dialnici poprehanam ked sa da. Podla budikov mi maximalka ukazovala 235km/h. Ale ked jazdis predpisovo ako clovek (lenze s tymto autom je to fakt problem) a namiesto nohy nemas tehlu, tak sa v pohode dostanes pod 7 litrov. S automatickou prevodovkou zatial nemam skusenosti, ruky ma zatial posluchaju a je to urcite viac srandy a adrenalinu ako s automatom.
Je toho v podstate vela na co by si mal prihliadat pri kupe takehoto auta. Mozem ti napisat len moje skusenosti pri kupe (a to sa nejedna len o 530d). Najdolezitejsie je zistit, ci je motor v poriadku. Najlepsie je ho skusat za studena, ci naskoci na prvy krat, pocuvat ako to startuje, ci pri nastartovanom motore nepocut nejake divne zvuky, atd. Predavajucemu by nemalo vadit, aby si sa povozil v aute az kym sa motor uplne nezahreje (ja som moje auto co sa tyka jazdnych vlastnosti skusal takmer hodinu). Treba zajst aj na nejake bocne cesty, ktore su menej kvalitne (na Slovaci je ich teda pozehnane) a pocuvat hlavne prednu a zadnu napravu, ci neprenikaju dnu nejake tlmene zvuky a pod. Auto potom treba vyskusat aj na kvalitnejsej rovnej ceste, trochu ho povytacat na hranicu cerveneho pola a tak. Ja som napr. pri rychlosti 160km/h uplne pustil volant a sledoval som, ci auto netaha do strany (niekedy to moze byt sposobene aj nerovnomernym nahustenim pneu). Potom som zacal pri pustenom volante intenzivne brzdit az kym som uplne nezastal a popri tom som sledoval reakcie auta aj volantu. Ak je vsetko ok, tak auto by pri kvalitnej ceste nemalo prenasat znacne vybracie na volant a nemalo by vybocit do strany. Riadenie pri BMW je dost tvrde a presne, takze nejaka vôla volantu je v tomto pripade nepripustna. To auto proste musi ist kde ty chces a nie naopak. Hlavne musis mat pocit, ze ti to auto sedi ako rit na serbel a citis sa v nom bezpecne. Ja som to moje preto az skoro hodinu skusal, aby som vychatal aj tie najmensie muchy. Ale co sa tyka jazdnych vlastnosti, nestalo sa tak, aj ked som mal dost obavy z najazdenych km (vtedy malo 203.000km). Mozem len dodat, ze som uz jazdil kadejake auta, ktore mali daleko menej km, ale BMW sa ani zdaleka nemozu rovnat. Takze ak budes s jazdou spokojny, tak na rad idu take mensie, ale tiez dolezite detaily. Hlavne treba zistit, ci je vsetko funkcne: vsetky svetla vonkajsie aj tie vnutorne, rucna brzda, senzory ak su, klima/kurenie, ostrekovace, stierace, el. okna, vyhrievanie sedadiel, tempomat (ten len pri jazde), central, alarm..., no je toho kopec, zalezi podla vybavy auta. Potom si treba prehliadnut take kozmeticke detaily, opotrebenie volantu, pedalov, calunenia sedadiel a dveri, vonkajsi lak, skrabance atd. No najlepsia volba je ist s niekym, kto uz podobne BMW ma alebo mal. Ak s tym mas problem, tak ma nakontaktuj cez SS a ja ti s ochotou poradim, lebo je toho fakt aspon za tri tasky. Treba si overit VIN ci sedi s technicakom (poslednych 7 cisel VIN sa da vyhodit aj na palubnej doske, mozem ti potom napisat postup). Ak kupujes auto na Slovaci, tak podla VIN ti v ktorejkolvek BMW predajni bezplatne zistia informacie o danom aute ako aj doplnkovu vybavu. Z Nemecka by som ti auto doporucoval, mne minuly rok vyfukol jeden typek nadhernu 320d M-Packet na 19" BBS za 9.990EUR. Trvalo mi tyzden dat dokopy peniaze, stale ho mali a 2-3 hodiny predtym ako som ja zavolal, uz niekto zlozil zalohu. To bola ponuka jak svina a k tomu u autorizovaneho predajcu. Odvtedy som tam lepsiu nenasiel. Skratka musis mat peniaze pokope, lebo super ponuky sa dlho neohreju a hned su fuc. Najlepsie je sa telefonicky dohodnut pred zaverecnou ci auto este maju a nech ti ho podrzia do buduceho dna napr. do 12:00. Potom mozes sadnut s niekym do auta a rano si na mieste. No napisal som tu toho ako cesky zandar, ale tiez som tu vsetko nezahrnul a kopec veci som urcite zabudol napisat. Ocuj, ak budes mat cestu okolo ZV a budes mat zaujem, tak mi daj vediet a mozeme zbehnut na kavu, tam ti poviem viac...
