... všetko o BMW ...

Moderátori: barabas, alfi666, jkk

mmracing.sk
 
heroe
Autor témy
Príspevky: 2380
Registrovaný: 1.4.2008
Auto: BMW e46 330ci ´01
Kraj: Žilinský
Bydlisko: Martin, Trenčín, Turc. Teplice

Nm vs. kW

Štvrtok, 8. Októbra 2009, 14:26

Takze otvaram temu niekomu kto nam dokaze slusne a jednoducho na co naozaj pôsobia vmotore kW a naco Nm, reakcia na:
technicke-okienko/bmw-day-vysledky-z-brzdy-t15388-30.html

Cital som toto:
http://www.tuning.sk/dokument-vykon_toc ... uery=vykon
ale moc tomu nerozumiem a ani si nie som isty ci to je napisane spravne, takze ak to niekto vie vysvetlit ludsky ale aj fyzikalne dokazat respektive podporit, tak sa ozvite je tu viac takych co to nevedia nie len ja :oops:
 
alfi666
Príspevky: 3897
Registrovaný: 18.3.2008
Bydlisko: BA

Re: Nm vs. kW

Štvrtok, 8. Októbra 2009, 15:09

Neviem ako to logickejsie vysvetlit :roll:

Krutiaci moment je vlastne sila ktorou dokaze motor potiahnut ... a ked tu istu silu dokaze "podat(vyrobit)" pri vyssich otackach, tak je ho tazsie zastavit a ma vyssi vykon...

Pokial 2 rovnake auta budu sprintovat s rozdielnymi krutiacimi momentami ale rovnakym vykonom, tak bude zalezat natom, ktory motor sa dokaze co najdlhsie drzat vtych otackach, ked podava najvyssi vykon...
No more BMW... chodim peso ;)
E61 530d titansilber - EX
E46 320d farngrün metallic - EX
 
Užívateľov profilový obrázok
Peppo
Príspevky: 2214
Registrovaný: 7.3.2007
Auto: TOYOTA PRIUS
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Bratislava

Re: Nm vs. kW

Štvrtok, 8. Októbra 2009, 15:45

alfi666 napísal:
Neviem ako to logickejsie vysvetlit :roll:

Krutiaci moment je vlastne sila ktorou dokaze motor potiahnut ... a ked tu istu silu dokaze "podat(vyrobit)" pri vyssich otackach, tak je ho tazsie zastavit a ma vyssi vykon...

Pokial 2 rovnake auta budu sprintovat s rozdielnymi krutiacimi momentami ale rovnakym vykonom, tak bude zalezat natom, ktory motor sa dokaze co najdlhsie drzat vtych otackach, ked podava najvyssi vykon...


a preto maju turbo motory uvadzany krutiaci moment ako rozsah v rozmedzi xx do yy otacok a motory bez turba maju udavany len najvyssi krutak pri xx otackach
 
Užívateľov profilový obrázok
Helldiver
Príspevky: 2181
Registrovaný: 10.6.2007
Auto: E90 330d M-paket
Kraj: Bratislavský

Re: Nm vs. kW

Štvrtok, 8. Októbra 2009, 16:01

a ked tu istu silu dokaze "podat(vyrobit)" pri vyssich otackach, tak je ho tazsie zastavit a ma vyssi vykon...

Nerozumiem ako si to myslel celkom s tym zastavenim. Hlavna vyhoda krutaku pri vyssich otackach je ze auto moze byt kratsie sprevodovane. Zoberieme si dva motory, jeden podava 300nm pri 2000ot a druhy 200nm pri 4000ot, nechajme ich v rovnakych autach rolovat vedla seba rychlostou dajme tomu 50km/h, uvazujme ze prve auto ma prevody (v diferaku a prevodovke, pre jednoduchost povedzme ze auto nema ziadnu prevodovku, len priamy 1:1 prevod v diferaku) naskladane prave tak ze pri tych 2000ot ide 50tkou (v nasom jednoduchom priklade je toto dosiahnute vhodnym rozmerom kolies). Druhe auto (s tym istym rozmerom kolies) ale mozme sprevodovat 2x kratsie (bude mat v diferaku prevod 2:1), kedze ten isty krutak podava v dvojnasobnych otackach, takze pri tej 50tke bude tocit 4000ot. Ked teraz na oboch autach naplno stlacime plyn, tak v prvom bude na hriadeli ku kolesu prave tych 300nm, zatialco kvoli prevodu 2:1 bude mat to druhe na hriadeli ku kolesu 400nm, takze ho dopredu bude tlacit o 25% vacssia sila a tomu prvemu autu (ktore ma na prvy pohlad o hodne vyssi krutak) s prehladom ujde. Hlavnym cielom klasickeho motoroveho tuningu je preto posunut krutak do co najvyssich otacok, v kombinacii s kratsim diferakom sa daju tak docielit vyznamne zlepsenia v dynamike auta.
EX E30 325i limo 89' Deplhingrau
EX E34 535i 92' Schwarz
EX E34 535iA 91' Diamantschwarz
EX E46 328ci 2000' Silber
E90 330d 2007' M-paket
 
