Zdravim, po dlhsom case som tu s dalsimi opravami/upravami. Vopred sa ospravedlnujem za chyby kedze mi trvalo dlho kym som to dopisal a fakt sa mi to uz nechcelo kontrolovat.
Kedze naposledy sa na aute pracovalo pocas vianocnej dovolenky, tak teraz nasledovala velkonocna a za 3 tyzdne sa nieco stihlo tak spravim nejaku sumarizaciu.
Bude to trocha obsiahlejsie, kedze som sa uz raz rozpisal o oprave v teme o klimavrtuli tak to hodim aj sem, plus dalsie veci samozrejme.
Zacnem asi tou klimavrtulou, kedze si uz presne nepametom co som kedy robil a taktiez sa prace prelinali tak sa budem venovat jednolivym veciam postupne.
Na zaciatok uvediem ze mam 4 pin-ovu vrtulu aby sa predislo nedorozumeniam.
Takze najprv trebalo rozobrat predok aby som sa k vrtuli dostal.

Nasledovalo otestovanie ci vrtula samotna funguje.
Ruzove kabliky ktore vidno fotkach boli zapojene na plus pole v motorom priestore a na kostre takze "priamo" na beterke a sluzili prave na testovanie vrtule kde som zistil ze prvy stupen regulacie nefunguje.
Druhy a treti boli v pohode.
Po chvilke "studovania" ako su tie rezistory zapojene som prisiel na to ze prvy je nepriechodny teda s nekonecnym odporom, pravdepodobne uvareny.
Ak by bol odpaleny druhy rezistor tak by nesiel prvy ani druhy stupen kedze pre prvy stupen su zapojene oba seriovo a pre druhy stupen je zapojeny iba druhy rezistor, pre treti stupen ide priamo 12V.
Tak som si objednal nahradu s hodnotami 0,22 ohm 100W, originalny ma na sebe napisane hodnoty 0,2 Ohm 80W.
Po celom dni hrajkania sa a dopasovavania toho rezistora, kedze bol podstatne vecsi ako povodny, nadisiel cas ho odskusat.
Na chvilu sa zoztocil ked som ho napojil na druhy stupen a potom uz dalej nereagoval a nesiel ani na jeden stupen.
Tak zase na operacny stol, rozobrat a pozriet sa do motora, kde som zistil ze jeden z magnetov zo statora odpadol a ostal drzat na rotore.
Motor som otvoril iba sundanim krytu na ktorom su uhliky a druhe klzne lozisko pre rotor.
To "iba sundanim krytu" bola asi hodina mordovacky kym som to otvoril, kedze tie dva casti su spojene zahnutym/zdeformovanym plechom.
Na fotkach je potom vidno moj spoj ktory som sa snazil spravit tak ako bol aj povodny.
Po odstraneni magnetu a provizornom zlozeni som mohol otestovat ci vetrak naozaj funguje a nastatie aj fungoval.
Rotor od statora sa mi nepodarilo oddelit takze som mal trocha obmedzeny pristup pri lepeni toho magnetu naspet, bolo pouzite dvojzlozkove epoxidove lepidlo.
Takze po konecnom poskladani je ventilator plne funkcny.
Rezistor je trocha "vytuney" do ciernej aby hned nebil do oci ked sa clovek pozrie cez masku.


Hned prvy test ci funguje aj v aute ako ma, bolo zapnutie klimy a skontrolovanie ci sa zapol aj vetrak, kedze ako som sa vsade tu docital tak sa zapina hned s klimou na prvy stupen, no bohuzial nic ani po dlhsom cakani.
Takze sa hladala chyba dalej, nainstalovali sme u kamosa INPU a chceli skusit jednotlive stupne zapinat softverovo no bohuzial taktiez nic.
Tak sme pozreli zapisane chyby a tam bolo nieco ako:"Check circuit or shortcircuit on psitive B-" nepamentam si to uz presne.
V preklade to znamena:" skontrolujte zapojenie alebo skrat na kladnom pole B-"
Chyba sa ani nedala vymazat kedze po vymazani bola zase spet.
Vrhol som sa teda do WDS-ka ci tam nieco vykumam no bohuzial nic uzitocne, kedze primitivne blokove schemy kde su vyznacene iba cele kablove zvezky jednou ciarou su mi nanic.

