... všetko o BMW ...

Moderátori: alfi666, fox1k

obchodna sekcia
 
Užívateľov profilový obrázok
mys_iak
Autor témy
Príspevky: 3303
Registrovaný: 14.3.2009
Auto: Bmw F31 316d
Kraj: Zahraničie
Bydlisko: SG, Schweiz

e36 navod na vymenu predneho naraznika

Sobota, 29. Januára 2011, 23:31

http://www.tuning.sk/dokument-bmw-e36-predny-naraznik-vymena-tuning-garage-foto-postup
Inštalovať budeme vydarenú plastovú repliku nárazníka M3 na vozidlo BMW E36. K zostaveniu nárazníka si pripravte: krížový skrutkovač, kombinačky, klinec s veľkou plochou hlavou a polyuretánové lepidlo alebo tavnú lepiacu pištoľ s náplňou.

K výmene nárazníkov potom využijete: WD40 alebo iný podobne šikovný prípravok v spreji a sadu skrutkovačov a nástrčných kľúčov s račňou. Pokiaľ patríte medzi perfekcionistov, zožeňte si tiež nové bavorácke plastové spojky pre pripevnenie výstuhy k nárazníku a plechové spony slúžiace ako protikusy k samorezným skrutkám. Nie je to síce nutné, ale modifikácia potom bude ešte viac voňať novotou. I keď nahradzovaný nárazník dostal v minulosti zásah na pravobok, čo si odniesla i jedna z hmloviek, pristúpili sme k montáži celkom novej sady čírych hmloviek.

Rozložený nárazník sa skladá zo 7 plastových dielov. Okrem štvorice krycích líšt, ktoré sa inštalujú až po montáži nárazníka, je teraz potrebné pripevniť na hlavný diel kryciu mriežku rozmerného nasávacieho otvoru a prídavný spojler nazývaný „lipa“. Mriežku nasaďte montážnymi otvormi na kolíky v zadnej strane nárazníka a pripevnite ju. Ako? Buď polyuretánovým lepidlom alebo rovnako ako my roztavením koncov plastových kolíkov a zaistením lepidlom z tavnej pištole. V takom prípade zapáľte kahanec (alebo sporák, krb a pod.), uchopte do kombinačiek koniec klinca na strane ostria a nad plameňom nahrejte jeho hlavu. Akonáhle budete mať pocit, že je hlava dostatočne nahriata, pritlačte ju na kolík v nárazníku a tlakom kolík deformujte. Pokračujte, pokiaľ vzniknutá plôška nevytvorí požadovanú poistku proti pohybu mriežky. Tým to však nekončí. Pretože náraz i tých najmenších predmetov – kamienok, šiška, väčší hmyz – by mohol mriežku z nárazníka vyraziť, je vhodné ju ešte zaistiť po celom obvode vhodným lepidlom, napríklad práve z tavnej lepiacej pištole.

Pri upevňovaní mriežky dôsledne kontrolujte presnosť jej usadenia v nárazníku, a to najlepšie z čelného pohľadu. Lipa má byť pripevnená k hlavnému dielu samoreznými skrutkami, ktoré sú súčasťou balenia. Možno sa vám po prvom nasadení lipy bude zdať, že na nárazník snáď ani nepatrí. Nenechajte sa ale odradiť, oba diely sú vyrobené z dostatočne pružného plastu a pri dôkladnej práci nakoniec sadnú, ako majú. V nárazníku nie sú otvory pre samorezy, preto je výsledná presnosť len vo vašej moci. Úspechu dosiahnete, ak priskrutkujete lipu najskôr v rohoch nárazníka a potom budete postupovať smerom k jeho stredu. Pasovanie priebežne kontrolujte položením nárazníka na rovnú plochu. Ak máte nárazník poskladaný, môžete sa premiestniť k autu. Ďalšiu fázu modifikácie začnete demontážou pôvodného nárazníka. Vyberte krycie lišty a pokiaľ ste v poslednej dobe nárazník nedemontovali, strieknite na štvoricu upevňovacích matíc dávku wédé štyridsiatky. Značne si tým zjednodušíte následnú prácu a v krajnom prípade predídete utrhnutiu skrutky. Zatiaľ čo bude prípravok pôsobiť, demontujte prednú časť podbehov predných kolies, čo znamená vybrať päť skrutiek na každej strane. Aby ste sa k nim dostali, nevyhnete sa buď zdvihnutiu prednej nápravy a vyňatiu oboch kolies, alebo postupnému plnému vytočeniu volantu. Vráťte sa k upevňovacím maticiam a vyberte ich.