Cosmo
Príspevky: 1301
Registrovaný: 9.12.2008
Auto: E53
Kraj: Trenčiansky
Bydlisko: Trenčín

Re: Nm vs. kW

Štvrtok, 8. Októbra 2009, 16:35

:shock: Tak tomuto som uz aj ja negramota pochopil. Hell, bodujes =D>
 
Užívateľov profilový obrázok
birki
Príspevky: 1214
Registrovaný: 4.11.2007
Auto: 540iA touring
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: senec

Re: Nm vs. kW

Štvrtok, 8. Októbra 2009, 17:13

a treba poznamenat ze diesle maju vzdy dlhsi diff kde sa straca ich obrovska vyhoda krutaku... cise na jednotku hlavu otrhnu, ale dalej sa nic nedeje ;)
www.mojnemec.sk
co das to dostanes
Vymenim sekundove lepidlo za 3oj sekundove lepidlo , zn: nestiham lepit
 
Užívateľov profilový obrázok
k33p
Príspevky: 893
Registrovaný: 15.4.2008
Auto: e87
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Petržalka ﯝ

Re: Nm vs. kW

Štvrtok, 8. Októbra 2009, 19:05

nepomylil si si diesel s turbodieslom ? alebo sa mylim ja ? :)
e87 118d

Ex.
e30 320i
e39 525d
e46 318i
e46 325i
e46 325i coupe
e90 330xd sedan
e46 320d sedan
 
Užívateľov profilový obrázok
ViktorDDD
Príspevky: 9791
Registrovaný: 22.2.2009
Auto: BMW E34 525 TDS
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Kr.Chlmec a BA

Re: Nm vs. kW

Štvrtok, 8. Októbra 2009, 20:27

aj hladké diesle majú tak isto ako TD max. krútiaceho momentu v nižších otáčkach, preto je výhodou dieselov že napr. keď treba ťahať tonový vozík za autom napr. s 2l dieselom povedzme so 100kW a 250Nm alebo s benzínovým 2l motorom ktorý má väčší výkon ale o menší krútiak aj to vo vyšších otáčkach tak s benzínom bude oveľa viacej trápenia, pritom keď je reč čisto o šprinte tak tam sú výhodou vysoké otáčky a k tomu kratšie prevody ako tu už bolo napísané, auto s benzínovým motorom ktorý točí povedzme do 8000 a max. krútiaci moment má nad 5000ot bude v šprinte lepšie ako motor ktorý má porovnatelný výkon a krútiak ale v nižšom pásme otáčok, sám o sebe podľa hodnoty výkonu a krútiaceho momenu sa nedá posúdiť dané auto, je dôležité v akom pásme otáčok je ich maximum, aký je ich priebeh a potom čo je najdôležitejšie je prevodovka, tam sa môže veľmi veľa stratiť alebo naopak získať
R1100S
ex E34 525tds calypsorot
ex E39 540iA dunkelblau
ex F31 330d estorilblau
"A rare combination of sportiness and refinement, like two cars in one..."
 
alfi666
Príspevky: 3897
Registrovaný: 18.3.2008
Bydlisko: BA

Re: Nm vs. kW

Štvrtok, 8. Októbra 2009, 21:54

Helldiver napísal:
Nerozumiem ako si to myslel celkom s tym zastavenim.


Myslel som zastavit krutiaci sa klukovy hriadel.... napriklad "kliestami"....
Inak Hell - dobre vysvetlene... velmi vela zalezi na sprevodovani...

