No tak sa hlasim po navrate z cesty po Europe s tym, ze prebehnem v kratkosti nejake detail pre tych, ktori by chceli ist na podobnu cestu. Prikladam aj tabulku s mojimi vypoctami nakladov na cestu a realne cisla spocitane po navrate, aby ste videli kolko to cele zhruba stoji 2 osoby, ktore nechceli byvat v najlacnejsich chajdach a isli na 2,5 litrovom benzinovom aute ☺ Takze podme na vec
Trasa:Kosice – Chorvatsko(Umag) – Benatky (Mestre) – San Marino – Florencia – Pisa – Genova – Monaco, Nice (Col de Turini) – Svajciasko(Churwalden, okolo Lago Maggiore cez San Bernardino Pass) – Liechtenstajnsko – Stelvio Pass (cez Bormio) – Mnichov – Vieden – KosiceCelkova odjazdena vzdialenost: 4223 km
Celkova spotreba podla tankovania: 8,5 l
Celkova spotreba podla palubaku: 7,8 lZ Kosic sme vyrazali s plnou nadrzou a pri kazdom tankovani islo zase doplna, aby sme vedeli presne spocitat spotrebu. Na niektorych usekoch bola 7,6, v kopcoch a serpentinach vyskocila aj na 11, ale priemer je myslim si celkom dobry.
Pred cestou som pocital “worst-case scenario”, kde bola spotreba 10 l a priemerna cena benzinu 1,7 Euro, aby som vedel zhruba, ake maximum nas caka v ramci vydavkov. No a usetrili sme – vid tabulka nizsie.
Pri kazdom ubytku bolo jedno z hlavnych kriterii moznost parkovat tam, ideale zadarmo, co sa dalo vsade okrem Mnichova, kde sme platili 10 euro na noc.
Kosice – Umag (chorvátsko)Cesta: po dialnici standardne pohodova, posledny kusok pre Umagom trosku cez dediny ale tiez pohoda. Umag je destinacia pre ludi ktori nechcu robit nic len lezat pri vode na kamenoch, je tam dot mrtvo, samy nemecky turista v karavane. My sme tam sli len preto, ze je to blizko Slovinskych hranic, aby sme nemali daleko do Benatok. Zdrzali sme sa 2 noci, akurat na zahriatie a naladenie sa na dalsiu cestu.
Ubytovani:
http://www.booking.com/hotel/hr/hostel-emi.en.html
Umag – BenátkyCesta: mimo dialnice. Tu som prvy krat pocitil, ze zadat do navigacie sposob vypoctu cesty SHORT je casto velka chyba, kedze kvoli niekolkym metrom je pocitac schopny vas previest cez neskutocne bocne ulicky a dediny.
Ubytovanie: V benatkach je draho, najdrahsie mesto z celej cesty, preto sme byvali v Mestre na penvivne a od hotela nam siel bus rovno do benatok za par drobnych. Na to ze je to vsetko taliansko tam vsade pracuju indovia a aziati..zaujimave.
Benatky: odporucam kazdemu aby sip red cestou do akejkolvek destinacie, najma historickej, pozrej nejaky dobry document o historii, lebo inak uvidi len gycovu fasadu, same suveniry a lacny business. Pre benatky odporucam toto (vsetky casti), aby ste vedeli na co sa tam vlastne idete pozerat, okrem mas turistov:
http://www.youtube.com/watch?v=sH5O4jWmnegBez toho, aby ste si odmysleli komerciu z toho budete mat velmi malo.
Ceny: vsetko strasne drahe, ale n azaciatku cesty sme na to velmi nepozerali a za pol litra mineralky dali v restauracii aj 4 Eura.
Celkovo: nutne vidiet, ale nutne aj pripravit sa



Benatky – San Marino – FlorenciaCesta: tu sme sa zase drzali mimo dialnice, do San Marina to bola pohoda po rovnych cestach, zo San Marina do Florencie popri dialnici to uz bola ina kava, pekna klukata cesta cez kopce, celkom prijemna na jazdnie, no spotrebu vam isto zdvihne.
San Marino: tadal sme len presli a naobedovali sa, dali opeciatkovat pas. Mesto posobi cisto, pekne, historicky, na kazdom rohu rpedavaju Katany a airsoftove zbrane za smieeesne ceny, Katanu nam kukali za 15 euro, no odolal som ☺ inak sa hore vyveziete bud autom alebo lanovkou, my sme sli lanovkou, kvoli zazitku a vyhladu. Idealne tam pridte zrana ked to nie je plne turistov, zazitok bude o to lepsi. My sme sa tak snazili dostat vsade a casto sa to podarilo, do 10:00 je vacsina miest este prazdna a da sa lepsie vychutnat.



