Strana 1 z 2

[DIY] How it's made #2: Oprava pomocného vodného čerpadla

Napísané: Streda, 2. Apríla 2014, 17:25
od Joly
Intro:

V dnešnom volnom pokračovaní sa budem zaoberať opravou (repasom) pomocného vodného čerpadla - Additional water pump, ktoré sa nachádza nielen v mojej e87 120d, ale aj v e46 a e9x. Úloha tohto pomocného čerpadla je zlepšiť cirkuláciu chladiacej kvapaliny cez radiátor kúrenia počas nízkych otáčok morora a takisto zabezpečuje obeh chladiacej zmesy pri funkcii REST, keď je motor vypnutý a chceme si v aute kúriť počas prestoja 8) .
awp.png
Pomocné vodné čerpadlo - položka 3
awp.png (84.51 KiB) 12621 zobrazení

Častou poruchou tohto čerpadla je zodratie uhlíkov, tým pádom sa stane čerpadlo nefunkčné. Či vám čerpadlo funguje sa dá zistiť buď tak, že auto zdiagnostikujete (INPA error code: A6D1), alebo proste ako ja zistíte, že pri funkcii REST sice auto fúka vzduch do kabíny, ale po chvilke ide studený.
Po technickej stránke sa jedná o klasický jednosmerný 12V motorček s magnetickým statorom, rotorom a komutátorom. Na hriadeli rotora je umiestnený magnetický kalich, do ktorého je nastrčená čerpadlová časť. Čiže hnacia sila sa na lopatky čepadla neprenáša priamo, ale pomocou magnetickej sily.
Samotná výmena uhlíkov bola dosť v rovine experimentu a laborovania, nakoľko tieto pumpy sa nevyrábajú tak aby sa dali rozumne rozobrať, pretože sa v prípade zlyhania vymieňajú celé, ale pre tých, ktorí nechcú vyvaliť za pumpu cca 100€ kvôli zlým uhlíkom v cene cca 4€ tu mám návod ako nato.

Čo potrebujeme:

- Skrutkovač T10
- Skrutkovač plochý
- 2x korkový štupel
- Pájkovačku + cín
- 2x nové uhlíky o rozmeroch 5x5x10mm (podľa obrázku nižšie)
DSC_0162.jpg
Staré uhlíky a nové


Postup:

Pumpa sa nachádza v motorovom priestore na pravej strane pri prednom kolese.
IMG_20140330_151501.jpg
Pumpa na svojom mieste

Odpojíme konektor na vrchu a takisto plochým šrubovákom povolíme sťahovacie pásky na oboch hadiciach. Korkové štuple majme poruke, keď vyťiahneme hadicu aby sme ju vedeli rýchlo zaštuplovať, nech nám nevytečie kvapalina. Štuple od vína zapasovali presne :-"
Ak máme všetko odpojené ťahom smerom hore pumpu vytiahneme von.
DSC_0144.jpg
Vybraná pumpa

Na vrchu sú 3 páry zarážok, ktoré treba vyhnúť tak, že musí ísť vršok povytiahnuť a točiť s ním. Ako som už spomínal, pumpa nebola vyrobená tak aby sa dala rozoberať, takže ako ďalší krok spravíme to, že horný kryt, ktorý sme uvolnili zapáčime šrubovákom (treba použiť väčšiu silu) až pôjde vybrať. Týmto krokom síce odpíšete úplne staré uhlíky, ale to nevadí, kedže kvôli nim to rozoberáme. Po vybratí horného krytu staré uhlíky odcvakneme.
DSC_0160.jpg
Vrchný kryt už bez uhlíkov


Na spodnej strane pumpy sú 4 skrutky, ktoré odkrútime skrutkovačom T10. Tým oddelíme pumpu od motorčeka.
DSC_0146.jpg
Spodná strana - Magnetický kalich


Vymeníme uhlíky za nové, prispájkujeme ku kontaktom. Nezabudnite ich správne založiť, tak aby boli tlačené pružinou. Teraz nastáva trocha improvizácie. Je nemožné kryt zasunúť späť na svoje miesto, nakoľko nové uhlíky trčia do vnútra a neprejdú cez ložisko na rotore.
Musíme dať dole ložisko z rotora (drží ho plechová poistka na vrchu). Toto ložisko následne privrieme medzi uhlíky. Prítlačná sila pružín uhlíkov nám pomôže v tom, že ložisko bude zacvaknuté medzi uhlíkmi.
DSC_0161.jpg
Rotor motorčeka. Na vrchu ložisko, ktoré treba demontovať.