Obrázok


Ak hodláte demontovaný nárazník v budúcnosti použiť alebo tučne speňažiť, pripravte si mäkkú plochu na jeho položenie. Dobre poslúžia napríklad koberčeky z auta. Nárazník stiahnite z auta ťahom k sebe a odložte ho na pripravenú plochu. Práce na ňom ešte neskončili, teraz sa stáva darcom orgánov. Vymontujte z neho držiak registračnej značky a všetky krycie lišty, tým sa vám odkryjú všetky plastové spojky, ktorými je prichytený nárazník k svojej výstuhe a práve o tú nám v tejto chvíli ide. Demontujte všetky spojky – ak nemáte nové, snažte sa ich nepoškodiť - a odmontujte dvojicu skrutiek pripevňujúcich inštalačné rámčeky hmloviek. Potom výstuhu vyberte a poriadne očistite. Z nárazníka demontujte ešte rámčeky hmloviek a plechové spony pre samorezy. Vezmite nový nárazník a odložte ho čelom na silné papierové kartóny alebo na navrstvenú jemnú deku – predídete tak okamžitému poškriabaniu jeho laku. Pripravte si nový alebo pôvodný očistený spojovací materiál a pusťte sa do osadzovania nového nárazníku. Výstuhu vsaďte stredovým otvorom do usadzovacieho výstupku v nárazníku a zaistite plastovými sponami. Postupujte od jedného kraja k druhému, pritom tlačte výstuhu k nárazníku – musí sa vzájomne dotýkať po celej dĺžke výstuhy. Opäť sa vám môže zdať, že nárazník presne nekopíruje tvar výstuhy, ale verte, že postupným spojovaním oboch dielov sa tvar nárazníka dokonale prispôsobí. Nasaďte plechové spony pre samorezy a primontujte rámčeky hmloviek. Uchopte nárazník a opatrne ho nasaďte na auto. Pred zaistením maticami musíte rohy nárazníka vsunúť do pripravených držiakov.

Pokiaľ nechcete riskovať pád nárazníka na zem a jeho odrenie, zavolajte si na pomoc asistenta. Dotiahnite štvoricu matíc a skontrolujte, či nárazník lícuje všade rovnako. Ak tomu tak nie je, opäť ho demontujte a pod upevňovacie skrutky – na strane, kde bol nárazník príliš utopený - vložte dištančné podložky, čím ho nepatrne povystrčíte. Nakoniec nasaďte všetky krycie lišty, pripevnite rámček pre ečv, namontujte späť podbehy, prípadne nainštalujte hmlovky a vyskúšajte ich funkčnosť.

M-paket je pre mnohých fanúšikov modrobielej vrtule jedným z mála estetických doplnkov, ktorým je možné dizajn bavorákov pozdvihnúť na vyššiu úroveň a dodať karosérii viac športovej dramatickosti. Čo myslíte vy? Mne osobne je taký názor veľmi blízky. Replika predného nárazníka M3, vyrobená z plastu, vás vyjde na necelé tri a pol tisíca českých korún, respektíve šesť a pol tisíc českých korún vrátane laku od profíkov. K dokonalosti montáže chýbajú v popisovanom prípade ešte prívody vzduchu privádzajúce chladný vzduch z postranných nasávačov v nárazníku k brzdám predných kolies. Zostavenie a výmena nárazníkov vám zaberie štyri až päť hodín práce voľným tempom. Pokiaľ by bol nárazník zostavovaný a vybavený vlastnou výstuhou, zvládnete výmenu behom jednej hodiny.


Obrázok

POSTUP INŠTALÁCIE PREDNÉHO NÁRAZNÍKA:

01 - Začnite napríklad plastovou mriežkou
02 - Mriežku vsaďte do nárazníka tak, aby jej montážnymi otvormi prešli plastové kolíky na zadnej strane nárazníka
03 - Do izolovaných klieští uchopte klinec s veľkou plochou hlavou, hlavu nahrejte nad plameňom …
04 - … a tlakom kolík zdeformujte tak, aby vzniknutá plôška kolíka zabránila pohybu mriežky
05 - Polohu mriežky zafixujte po celom obvodu polyuretánovým lepidlom alebo tavnou lepiacou pištoľou
06 - Montáž spodného spojlera (tzv. lipy) je robená samoreznými skrutkami. Postupujte od rohov …
07 - … k stredu nárazníka, …
08 - … pričom priebežne kontrolujte vzájomné pasovanie oboch dielov
Obrázok

09 - Premiestnite sa k autu a pusťte sa do demontáže pôvodného nárazníku
10 - Zložte krycie plastové lišty …
11 - … a na dvojicu upevňovacích matíc na každej strane nárazníka nastriekajte WD 40
12 - Uvoľnite trojicu skrutiek v pravom i ľavom podbehu, …
13 - … dvojicu skrutiek v spodnej časti oboch rohov nárazníku …
14 - … a podbehy uvoľnite
15 - Vyskrutkujte štvoricu upevňovacích matíc …
16 - … a nárazník ťahom k sebe z auta zložte

Obrázok

17 - Z nárazníka vyberte zvyšnú kryciu lištu, …
18 - … držiak registračnej značky …
19 - … a stredový krycí diel
20 - Teraz je potrebné demontovať vnútornú výstuhu nárazníka, ktorú použijete pre nový nárazník
21 - Pomocou plochého skrutkovača alebo bodla vytlačte kolík dvojdielnej plastovej svorky, …
22 - … čím sa druhá časť svorky uvoľní a je možné ju pohodlne vybrať
23 - Takto postupne demontujte všetky plastové svorky pripevňujúce výstuhu k nárazníku
24 - Nakoniec ešte uvoľnite skrutky spojujúce výstuhu s inštalačným rámčekom hmloviek …