Dalej sme sli do Florencie
Ubytovanie: velmi pekny novy Bed and Breakfast mimo centra, no autobus chodil casto. Izby ciste, ranajky vydatke, vrelo odporucam:
http://www.booking.com/hotel/it/alexand ... ze.en.htmlFlorencia: tu je co robit na niekolko dni, my sme mali jeden a pol, ale stihli sme vastne vsetko podstatne, presli sme aj Galeriu Degli Uffizi a pozreli sa aj Davidovi na bimbasa. Tiez to tu nie je lacne, no stoji to za to. Najma bio organicka zmrzlina na Piazza del Duomo. Ak sa chcete dostat do Uffizi galerie, idealne listky kupte predom cez net, inak umriete v rade. Nam predala listky skoro rano jedna japonka ktora mala 2 naviac a tak sme sa tomu vyhli. Na Davida listky nekupujte predom, ani nekupujte tie s 4 eurovim priplatok za skorsi vstup, v rade sa nestoji dlhsie ako pol hodiny, ide to celkom rychlo. Inak je to krasne mesto, da sa tam tulat po stopach Hannibala Lectera cele dni ☺ No a netreba zabudnut ani na hroby znamych ludi ako Michelangelo alebo Machavelli…
Ceny: lepsie ako v Benatkach.
Celkovo: nutne vidiet, len sa pripravte na to, ze najst v centre mesta supermarket je nadludske usilie – nam sa nepodarilo.


Florencia – Pisa – GenovaCesta: tu sme sli z casti po dialnici, kedze sme chceli byt v Genove skoro aby sme nieco videli, kedze sme tam ostavali len na noc. Z Florencie ide do Pisi takzvana Fi-Pi- Li cesta (Firenze – Pisa – Livorno) ktora je profilovo ako dialnica, len je zadarmo. Z pisi potom dalej dialnicou za asi 15 eur do Genova je to uz len skok.
Pisa: idealne zase prist cim skor, lebo budete mat na fotkach hordy ludi, ktori sa snazia podopierat vezu. Tu je zastavka tak na 30-50 minut, par fotiek a ist dalej, okrem veze a okolia tut oho vela nie je. No kto by sa ale nezastavil, ze? Parkovanie za benzinke na Via Pietrasantina je zadarmo a pesi je to k vezi asi 10 minut.


Dalej sme sli do Genova
Ubytovanie: okrem vyhladu no okolie to bolo dost o nicom, internat so stenami z papiera, kde je to samy backpacker:
http://www.booking.com/hotel/it/ostello ... va.en.html ak sa da, najdite si nieco ine. My sme tam ostavali len jednu noc, tazke nas to az tak netrapilo.
Genova: okrem makety piratskej lode a fake domu Kristova Kolumba to nic nie je. Teda je, spina, bordel, priemysel. Nam sa to nepacilo vobec.
VAROVANIE: taliani seferuju ako posledne prasata, slovaci na nich nemaju. Smerovky neexistuju, jadne pruhy su orientacne, chodi sa ako sa chce a kde sa chce, vsade samy skuter a motorka, a tito su este vacsie prasta, tlacia sa vsade a musite na nich stale mysliet. Jazda po talianskych cestach je na nervy, vsade same obmedzenia, mimo obce 90 snad ani nepojdete, na dialnici sama 110.
Tu san am podarilo sundat deda na skutri, ktory si to spoza zakruty vypalil hlava nehlava presne v mieste, kedy sme prechadzali z pruhu do pruhu a suchol sa o vodicovu stranu a zdrbal sa z motorky. Samozrejme sa vymenili udaje o poistovnach, policajt co dosiel bol nanajvis mily a viac srandoval ako to riesil, pokuty sa nekonali, vsetko bolo v pohode, az na mierne meskanie na ubytko. Ale na motorkatov a CELKOVO v taliansku na cestach pozor.
Celkovo: Pisa fajn, Genova onicom