Takto pripravený "set" vrátime opatrne späť na rotor. Treba nato troška trpezlivosti, ložisko sa kríži, vypadne atď. Treba si dať pozor aby uhlíky počas nasadzovania nevytŕčali z vonkajšej strany. Ak vytŕčajú treba ich obrúsiť. Po správnom nasunutí na doraz by mali uhlíky zaklapnúť na komutátor. Niekto môže namietať, že sme nevrátili poistku na hriadeľ, ktorá drži ložisko, avšak ložisko nemá kam vypadnúť. Nezabudnúť na podložku na ložisku.

Pootáčame zospodu kalichom, či uhlíky správne sadli a či sa nespriečili. Takisto premeriame kontakty na vrchu ohm-metrom. Impedancia by sa mala pohybovať v jednotkách ohm. Ak je impedancia veľmi velká resp. nekonečná, vrch sa nám nepodarilo správne zasunúť, takžeho vyberieme a opakujeme postup. Ak sa rotor dá otáčať a impedancia je správna, môžeme zatlačiť späť plechové zarážky na vrchu. Otestujeme pripojením na 12 V autobatériu alebo stabilizovaný zdroj. Zo spodu naskrutkujeme čerpadlovú časť. Namontujeme do vozidla, zapojíme hadice, zapojíme el. konektor na vrchu a je hotovo. Úspora cca 100€.

Na záver foto z mojej rozborky (kopec vecí rozobratých zbytočne, ale kto to mohol vediet :roll: ):
DSC_0154.jpg
Komplet rozborka.

Re: [DIY] How it's made #2: Oprava pomocného vodného čerpadl

Napísané: Piatok, 1. Augusta 2014, 06:16
od johny_BMW
Nazdar dal by sa pouzit tento postup aj pri pomocnom cerpadle pre webasto? Jedna sa o e39 530d pofl...hm?..vyzera podobne len ma dva tie valceky...bolo by super kebyze hej...nejde mi kvoli tomu bufik...

Re: [DIY] How it's made #2: Oprava pomocného vodného čerpadl

Napísané: Sobota, 2. Augusta 2014, 22:37
od TT-SIMIK
Pozor nie vždy je to vodna pumpa na bufíku......často odchdza rj webasta a potom nejde napajanie na vodnu pumpu ,treba predtym otestovat......webasto ma vodnu pumpu ale zaliatu plastovu, rozobrat sa da iba turbínka.....


ps: šikovna oprava...))))

Re: [DIY] How it's made #2: Oprava pomocného vodného čerpadl

Napísané: Streda, 6. Augusta 2014, 05:48
od johny_BMW
No ja kvoli tomu, ze to diagnostika vypisala...este pametam, ze aa v zime aj rozbehoval bufik, len potom prestal...diagnostika bola delphi a cislo neviem ale pekne po slovensky alebo cesky pisala chyby...hm?

Re: [DIY] How it's made #2: Oprava pomocného vodného čerpadl

Napísané: Nedeľa, 9. Novembra 2014, 21:28
od marttin
Tak sa na tu opravu chystam aj ja , diagnostika mi vypisuje skrat na kostru ..

Ale chcem sa ťa spýtať tie uhlíky si zohnal kde ? Pretože ako nie je uhlik ako uhlik :)

Re: [DIY] How it's made #2: Oprava pomocného vodného čerpadl

Napísané: Piatok, 14. Novembra 2014, 17:55
od lionlion
Info s mojej dnesnej uspesnej opravy:

Uhliky som presne take nezohnal, ale aspon priblizne. Material by mal byt OK kedze su na 12V a na krabicke pisalo ze su pre neake Webasto. Stali 3,5€ a rozmer 5x7x15, ale pilnik si s tym poradil, este som aj obluk vypiloval aby si dlho nesadali.

