Doporučená kapacita baterie se řídí instalovaným příkonem jednotlivých spotřebičů ve vozidle a klimatickými podmínkami, ve kterých je vozidlo provozováno. Tomu musí odpovídat i výkon alternátoru. Tohle všechno už výrobce spočítal a dlouhodobě zkoušel. Co do kterého BMW patří je možno najít na
http://www.realoem.com/bmw/select.do , kde po zadání posledních 7 čísel VIN se zobrazí konfigurace vozu v jaké byl vyráběn. Případně je možno typ, rok výroby atd. zvolit ručně.
Alternátor najdu v sekci ENGINE ELECTRICAL SYSTEM => GENERATOR
Baterii najdu v sekci VEHICLE ELECTRICAL SYSTEM => BATTERY
Baterie s nízkou kapacitou nezabezpečí potřebnou energii pro chod zařízení, kdy není v provozu motor (varovné blikače, nezávislé topení, parkovací světla) a následné spuštění motoru např. v zimě. Baterii s neúměrně velkou kapacitou není schopen slabší alternátor nikdy dobít.
K dobrému nabití baterie a průběhu chemických reakcí uvnitř je nutné, aby počáteční nabíjecí proud činil asi 1/10 udávané kapacity (tzv. C10). Po dosažení tzv. plynování (U=2,25V/článek) je nutno nabíjecí proud snížit na 1/20 kapacity (C20). Toto ve vozidle zabezpečuje regulátor napětí. Takže u baterie 100Ah je nabíjecí proud 10 ampér v počátku a 5 ampér potom. Problém je doba nabíjení a tu při popojíždění a častém startování není možno splnit. Osobně jsem viděl u Š105 baterku 175Ah za zadními sedačkami, ale alternátor 30A prostě nestíhal pokrýt spotřebu vozu za jízdy a ještě dobíjet baterku - za dva dni prostě nenastartoval.
V zásadě platí +/- toto pravidlo :
- výkon alternátoru (A) musí být vždy vyšší, než kapacita baterie (Ah)
- u benzínových motorů 115-120% kapacity baterie
- naftových motorů 130-150% kapacity baterie
Pro 5" několik hodnot v tabulce (dle www.realoem.com):
525tds - alternátor 95A, baterie 85Ah
520i - alternátor 90-120A, baterie 70-90 Ah
530dA - alternátor 120-150A, baterie 70-95 Ah
Vím, že hodnota výkonu alternátoru se udává ve Voltampérech (VA), ale při stejném napětí alternátoru a baterie je to jedno a výrobce tyto hodnoty v katalogu uvádí. Pro ty, co jejich starší baterie začíná zlobit a nedrží kapacitu je návod na její revitalizaci za několik desítek korun tady :
http://sweb.cz/vs31/Baterie.doc