Streda, 15. Novembra 2017, 08:51
Je nezmysel vymeniť iba jednú sondu aj keby diagnostika vykazovala chybu len na nej. Starnutím materiálu snímačov sa potom rozdielne menia charakteristiky a jedna je "rýchlejšia" a druhá najskôr "mŕtva" alebo "pomalá", čo potom dáva mylné informácie riadiacej jednotke. Je to tak preto, že v systéme ako má tento bavorák je riadiaca sonda pred katom a monitorovacia za katalyzátorom a spolu s katalyzátorom tvoria jeden diagnostický celok. Väčšinou práve zadná "zamrzne" a dáva konštantné napätie niekde v rozsahu 0,1 až 0,9 V alebo rovno nulu aj pri zmene režimu chodu motora. ( System riadenia nesleduje rýchlosť zmeny napätia ani to či je napätie konštantné, pokiaľ je v povolených toleranciách nerozsvieti ani kontrolku motora na palubnej doske. )
A riadiaca jednotka potom prejde na núdzový režim a dodáva palivo v pomere 14,7:1 bez ohľadu na záťaž motora.. Životnosť lambda sondy je cca 200 000 km ,pokiaľ sa jedná o vyhrievanú ,čo je tento prípad. Výrobca sondy udáva odporúčaný interval výmeny 160 000 km. Je to tak preto lebo chemické zloženie povrchu snímača jednoducho zostarne a zmení vlastnosti a tým aj hodnoty napätia ktoré posiela do riadiacej jednotky. V jednoduchosti povedané funkčná lambda má stredné napätie 0,45 V a toto mení smerom hore aj dole podľa toho koľko zmeria objemu kyslíka v spalinách. Táto zmena stavu sa má udiať za čas 120 milisekúnd a starnutím sondy sa zväčšuje. Úlohou lambdy je udržiavať pomer paliva a vzduchu na hodnote 1:14,7 objemových jednotiek a regulovať bohatosť zmesi podľa záťaže motora tak aby došlo ku katalytickej reakcii a premene splodín na iné zlúčeniny oxidov uhlíka.
Do riadenia motora vstupuje množstvo ďalších elektrických veličín, preto je potrebné pre zaistenie správnej funkčnosti presvedčiť sa o bezchybnom zapaľovaní a signálov ktoré berie riadiaca jednotka. Stačí trebárs vadný snímač polohy pedálu plynu a budeš si myslieť, že je to váha vzduchu.
Zlá funkcia lambda sondy ( ktorejkoľvek z nich ) sa prejavuje vynechávaním motora za jazdy na pár sekúnd, zhasínaním pri rozjazde, bezdôvodným a náhodným poklesom otáčok na voľnobehu, oneskorenou reakciou na pridanie plynu, zlou akceleráciou. Záleží na tom v akom režime chybný signál ovplyvní spaľovanie. Dôsledkom je zničený katalyzátor a drahšia oprava ako aj zvýšenie spotreby. Tento dej má postupný nábeh preto užívateľ ktorý jazdí iba na jednom aute ho rozpozná neskoro alebo vôbec.
Na základnú diagnostiku funkčnosti stačí ELM 327 a program Torque na android čo je cca 15 €. Dá sa aspoň poznať či sondy fungujú a či reagujú na zmeny režimov.
Výmena lambdy je záležitosťou cca 2 x 35 € a 10 minút času :) Z toho 6 minút venujeme povoľovaniu závitov a dve minúty zdvíhaniu vozidla. Potrebujeme k tomu zdvihák alebo jamu, 22-ku očkový kľúč a kladivo. Doporučujem závit lambdy namazať špec. mazivom ( napr. medená vazelína, keramická alebo grafitová ) odolným do 1100°C, aby sa dala po skončení životnosti povoliť. Po výmene je žiadúce zmerať emisie, aby sme sa presvedčili o odstránení závady :) Odhadovaná cena výmeny v slušnom autoservise max. 120 € aj s diagnostickým výpisom.