Štvrtok, 20. Februára 2014, 20:40
MensahService: to nie je pravda s tymi milami, kedze kazdy udaj ohladom intervalov sa udava v jednotkach. Pre metricky system v [km] a pre zvysok v milach. Ale vzdy tam mas meranu jednotku udanu. Vies si predstavit tie zaloby a nezhody v servisoch, keby to tam nebolo spravne uvedene ?
Co sa tyka vymen, zalezi od typu prevodovky (kazdy vyrobca to presne udava v servisnom manuale) a niekolkych dalsich faktorov (kalibracia, softver, vaha vozidla, priemerna teplota oleja pocas prevadzky - kratke/dlhe trasy, typ oleja, chladiaca sustava oleja,...). Zaklad znie, ak ma prevodovka klasicku mechatroniku (hydrauliku plus riadiacu jednotku), odporucam menit olej co najcastejsie, kedze sa olej kontaminuje opotrebovanim mechanickych casti (hlavne od lamiel). Tie potom sposobuju zasekavanie ventilov v hydraulike (sticky valves) a neprijemnosti ohladom radenia a zopinania spojak. Pri robotizovanych prevodovkach, ako SMG je najcastejsie vymenny interval 60k km(dnesnych, pri starsich to bolo tusim viac, ale vyvoj nezastavis). Tento interval je urceny na zaklade vypoctov limitov pre hodnoty kontaminacie a degradacie oleja pri dizajnovych testoch pocas prototypovej fazy (najcastejsie SKLT alebo PASCAR test) a je to kriticka hodnota, kde sa najcastejsie objavovala medza unosnosti kvality oleja. Osobne odporucam menit aspon kazdych 30 000 km. Pri prevodovkach, kde sa namiesto mechatroniky o radenie staraju servomotory, nie je takto casta vymena oleja potrebna, ale opat odporucam menit aspon kazdych 60k az 100k km.
Treba si uvedomit, ze OEM udava vzdy take hodnoty a intervaly, aby ich to vyslo co najlacnejsie. Teda servis vs. reklamacie. Nie ako je to vhodne pre co najdlhsiu zivotnost. Famy ohladom dozivotnej naplne neberte vazne. Za "dozivotnu" napln sa v Automotive slangu povazuje to, ze nie je potrebne olej menit v ramci zarucnej doby.