Ja neviem.... krutiaci moment je proste sila ktorou sa otaca klukovy hriadel... ak by ta sila zostala konstantna v celom spektre otacok (ako v pripade elektrickych motorov)
tak vykon by stupal linearne s otackami...
Pri atmosferickych benzinovych motoroch, krutiaci moment stupa s otackami + este samotne stupajuce otacky strmu krivku vykonu...
Pri TD motoroch, je maximum krutiaku v nizkych otackach, kdezto uz v polovici rozsahu otacok zacina klesat... tym je vykonova krivka menej strma...

Vyhoda dieslu pri beznom pouzivani je prave v priebehu jeho krutiaceho momentu, lebo zo zaciatku je silny aj ked potom slabne, otacky slabnuci krutiaci moment dohanaju a vykon sa pomaly zvysuje - to vsak znamena, ze ja mam uz od napriklad 1800 otacok okolo 100 koni a tieto mi pomaly stupnu na trebars 140 koni pri 4000 otackach...

Pri benzinovom motore je linearnejsie stupajuci priebeh krutiaceho momentu, preto by podobny benzinak mal pri 2000 otackach len okolo 40-50 koni a postupne by dosiahol tych 140 koni pri 6000 otackach...

Co z toho vyplyva? diesel ma pouzitelny vykon v sirsom spektre otacok vdaka celkovemu dlhsiemu sprevodovaniu a priebehu krutaku, kdezto benzinak treba tocit a drzat vo vysokych otackach- resp na vrchole vykonovej krivky....
Kto by vyhral na sprinte ? - nuz zalezi na sprevodovani, ale stavil by som na diesel ;)

Birki: ten silny krutak citis rovnako aj v dvojke aj v trojke ;) ... je jasne, ze to slabne kvoli sprevodovaniu, ale to iste mas aj pri benzinaku...
No more BMW... chodim peso ;)
E61 530d titansilber - EX
E46 320d farngrün metallic - EX
 
alfi666
Príspevky: 3897
Registrovaný: 18.3.2008
Bydlisko: BA

Re: Nm vs. kW

Štvrtok, 8. Októbra 2009, 22:00

ViktorDDD napísal:
preto je výhodou dieselov že napr. keď treba ťahať tonový vozík za autom napr. s 2l dieselom povedzme so 100kW a 250Nm alebo s benzínovým 2l motorom ktorý má väčší výkon ale o menší krútiak aj to vo vyšších otáčkach tak s benzínom bude oveľa viacej trápenia,


Toto je pekne vysvetlene - krutiaci moment je sila.... a sila pri nejakych otackach je vykon..... aj mensia sila s vela vela otackami je rovnaky vykon... ale stale je tam tej sily menej ;)

BTW: Kde ste vsetci V8 maniaci co tvrdite, ze objem nicim nenahradis? :D ... pomaly vam tu niekto nakeca, ze otacky su vsetko :mrgreen: .. si pripadam jak na Honda klube :P :P
Objem dodava prave ten krutiaci moment... a krutiaci moment ovplyvnuje vykon... ked si pozriete , tak aj Fabia 1.4MPi toci 6000 otacok, ale nema krutak - takze nema vykon ;)

Neviem to uz jednoduchsie vysvetlit :mrgreen:
No more BMW... chodim peso ;)
E61 530d titansilber - EX
E46 320d farngrün metallic - EX
 
Užívateľov profilový obrázok
Helldiver
Príspevky: 2181
Registrovaný: 10.6.2007
Auto: E90 330d M-paket
Kraj: Bratislavský

