Rozhodol som sa, ze pokial ma niekto zaujem o tech info a bavi ho studovat auta, urcite nepohrdne "mojou novou rubrikou"
Technicke okienko - nasavanie motora N52NasavanieUz prvy pohlad po otvoreni airboxu zaujme vzduchovy filter "siskoviteho tvaru" a nie klasicky panelovy. Je vidiet ze konstrukteri si dali zalezat na dokonalom plneni motora vzduchom. To je ale iba maly detail v porovnani s tym co je skryte v nasavacom potrubi. Kedze v kazdych otackach sa pozaduje ina dlzka sacieho potrubia a cirkulacia plynov pre dokonale plnenie ma motor N52 az tri moznosti "toku" vzduchu do motora v zavislosti na otackach a pozadovanom vykone. Je to docielene dvoma DISA(Differential Intake Air Contrlol) motorcekmi ovladajucimi klapky rozdelujuce prud vzduchu.
Nizke otacky: obe klapky su zavrete a prud vzduchu je vedeny do rezonacnej klapky, kde sa prud vzduchu rozdeluje. Nasledne sa spaja v dalsom potrubi a je vedeny do jednotlivych valcov. Tento smer prudenia zabezpecuje vysoke mnozstvo vzduchu, tym padom vyborny krutiaci moment uz o dnizkych otacok a priaznivu spotrebu. Prud vzduchu je rozdeleny na dve a nasledne na tri "vetvy"
Stredne otazky: DISA klapka 2 je otvorena. Pre lepsie vysvetlenie je napriklad prave uzatvoreny privod vzduchu do prveho valca a to vytvara zvysuju sa tlak v nasavacom potrubi, vdaka otvorenej klapke cislo 2 je prud tlak v nasavacom potrubi vedeny k nasledujucemu valcu, a sposobuje ze najlepsie je plneny prave valec, ktory ma byt "odpaleny" ako nasledujuci. Vzduch je deleny rovnako na dve a nasledne na tri vetvy, ale pretlak sposobeny narastom tlaku po zatvoreni prave plneneho valca je poslany ku dalsiemu triu valcov. Z toho dovodu nie su nikdy odpalovane valce v tom istom triu po sebe.
Vysoke otacky: obe DISA klapky su otvorene, z vlastnych skusenosti je citelna zmena zvuku v oblasti cca 4400ot, co potvrdzuje aj strmo stupajuca krivka vykonu prave od tychto otacok. (graf profituning) Vzduch je vedeny do valcov priamo pre dosiahnutie co najvyssieho vykonu cez priamo cez reznonacnu, kmitockovu aj zbernu trubicu, bez delenia prudu vzduchu. Prud vzduchu je ale natolko rycly, ze obe otvorene klapky sa pretlak sposobeny zatvorenim prave plneneho valca dostane ku nasledovnemu valcu.
Otvorenie DISA klapiek nie je v ziadnom pripade citit nejak narazovo ako napr. VTEC u japoncov ale pocutelne v spominanych otackach.
Poradie odpalovania valcov1-5-3-6-2-4
KonstrukciaKedze uz predchadzajuci motor M54 (e46, e39, x5 ...) patril medzi najlahsie vdaka svojemu celohlinikovemu bloku, bolo potrebne aj tuto vlastnost prekonat a N52 dostal hlinkovu konstrukciu iba na tych najviac exponovanych miestach ako su steny valcov a niektore mechanicke komponenty. Ostatok bloku, rovnako ako hlava, veko ventilov su uz horcikove. Blok vytvarany najprv ako hlinikovy odliatok a nasledne je zliaty z horcikovym odliatkom a tvori jeden celok. (kedze horcik je pri styku s vodou korozny, vsetky chladiace vodne kanaliky vedu cez hlinikovy odliatok) Na prilozenych obrazkoch je vidiet kde sa zliatiny dvoch kovov stretavaju.

Znizovanie odporovMedzi vyznamne zmeny oproti M54 generaci je v N52 pouzita elektricka vodna pumpa s variabilnym prietokom az do 7000l/h a vykonom 200w.
Rovnako aj olejove cerpadlo ma variabilny prietok, tym padom berie cenne kone motoru, iba vtedy ak to je skutocne potrebne.
Pre lepsi odvod spalin a rovnako aj usporu hmonosti ma N52 uz seriovo ladene zvody (vyfukove potrubie), takze odvod spalin je co najrychlejsi. Katalyzatory su priamo na zvodoch, koli ucinosti, keby ma byt podla mojho, tak ich nahradim zvodmi bez Katov, ale kedze auto sa denne pouziva tak motoricky ho nechavam v povodnom stave.

ValvetronicSystem Valvetronic nahradza skrtiacu klapku a znizuje skrtiace straty nasavania. Mnozstvo paliva a vzduchu je ovladane vyradne zdvihom ventilov krokovym motorom sekundarnu vacku (nasavaciu). Je mozne nastavovat idndvidualne mnozstvo paliva pre kazdy valec jednotlivo, co sa odraza v lepsom plneni motora, lepsimi studenymi startami a nizsou spotrebou paliva. Skrtiaca klapka je pritomna pre nudzovy rezim, inac je stale naplno otvorena.
