Sobota, 10. Januára 2009, 08:20
Tie motorčeky na satelit nie je zlý nápad, problém je však v tom, že potom manuálne otváranie nebude fungovať vôbec. Hlavne u sedanov to môže byť dosť veľký problém, pretože ak náhodou nefunguje elektrika, je problém dostať sa k motorčeku aby sa mechanicky odpojil od veka kufra, aby bolo možné manuálne otvoriť kufor. Keďže sa jedná o motorčekový pohon so závitnicou, otvorenie nasilu by vylámalo celý mechanizmus.
Napadlo ma ale urobiť to na pneumatickom princípe. Pohon vzduchovým kompresorom síce nie je plynulý, tento problém s manuálnym otváraním by ale nebol.
Použil by sa plynový piest ako sa používa na kapotu alebo u iných aut na kufor, resp. nábytkový piestik. Celé vnútro sa vyhodí, takže pohyb by nebol ničím brzdený, piestik by nemal úlohu udržať kufor v určitej polohe, iba zabezpečiť prenos sily. Na obydvoch stranách sa navŕta otvor pre ventílček - spätný. Napojiť kompresor. Kľudne by to mohlo byť riešené cez klasický pneumatikový kompresor, čo je otázka zopár sto korún, s tým, že kompresorík je odnímateľný, takže ak treba dofúknuť pneumatiky, bol by k dispozícii. Nadvyhnutie riešené na elektronický impulz od diaľkového, resp. stlačenia otvorenia kufra. Predlžovací modul by krátky impulz otvorenia predĺžil na napr. 15 sekúnd - túto dobu by bol zapnutý kompresor. V krajnej polohe by bol pretlakový ventíl, takže ak by sa piestik dostal aj skôr do hornej polohy a kompresor by ešte bol zapnutý, tlakovaný vzduch by unikal. Potom sa dá presne naopak urobiť aj uzatváranie, ale s tým, že vzduch prichádza do piestu z opačnej strany a v dolnej polohe je opačný pretlakový ventíl. Možno by stačil aj keď jediný ventílček, trebalo by ho ale dobre vykalibrovať na určitý tlak, aby skutočne aj došlo k otvoreniu, resp. uzatvoreniu kufra. Ak by sa nachádzal uprostred piesta, tak je zabezpečené, že pod tlakom určite dôjde aspoň k polovičnému otvoreniu, resp. uzatvoreniu, pretože tlak sa akumuluje. Napr. v zime ako teraz môže byť na kufre množstvo snehu a práve začiatok zdvihu je najťažší.
Regulačný ventíl by bol základom fungovania. Do neho idú vzduchové hadičky z piestu - nadvyhnutie / zatvorenie, ale aj tlak z kompresora. V ňom by bola komplet regulácia, možno na systéme palivový ventíl, takže ak príde impulz na otvorenie, tlak z kompresora bude smerovať do hadičky privedenej na spodnú stranu piesta -1, hadička z hornej strany piesta - 2 bude zároveň otvorená, takže vzduch z piestu má kde unikať. Pri impulze na uzatvorenie by sa to vymenilo, takže vzduch z kompresora smeruje do 2 a zároveň 1 je otvorená. Pri nefunkčnom kompresore - bez impulzu sú 1 aj 2 otvorené, takže nič nebráni manuálnej manipulácii s kufrom. Ak teda aj nefunguje elektrika alebo kompresor, všetko je funkčné rovnako ako bez tohto mechanizmu.
Konzultoval som túto vec s jedným maníkom na automatizáciu a pohony, jediný zádrheľ vidí v pneumatickom pohone. Ten nie je plynulý, dochádza k rázovitým vlnám. Dá sa to ale z časti eliminovať nejakým expanzným ventílčekom alebo niečo také vravel. Ešte ďalšou možnosťou je použitie tlakovej nádoby s el. ventílom a el. kontrolou tlaku. Takže pri povele na otvorenie sa iba z nej vypustí pretlakovaný vzduch, takže nič nehučí, nevadí. Pri poklese tlaku v nádobe pod prednastavenú úroveň automaticky dôjde k zopnutiu kompresora a dotlakovaniu zásobníka.
Celý viditeľný systém je pritom veľmi jednoduchý, malý a ľahko namontovateľný. Jediné, čo bude vidieť je jeden piestik do ktorého idú dve plastové hadičky. Celý zvyšok môže byť ukrytý niekde v čalunení auta alebo pri rezerve. Podľa hrúbky piestu potom bude záležať rýchlosť a plynulosť otvárania. Čím hrubší piest, tým plynulejšie by otváranie malo byť.
Čo vy na to?
-
Prílohy
-

- pneu piest.jpg (36.79 KiB) 4100 zobrazení