Re: Nm vs. kW

Štvrtok, 8. Októbra 2009, 23:36

Alfi, trocha ta popravim, ten "rovnejsi" priebeh krutaku, nie je nejaka deviza dizlov ako takych, ale turbomotorov. Hladky dizel je na tom v tomto rovnako mizerne (alebo vlastne kvoli nizssim otackam este horsie) ako atmo benzin, naopak oproti turbobenzinu nema turbodiesel v tomto ziadnu vyhodu. Turbo ti totiz dokaze uz v nizkych otackach natlacit do do valcov maximalne mozne mnozstvo zmesi (to je ten maximalny plniaci tlak, aj ked je to cele este omnoho zlozitejsie, vstupuju tam do toho veci ako staticky vs dynamicky kompresny pomer ktory sa meni s otackami, atd.) a tento plniaci tlak "udrzovat" az do nejakych otacok (cim vacssie turbo, tym do vyssich, ale zas tym neskor sa roztoci a tym neskor ho dosiahne - toto zas tiez nie je take jednoduche, napriklad na jednotku pri rychlom vytacani motora bude ten max plniaci tlak dosiahnuty omnoho neskor, ako ked na 5ke pri 1500 das plny a otacky stupaju vyrazne pomalsie). Vyhoda turbomotorov je teda ze pri preradovani sa mozes stale pohybovat v pasme max krutaku (teda v pasme ked auto taha uplne najlepsie), to pri atmosfere proste nejde (aj ked sa proti tomu samozrejme da bojovat co najvacssim vyhladovanim krivky krutaku a tesne naskladanou prevodovkou). Teda ano, diesel ma v tomto velku vyhodu pred benzinom, ale iba a jedine z dovodu ze sa bavime o turbodizlu vs hladkom benzine :wink: . K tomu ze 2L dizel pojde lepsie ako 2L benzin, teoreticky by to tak kvoli vyssie uvedenemu malo byt, ale prakticky maju este stale atmo benziny vyssi litrovy vykon ako turbodizle (dobre, pri novych autach uz casto nie, ale napr BMW 3L i a 3L d, (272 vs 245) tam je to stale tak) a navyse dizle su vyrazne tazssie, takze by som naopak vsadzal skor na ten benzin:).
EX E30 325i limo 89' Deplhingrau
EX E34 535i 92' Schwarz
EX E34 535iA 91' Diamantschwarz
EX E46 328ci 2000' Silber
E90 330d 2007' M-paket
 
alfi666
Príspevky: 3897
Registrovaný: 18.3.2008
Bydlisko: BA

Re: Nm vs. kW

Piatok, 9. Októbra 2009, 08:36

Helldiver napísal:
Alfi, trocha ta popravim, ten "rovnejsi" priebeh krutaku, nie je nejaka deviza dizlov ako takych, ale turbomotorov.


Jj.. stymto plne suhlasim... samozrejme, preplnany benzin je niekde uplne inde ;) .. nechcel som nejak vyzdvihovat diesle ako take, ale samotny krutiaci moment, pretoze on je prave ta tazna sila - pri turbo benzinoch moze byt kludne vyssi ako pri turbo diesloch. (to, ze ako vyssi krutak dosiahnut a ako ho posunut do vyssich otacok je uz viac technicka debata, ku ktorej sa ja necitim kompetentne vyjadrovat :D a nieje ani zamerom tohto topicu )

Tak ci onak, vyhoda benzinu je v jeho rychlom horeni a teda v moznosti dosiahnut vyssie otacky...

Diesel ako palivo ma vsak lepsiu ucinnost ako benzin, co sice nemusi hned znamenat, ze dosiahne lepsie vykony, ale minimalne pri rovnakych vykonoch sa ho spotrebuje menej ;)
Ale to uz sme OT O:)


PS: Este som chcel doplnit, ze neporovnavajme BMW benzinove 6 valce s turbodieslami ;) ... aj starsie BMW atmosfericke motory su na litrovy vykon niekde uplne inde nez kopa dnesnych motorov, cize to nieje moc dobre porovnanie ;)
Ja som mal predtym P307 2.0i 100kW benzinovy 4valec.... o nieco lahsie auto ako E46... vykon tam bol rovnaky... dynamika asi tiez.... ale TD je proste "zivsie" ;)
No more BMW... chodim peso ;)
E61 530d titansilber - EX
E46 320d farngrün metallic - EX
 
heroe
Autor témy
Príspevky: 2380
Registrovaný: 1.4.2008
Auto: BMW e46 330ci ´01
Kraj: Žilinský
Bydlisko: Martin, Trenčín, Turc. Teplice

Re: Nm vs. kW

Piatok, 9. Októbra 2009, 10:07

Na zaciatok by som chcel poznamenat, ze som sa nepytal na konstrukciu mototrov ale na vplyv velicin, ja zhruba viem aky je rozdiel medzi TD a atmo benzinom. Na to som sa nepytal.