Genova – Col de Turini (Monaco, Nice)Cesta: chceli sme ist po pobrezi mimo dialnice, no podarilo sa to asi len do 1/3, potom sme ostali visiet v zapche a kedze san am nehcelo tvrdnut, supli sme san a dialnicu. Zase nejakych 15 euro za usek po Ventimigliu.
Od Ventimiglie sa nam zacinala cesta podla Top Gear S10E1:
http://www.topgear.com/uk/videos/worlds-best-roadUbytovanie sme si nasli priamo na Col de Turini, a presli sme sit u cestu z oboch stran celkovo 6 krat ☺ velmi prijemne, ak sa neponahlate a mate zhruba hodinu a pol cas na cestu od ubytovania do monaca/nice. Cesta to bola pekna, miestami asphalt nie celkom cely, ale fakt len sem tam, inak pekne vyhlady a pekne zakruty. Odporucam.
Col de Turini: tu sme byvali v Hotel del Chamois:
http://www.booking.com/hotel/fr/les-chamois.en.htmlVelmi prijemny maly horsky hotel, majitelia su starsi par, velmi ustretovy, vyborne menu na veceru za prijatelnu cenu, vsetko domace + treti clovek do partie je velmi sikovny kuzelnik, ktory vas na cely vecer zabavi kartovymi trikmi. Naozaj velmi prijemne ubytovanie.



Monaco:
K monaku par poznamok. Na parkovanie v Monte Carle je meista dost, parkovacich garazi je habadej, my sme parkovali pod oceanografickym muzeom za asi 15 euro na cely den. Okrem toho som si samozrejme prebehol F1 trat, niekde mam aj video, trvalo mi to asi 7 minut, kedze je premavka hustejsia ako pocas pretekov ☺ Inak je to velmi prijemne, ciste mesto, turistov tam bolo menej ako som cakal. Pobehali sme mesto, pofotili vyhlady a nakoniec zasli pozriet princovu zbierku aut, ktora stala za to, kedze vsetky boli v tip top stave ☺ Pikosky vyberiem na fotkach.






Nice: strata casu. Okrem jednej promenady tam nic nie je. Ak chcete lacno parkovat, zajdite na P + R parkovisko, kde ked si kupite spiatocny listok na MHD aspon za 3 eura, parkovanie mate zadarmo, inak su vsade palky. To je asi jedno pozitivum z Nice. Maju tam vela muzei, ale co v nich je nikoho nezajuima, samy obskurny francuzsky maliar ktoreho nepoznate – teda aspon my.

Celkovo:
Col de Turini – urcite ano, prijemny zazitok
Monaco – urcite ano, treba vidiet
Nice – vynecah
Col de Turini – Svajciatsko (churwalden) cez San Bernardino passCesta: Z francuzska sme sli do svajciarsko po dialniciach az po Locarno, potom sme s aim vyhybali, kedze sme chceli ist cez San Bernardino Pass mimo tunela, cez serpentiny. Dialnica po taliansku vysla dokopy 30 euro, dva useky, pomerne rychle ale dlhe. Vo svajciarsku iny svet!
Svajciarsko: vsetko ciste, ludia mili, soferi ohladuplni, cesty rovnucke, hladucke, auto akoby nad nimi letelo. Tam sa colveku ani nechce ponahlad, slapat na plyn. Po vzore Top Gear sme sli okolo Lago Maggiore smerom na sever a kochali sa vyhladmi.
San Bernardino: urcite si ho prejdite mimo novej cesty, mimo tunela, je to vlemi pekny priesmyk, mali sme stastie na premavku, tora bola pomerne riedka, takze sa dalo ist dobrym tempom pomerne bez stresu.


Ubytovanie: spali sme v dedinke Churwalden
http://www.booking.com/hotel/ch/posthot ... en.en.html Pekny rodinny hotel, vsetko super ciste, domaci privetivi, ochotni. Svajciarsko bola jedna basen. A benzin maju najlacnejsi.
Churwalden – Liechtenstein – Stelvio (cez Davos a Bormio)Cesta: Toto bola hlavna cast celeho Top Gear vyletu. Znova, cesty vo Svajciarsku su super.
Liechtenstein: Vaduz je male mesto, tam sme to prebehli za hodinku a pol, aj s vystupom nah rad, spravili par fotiek a sli dalej.

Davos – Stelvio:
Toto bol zazitok. Cesta od Davosu je nadhera, cez krasnu dolinu a finalna cast smerom na Passo dello Stelvio zo zapadnej strany je ceresnicka na torte. Zasa sme mali stasti, ze bola premavka pomerne riedka, dalo sa ist aj celkom svizne.
Ubytovanie: byvali sme na chate Refugio Garibaldi
http://www.booking.com/hotel/it/rifugio ... di.en.htmlJe na kopci nad priesmykom, a lepsie sme si vybrat nemohli, je odtial krasny vyhlad na cele okolie, majitelia mili, cele velmi prijemne. A aj napriek vyske 2845 m.n.m. tam bola trenkova teplota, takze sme nemrzli.
Celkovo: ak budete mat sancu ist touto cestou, urcite chodte, nebudete lutovat.




