Sobota, 16. Februára 2013, 22:04
Toto som našiel:
Zákon č. 725/2004 Z. z. v paragrafe 21 ods. 2 písm. b) zakazuje v premávke na pozemných
komunikáciách používať vozidlo, ktoré sa nezhoduje so schváleným typom, alebo na ktorom boli
vykonané neoprávnené zásahy do systému, komponentu alebo samostatnej technickej jednotky. Ak
sa zistí, že k takejto úprave vozidla prišlo, môže byť prevádzkovateľovi vozidla od obvodného úradu
pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie uložená pokuta 331,94 eur podľa § 107 odsek 3 zákona
a vozidlo v konečnom dôsledku podľa paragrafu 24 ods. 3 písm. b) a c) zákona vyradené z premávky
na pozemných komunikáciách natrvalo. Tieto ustanovenia sa vzťahujú aj na náhradu pôvodných
svetlometov s halogénovou žiarovkou za svetlomety s výbojkovým svetelným zdrojom (tzv. xenónové).
Pre svetelné zariadenia vozidiel sa v Slovenskej republike vyžaduje európske schválenie, a to buď
podľa predpisov EHK OSN, alebo podľa smerníc ES/EHS. Schválené zariadenia sú označené
príslušnou schvaľovacou značkou. V blízkosti schvaľovacej značky svetlometov sa nachádzajú ďalšie
symboly a označenia, z ktorých sa dá okrem iného zistiť, aký svetelný zdroj má byť v danom prípade
použitý (podrobnejšie v prílohe č. 1). Práve podľa označenia svetelného zdroja svetlometu pri
schvaľovacej značke možno odhaliť najjednoduchšie prípady nelegálneho nahradenia
pôvodnej žiarovky výbojkou v svetlometoch, ktoré boli schválené na použitie výlučne s
halogénovými žiarovkami.
Zo schvaľovacích predpisov upravujúcich podmienky montáže zariadení na osvetlenie a svetelnú
signalizáciu vozidiel vyplýva, že montáž svetlometov so svetelným zdrojom, ktorý má svetelný
tok vyšší ako 2000 lúmenov (to sa týka najmä svetlometov s výbojkami), je možná výhradne
v kombinácii so schváleným zariadením na čistenie svetlometov a zariadením na automatické
nastavovanie sklonu stretávacích svetlometov (statickým alebo dynamickým, bližšie popísané
v prílohe č. 2). Dôvodom týchto požiadaviek je, že nečistoty na krycom skle alebo nesprávne
nastavený sklon svetlometu (napríklad už pri zaťažení batožinového priestoru v zadnej časti vozidla)
môžu spôsobiť oslnenie vodičov vozidiel idúcich v protismere, obzvlášť nepríjemné a nebezpečné
práve pri svetlometoch svietiacich s vyšším svetelným tokom. Nelegálne úpravy spočívajúce
v náhrade halogénových svetlometov výbojkovými možno často identifikovať podľa
pôvodného zariadenia na nastavenie sklonu stretávacích svetlometov manuálne ovládaného
z miesta vodiča a chýbajúceho zariadenia na čistenie svetlometov. V danom prípade môže byť
samotný vymenený svetlomet schválený na použitie s výbojkou (označený príslušným symbolom „D“
pri schvaľovacej značke), ostatné znaky na vozidle však jasne svedčia o neoprávnenom zásahu.
Legálnym spôsobom, ako vozidlo dodatočne vybaviť xenónovými svetlometmi, je odborná montáž
sady (systému) xenónových svetlometov obsahujúcej všetky požadované zariadenia, ktorá je na tento
účel a pre konkrétny typ vozidla schválená. Takáto sada je spravidla v porovnaní s nelegálnou
úpravou výrazne drahšia.
Keďže vybavenie vozidla xenónovými svetlometmi sa do osvedčenia o evidencii nevyznačuje,
odhalenie nelegálnej montáže je možné len na základe prehliadky príslušných častí vozidla. Postup
kontroly možno zhrnúť do nasledujúcich bodov:
1. Identifikácia svetlometu (schvaľovacia značka, symbol zdroja svetla pri schvaľovacej značke,
príslušnosť svetlometu ku kontrolovanému vozidlu) a posúdenie toho, či mu namontovaný zdroj
svetla skutočne zodpovedá.
2. Kontrola zariadenia na čistenie svetlometov (posúdenie montáže na vozidle, prípadne kontrola
funkčnosti).
3. Kontrola zariadenia na automatické nastavovanie sklonu svetlometov (identifikácia jednotlivých
súčastí zariadenia a ich montáže na vozidle, prípadne kontrola funkčnosti, ak ide o dynamické
zariadenie).
TESTEK, s.r.o., poverená technická služba technickej kontroly vozidiel
MERCEDES 126 R5 300 SD automatic ex
BMW E34 R6 524 TD ex
BMW E46 R4 320 D ex
BMW E38 V8 730 iA
BMW E70 xDrive 30d