No, takze som sa toho docital riadne, ale stale mi nie je jasne napr., zoberiem 2 auta: jeden TD s vykonom 100kw a krutakom 350Nm a druhy benzin s vykonom 100kw a krutakom 250Nm, vsetko ostatne zanedbavam - maju uplne rovnake vlastnosti. Kto je na tom lepsie??? Ked zoberiem do uvahy napr sprint?

Ten krutak mi udava nastup vykonu alebo ako je to??? Lebo napr. ked mam velky krutak idem do kopca na 5. v pohodicke nalozeny a ked nie tak idem na 3. a placem pri tom :lol: .

Potom ked si chcem kupit auto tak co je lepsie 100kw - 5000 ot., 300Nm - 3000ot alebo 80kw 5000ot., 350 Nm 3500ot.

Napr. aky je rozdiel medzi 500 Nm. - 5000 ot. a 500Nm. - 3000 ot. , mala by mat taky isty efekt nie???? Tak potom nerozumiem Prvemu prispevku ze ho horsie zastavim.

Rozdiely medzi krivkami krutaku TD a atmosfery su mi jasne (ide tam o konstrukciu motora ale na to som sa nepytal, ja viem ze vdaka turbu je krivka skoro rovna, videli ste krivku 760i nove???).

Sprevodovanim sa tiez samozrejme menia podmienky. Ale neviem si predstavit ako ovplyvni pozicia krutaku v otackach, dynamiku vozidla.
 
Užívateľov profilový obrázok
eko.fresh
Príspevky: 3137
Registrovaný: 2.3.2008
Auto: bmw
Kraj: Zahraničie

Re: Nm vs. kW

Piatok, 9. Októbra 2009, 10:27

heroe napísal:
Na zaciatok by som chcel poznamenat, ze som sa nepytal na konstrukciu mototrov ale na vplyv velicin, ja zhruba viem aky je rozdiel medzi TD a atmo benzinom. Na to som sa nepytal.

No, takze som sa toho docital riadne, ale stale mi nie je jasne napr., zoberiem 2 auta: jeden TD s vykonom 100kw a krutakom 350Nm a druhy benzin s vykonom 100kw a krutakom 250Nm, vsetko ostatne zanedbavam - maju uplne rovnake vlastnosti. Kto je na tom lepsie??? Ked zoberiem do uvahy napr sprint?

Ten krutak mi udava nastup vykonu alebo ako je to??? Lebo napr. ked mam velky krutak idem do kopca na 5. v pohodicke nalozeny a ked nie tak idem na 3. a placem pri tom :lol: .

Potom ked si chcem kupit auto tak co je lepsie 100kw - 5000 ot., 300Nm - 3000ot alebo 80kw 5000ot., 350 Nm 3500ot.

Napr. aky je rozdiel medzi 500 Nm. - 5000 ot. a 500Nm. - 3000 ot. , mala by mat taky isty efekt nie???? Tak potom nerozumiem Prvemu prispevku ze ho horsie zastavim.

Rozdiely medzi krivkami krutaku TD a atmosfery su mi jasne (ide tam o konstrukciu motora ale na to som sa nepytal, ja viem ze vdaka turbu je krivka skoro rovna, videli ste krivku 760i nove???).

Sprevodovanim sa tiez samozrejme menia podmienky. Ale neviem si predstavit ako ovplyvni pozicia krutaku v otackach, dynamiku vozidla.


Vykon sa rovna otackam, krat krutiaci moment. Cize ak chces mat vysoky vykon potrebujes bud velky krutak (velky objem/turbo) alebo vysoke otacky.

Tie priklady co si uviedol su dost nerealne bo, benzin 100kw a 250Nm nenajdes.
To sedi mozno tak na E30 327ETA...
 
heroe
Autor témy
Príspevky: 2380
Registrovaný: 1.4.2008
Auto: BMW e46 330ci ´01
Kraj: Žilinský
Bydlisko: Martin, Trenčín, Turc. Teplice

Re: Nm vs. kW

Piatok, 9. Októbra 2009, 10:32

cisto teoreticky, to berte nie realne, ja viem ze tie hodnoty su technicky prinajmensom tazko dosazitelne, ale pre nas problem to postacuje

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 11 neregistrovaných