Obrázok

25 - … a výstuhu z nárazníku zložte
26 - Demontujte rámčeky hmloviek …
27 - … a plechové spony pre zaskrutkovanie samorezov
28 - Nezabudnite na plechové spony pre spojenie nárazníku s podbehami
29 - Očistite výstuhu a pripravte si nový nárazník
30 - Nárazník budete odkladať čelom na zem, preto je vhodné použiť mäkký hladký povrch, brániaci poškodeniu laku
31 - Vsaďte výstuhu do nárazníka tak, aby zapadla svojim vystreďovacím otvorom do osadenia nárazníka, …
32 - … do spojovacieho otvoru vsuňte prvú časť plastovej svorky …

Obrázok

33 - … a zaistite ju vsunutím poistného kolíku. Takto postupne namontujte všetky svorky
34 - Do zodpovedajúcich pozícii nasuňte plechové spony pre samorezné skrutky, …
35 - … namontujte rámčeky hmloviek a pripevnite ich k výstuhe
36 - Nový nárazník nasaďte na auto, …
37 - … a zaistite ho štvoricou upevňovacích matíc
38 - Namontujte podbehy, držiak registračnej značky a nasaďte krycie lišty
39 - Na kryciu lištu pre otvor ťažného oka namontujte dvojicu plastových pások z pôvodného nárazníka
40 - Ak máte záujem, nainštalujte si hmlovky
Obrázok
Bmw F31 316dAT
ex: e61 530iA+LPG
e36 320Ci+LPG
e39 530dAT
e46 320dT
e91 320d
 
Užívateľov profilový obrázok
MT-SPEEDY
Príspevky: 2533
Registrovaný: 30.10.2006
Auto: ex E36 318i Touring
Kraj: Žilinský

Re: e36 navod na vymenu predneho naraznika

Štvrtok, 17. Novembra 2011, 14:07

Chalani, už sa to riešilo aj tu bmw-pokec/p-o-k-e-c-tu-mozete-beztrestne-diskutovat-o-comkolvek-t38170-375.html. Čím mám uchytiť tu blbú mriežku? Chcem na ňu nahodiť značku, takže tlak vzduchu bude vačší, ako keď je tam len mriežka samotná. Prvotne som ju dal na tie kolíky. Nevydržali a cestou do Bratislavy mi mriežku odtrhlo. Potom som ju nalepil mamutom, držalo asi týždeň. Ďalšia otestovaná možnosť boli tavné tyčinky. Opäť spoj povolil. Nakoniec som zhodil značku, vozím ju za sklom, nalepil mriežku opäť tavnými tyčinkami, ale dnes ráno spoj opäť povolil. Ideálnym riešením sa mi javí spojenie na skrutky a matice, ale neviem si dosť dobre predstaviť, kam ich dať. Chalani, čo to tak máte spravené, môžete prosím, nahodiť fotky? Budem veľmi povďačný...
 
Užívateľov profilový obrázok
Kraken
Príspevky: 2678
Registrovaný: 4.3.2007
Auto: E36 E30 E30
Kraj: Prešovský
Bydlisko: Stará Ľubovňa

Re: e36 navod na vymenu predneho naraznika

Štvrtok, 17. Novembra 2011, 15:41

Môžeš si ju dať trebárs navariť, ale pozor aby sa pri zváraní neprehrial nárazník aby sa nepoškodil lak
 
Užívateľov profilový obrázok
mys_iak
Autor témy
Príspevky: 3303
Registrovaný: 14.3.2009
Auto: Bmw F31 316d
Kraj: Zahraničie
Bydlisko: SG, Schweiz

Re: e36 navod na vymenu predneho naraznika

Štvrtok, 17. Novembra 2011, 16:04

ja ju mam na tych kolikoch co tam trcia... ale nevedel som ze to mam zatavit az potom som nasiel navod ;) tak som tam dal podlozky a male matice... na kazdy kolik zo 2-3 samo si to narezalo zavit do toho plastu a poistil som to nejakym transparentnym lepidlom na kachlicky... tiez v tube ako silikon...
Bmw F31 316dAT
ex: e61 530iA+LPG
e36 320Ci+LPG
e39 530dAT
e46 320dT
e91 320d
 
Užívateľov profilový obrázok
johnyfly1
Príspevky: 5880
Registrovaný: 1.9.2008
Auto: E36/316i compact
Kraj: Žilinský

Re: e36 navod na vymenu predneho naraznika

Štvrtok, 17. Novembra 2011, 16:42

ja som to mal kedysi tak ako mysiak...potom som prebehol cez masu snehu co bola v strede cesty a mriezka sa ostala povalovat kdesi v ostrave :D a to bol ten origo diel ](*,)
E36 compact 316i           (||||)(||||)

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 5 neregistrovaných