Stelvio – MnichovCesta: rano sme vyrazali okolo 7:00, cesty prazdne a mohli sme si vychutnat serpentiny dole vychodnou castou priesmyku. Cez Rakusko chvilu po dialnici, chvilu mimo, nemecko na Mnichov dialnica, pohoda.
Ubytovanie: v mnichove sme boli zasa len jednu noc, ubytovami v Leto Motel
http://www.booking.com/hotel/de/letomotel.en.htmlZasa velmi prijemny, cisty, moderny hotel nie uplne v centre, ale naokolo boli dobre restauracie.
BMW Welt
Hlavnou zastavkou v mnichove bola BMW Welt a teda aj museum a prehliadka vyrobnych liniek. Je to tam sama rodinka s detmi, ale aj napriek tomu sa daju celkom dobre osahat auta, posediet si, pofotit. Muzeum je plne kusok, ktore na ulici neuvidite ale aj takych v ktorych si vozite zadky denno denne.
Velmi zaujimava bola prehliadka fabriky, kde sme si za dve a pol hodiny prehliadli cely process vyroby F30, 31 a dokonca F32! Maju to velmi dobre spristupnene pre ludi – skupinky asi 30 ludi so sprievodcom. A ako vravim, highlight bolo vidiet vyrobu noveho 4koveho coupe.
Cena za prehliadku je prijatelna, ak ste student este prijatelnejsia, urcite chodte.
Celkovo BMW welt: oplati sa



Mnichov – ViedenCesta: kompet cela po dialnici, no celu nemecku dialnicu sme sli v zapche. Nevadi.
Ubytovanie: vybrali sme si JuFa Hotel
http://www.booking.com/hotel/at/jufa-wien.en.html kedze som vychytal 50% zlavu a vyzeral na fotografiach super – koniec koncov aj v skutocnosti. Jediny problem je kopec deti, a kedze ja a priatelka deti neznasame, trosku nam to liezlo na mozog. Kazdopadne vsetko ciste, ranajkych a vecera bufetove stoly s dostatocnym vyberom na to, aby sa clovek nenudil.
Vieden: nuda. Mozno to bolo aj tym ze to bolo prvy krat co sme za celu cestu chytili skarede pocasie, ale vieden nas nenadchla, neocarila. V porovnani s tym co sme videli pred tym to bola dost muka. Tak sme aspon zasli do Pratru na kolotoce, previezli sa starym ruskym kolom a potom este Prater Turm, najvyssi retiazkovy kolotoc na ktorom som bol a pri tom pocasi a vetre mi nebolo vsetko jedno. Ale zazitok to bol.
Celkovo: cakali sme viac

Vieden – KosiceCesta: standardna cesta aku poznate + vsade samy policajt.
Ca celu cestu po europo sme videli policajtov len zriedka, nikde nikoho nestopovali, nemerali, boli pritomni len ako prazdne odstasvene auta, alebo navigovali ludo po monaku ak zabludili, ale inak nic. Samozrejme, v bananistane Slovensko sme ich napocitali za cestu rakusko Kosice 10, z toho 9 hliadok bolo aktivnych, to znamena ze bud merali, zastavovali alebo mali odstaveneho nejakeho vodica. Ceresnicka na torte bola pokuta ktoru som dostal v Ziline za rychlost, lebo to by nebolo slovensko.
Takze potvrdilo sa mi to co som aj cakal, za policajtov na cestach je u nas najviac a pomahaju a chrania najmenej.
Celkovo to bola najlepsia dovolenka na ktorej som zatial bol, sto krat lepsie ako lezat pri mori 10 dni. Celkove naklady na osobu nepresvihli 1300 eur, takze ani take drahe to nebolo.
Auto sa drzalo stotacne, nic sa nikdy neprehrialo, spotreba bola uspokojujuca a na 4000 km si spapalo liter oleja, co je v norme a prihliadnuc na to, ze dostavalo do tych kopcov celkom zabrat.
Snad tu tato tema posluzi ludom ako odrazovy mostik pre podobne vylety, mozu sem pridavat vlastne tipy a odkazy, fotky, pytat sa.
Tak odo mna asi tolko ☺