Moj postup bol zhodny s tymto co je tu uvedeny, akurat ze som pumpu vobec nevyberal, vybral som iba vrch kde su uhliky. A myslim si ze miesta som mal dostatok a usetril som kopec roboty + odvsdusnenie. Trochu som tam fukol kompresorom aby tam nebol zbytocne prach po starych uhlikoch. Lozisko som odistil, stahol s hriadelky a dal do krytu co drzi uhliky (pritlacna podlozka tam zostala akurat ta spominana poistka uz nie, ale to vobec nevadi). Musel som to takto urobit lebo lozisko ma 16mm a a komutator ma 13mm, takze keby som lozisko nechal na hriadelke, nepresli by cez neho uhliky. Uhliky som si pridrzal tenkou nitkou a potom tu nitku vytiahol ked uz bolo vsetko na mieste. Dostat to tam naspet bolo katastrofalne, tie uhliky stale vyskakovali, niktu trebalo drzat a nepovolit.

Vsetko ide ako ma, ja som to opravoval kvoli Webastu, neislo pre tu pumpu.

Re: [DIY] How it's made #2: Oprava pomocného vodného čerpadl

Napísané: Piatok, 14. Novembra 2014, 18:08
od johnyfly1
chalani ako funguje tato pomocna vodna pumpa? ked je motor nastartovany toci sa aj ona alebo sa toci len prudom vody...? rozmnyslal som o niecom takom do e36 ked stojim az mi to kuri ale neviem ci to nema nejaky hacik :-k

Re: [DIY] How it's made #2: Oprava pomocného vodného čerpadl

Napísané: Piatok, 14. Novembra 2014, 18:12
od lionlion
Neviem, pravdupovediac som to este nesledoval ked bezi auto. Ale podla mna ma vyznam iba ked zapne Webasto alebo pri REST funkcii. Ale ked si spomeniem tak to posledujem, len ci ju bude pocut, lebo vybracie nema skoro ziadne co som skusal.

Re: [DIY] How it's made #2: Oprava pomocného vodného čerpadl

Napísané: Piatok, 14. Novembra 2014, 20:05
od ice.blade
sluzi to okrem ineho aj tak ze ked zastavis na parkovisku vypnes motor a mas klucik zapnuty tak ti to toci teplu vodu cez vymennik a fuka ti stale teply vzduch...

Re: [DIY] How it's made #2: Oprava pomocného vodného čerpadl

Napísané: Piatok, 14. Novembra 2014, 20:58
od johnyfly1
prave o to sa mi jedna...a ono sa to toci aj ked je nastartovany motor alebo az ked sa vypne? alebo ako?

Re: [DIY] How it's made #2: Oprava pomocného vodného čerpadl

Napísané: Piatok, 14. Novembra 2014, 20:59
od ice.blade
podla mna stale ked je kluc v 2hej polohe ale nepozeral som to na wds

Re: [DIY] How it's made #2: Oprava pomocného vodného čerpadl

Napísané: Piatok, 14. Novembra 2014, 22:17
od januar
tak na toto ty viem presne povedat ako funguje. Ale na e36 ty to nebude fungovat, ked ze nemas klima panel ktory by ty ho zopinal. A ano vypina sa a zapina sa podla potreby nastavenej teploty v kabine. U E46 face maju tuto vymozenost len 4 valce.

Re: [DIY] How it's made #2: Oprava pomocného vodného čerpadl

Napísané: Štvrtok, 20. Novembra 2014, 19:35
od wikyxxx
Dnes som to opravil podla navodu a funguje.

Re: [DIY] How it's made #2: Oprava pomocného vodného čerpadl

Napísané: Štvrtok, 20. Novembra 2014, 19:39
od lionlion
Ake uhliky si pouzil? Demontoval si to cele, alebo si to robil ako ja?

Re: [DIY] How it's made #2: Oprava pomocného vodného čerpadl

Napísané: Štvrtok, 20. Novembra 2014, 20:01
od wikyxxx
Otvoril som skrinu doma nasiel podobne pilnikom upravil a bolo a iba vrch som vylupol nevyberal som cele cerpadlo