Utorok, 23. Januára 2018, 20:51
Lambda sondy majú životnosť cca 160 000 km - podľa výrobcu. Mal by si vymeniť všetky 4. Pokiaľ ťa bude opinkávať, že netreba je na tebe či mu budeš veriť.
V inom článku som písal toto:
Ak je jedná zlá ( a to je ešte otázne ako, či je mŕtva alebo zamrznutá ) bude celý systém riadenia zapaľovania rozhádzaný. Oni totiž majú obmedzenú životnosť a po cca 150 -160 000 km by sa mali vymeniť za nové. Pointa je v tom, že keď k starej dáš novú tak tá stará aj tak nebude stíhať. Je síce pravda, že do prvej minúty sa sondy aj tak iba zahrievajú ale vieš ty čo dávajú do RJ aký signál ? Normálne sonda v kľudovom stave dáva 0,45 V a až začne pracovať po zahriatí tak to napätie lieta medzi 0,1 až 0,9. Pokiaľ je jedna z nich mrtva alebo zamrznutá tak od štartu ti hádže napr. 0,2 V a podľa toho ktorá to je tak RJ sa snaží dať buď bohatú alebo chudobnú zmes. A bude ti vypisovť obskurnosti o váhe vzduchu a pomalej reakcií klapky. RJ nevie zdiagnostikovať Lambdu, pokiaľ je napätie kdekoľvek medzi 0,1 až 0,9 tak ju berie ako funčnú. Taktiež nemeria jej reakčný čas čo by malo byť 0,125 sec. Takže jedná hlási RJ daj zmes na chudobnú ( príp. bohatú ) no a druhá na to prdí a hlási že je ešte málo chudobná ( príp. bohatá ).Rj pokiaľ nevie vyhodnotiť čo tam má namiešať tak šupne pomer 1:14,7 a auto sa nahreje a potom mu to už stačí. Už som to písal na fóre, že na základnú diagnostiku stačí ELM 327 za pár šupov. A jednoducho aj tak tie Lambdy budeš musieť vymeniť, lebo je to spotrebná súčiastka. Takže aký máš kilometrový nábeh na nich ( Lambdách) ???
No a ešte toto:
[font=-apple-system, Helvetica Neue, Helvetica, sans-serif]Katalyzátor nie je vyrobený z lístkoveho cesta aby sa pri upchatí na cca 3 sec. rozpadol. Je to len kvôli zisteniu či sa vytvára tlak aj na konci výfukovej sústavy a teda či je sústava utesnená a katalyzátor priechodný. Monitorovacia sonda za katalyzátorom by podľa tvojho názoru asi ani nemusela byť. Má za úlohu snímať stav splodín po katalytickom procese a dodatočne korigovať zmes paliva s ohľadom na záťaž motora. Funkčnosť katalyzátora sa nemonitoruje žiadnym snímačom a jediná smerodajná hodnota je stav splodín meraným na emisnej kontrole. Katalyzátor s lambdami je jeden diagnostický prvok kde nefukčnosť čo i len jednej jeho časti následne negatívne ovplyvní celok. Kontrolka motora na palubnej doske sa rozsvieti ba v prípade pokiaľ sonda dáva napätie mimo toleranciu 0,0 - 1,0 V. Rj nesleduje jej stavové zmeny s ohľadom na rýchlosť prepínania ani to či je napätie konštantné v povolenom rozsahu ( keď takzvane zamrzne )
[/font]
Príklad ako sa dá zničiť katalyzátor :
predná sonda bude vysielať signál že zmes je chudobná a zadná ktorá je vadná ostane zamrznutá v pozícií chudobná zmes. Rj bude zmes stále obohacovať v tolerančnom rozsahu +/- okolo 14,7:1 do maxima nastaveného výrobcom. Výsledkom bude zvýšená spotreba a rýchlejšie opotrebenie katalyzátoru a na palubnej doske neuvidíš NIČ.
PS.: Obe sondy sú konštrukčné rovnaké a keby si ich dal do systému za sebou bez katalyzátora ani tak by to RJ nepoznala a nič nesignalizovala akurát by si videl rovnaké krivky na monitore.
[font=-apple-system, Helvetica Neue, Helvetica, sans-serif]Mimochodom celá ta diskusia bolo o tom, že keď sa mení riadiaca sonda po životnosti musí sa meniť aj monitorovacia, lebo budú mať rozdielné charakteristiky. Je to dané konštrukciou a jednoducho preto lebo ten "vypálený materiál" z jej povrchu sa nemá ako obnoviť.[/font]
[font=-apple-system, Helvetica Neue, Helvetica, sans-serif]Dúfam že ti to pomôže, lebo najskôr to bude kombunácia starého katu a skapinajúcich sond.[/font]