(toto bol este nazor ked som s tym nevedel robit a hlavne kde, co a ako hladat

)
Tak som zacal hladat odkial asi ten kladny pol moze k vetraku viest a na mudrej karticke pri poistakch je napisane ze poistka 75 s hodnotou 50A je pre pridavny ventilator.
Lenze poistku 75 nikde nevidno, tak trocha googlenia prezradilo za sa nachdza za odkladacim kastlikom.
Nejak som sa k tomu dostal vytiahol poistku skontroloval a vratil spet kedze bola v poriadku.
S vedomim ze stava musi prechdzat som sa sustredil na skrat za poistkou.
Dalej som chcel vyskusat postup ktory tu dal uzivatel pegass325, no tak to zrejme funguje iba u TDS motoroch.
Spomenuty teplotny snimac na kryte vrtule som nasiel ale ten je u mna 4 polovy kde su dva hnede, zlty a modry kabel tak som do toho moc nesprtal kedze neviem co je co a WDS tiez vela nenapovie.

(este stale som s WDS nevedel robit

)
A tlakovy spinac som nenasiel vobec, tekze tento navod mi vela nepomohol.
Dalsi krok bol vyskusat navod co postol uzivatel ce3peo, no ten tiez vela nepomohol kedze tam je popisane o tom ze relatka pre vetrak su v boxe s riadiacimi jednotkami co nieje moj pripad kedze ja mam vyvedeny separatny kastlik pre ne č.d.:67 32 6 921 354
(Toto bola tiez zla dedukcia kedze neskor som prisiel na to ze v separatnom kastliku je jedno velke relatko ktore spina 1. stupen regulacie a dalsie dva su iba pomocne relatka ktore spinaju relatka K22 (ktore je v boxe s RJ tak ako aj navod od pegass325 uvadza) a K201 (ktore je za spolujazdcovou priehradkou a to nieje ani vo WDS ze sa tam nachadza.))
Po dlhom kumani preco to kurva este furt nejde ked vsetko vyzera v pohode som konecne zobral "skusacku" v podobe obycajneho ventilatora do PC a zistil ze vlastne ani do poistky 75 nejde ziadna stava.
Ale od prveho momentu ked som pozrel na privod do tej postky mi bolo divne ze privodny kabel je asi 10-ka prierez cerveny a vyvod cierny mozno 4-ka.
Nato kamos ze cervene idu priamo z baterky
](https://www.bmwklub.sk/images/smilies/eusa_wall.gif)
(obvious), tak som pozrel dozadu na rozdelovaciu svorkovnicu s poistkami a "skusackou" zistil ze jedna nevedie a je zrejme prepalena, 100 AMPEROVA!!!.
(Tu som taktiez neskor prisiel na to ze ta poistka je aj pre zhavenie a to vlastne odplailo tu pistku, a tiez ze dva zhavice su v prdeli a ako bonus ulomene
](https://www.bmwklub.sk/images/smilies/eusa_wall.gif)
)
Tak som kabel prehodil na susednu 50Amperovu a uz sme mali stavu aj pri poistke za odkladacim kastlikom a dokonca aj v krabicke s relatkami.

Tak si myslim ze konecne to uz pojde, pozreim na diagnostiku a tam furt ta ista pojebana chyba a nejde zmazat.
Zhodnotil som to tak ze to bude asi chyba v tom tranzistore na plosaku v krabicke s relatkami ktory som pokusmi pri testovani tych relatok ugriloval, kedze bolo vidno a aj bolo citit dymovy efekt.
Dufam teda ze to uz je iba v tom lebo uz fakt neviem co dalej.
Momentalne je plosak u miestneho manika na elektroniku tak uvidime ci s tym nieco spravy.
(Vymena tranzistora prebehla uspesne no problem zial nevyriesila. Neskor som prisiel na to ze chyba je predsa len niekde v tej elektronike lebo po odpojeni minus polu ale stale so zapojenym PWM signalom, chyba po vymazani z vypisu zmyzla. AK som odpojil aj PWM tak sa chyba zase objavila)
Zaver je taky ze musim najprv pozriet zhaviace rele lebo aj po odpojeni tych dvoch nefuncknych zhavicov mi odpalilo druhu 100A poistku a taktiez budem musiet kupit novu krabicku s riadiacou elektronikou a relatkami.
Este uvediem ze moj setup s rezistorovou vrtulou a externou Rj ventilatora sa podla ETK monoval od Oktobra 2001 do Marca 2002.
Ked uz bol predok rozobraty tak som preplachol saci trakt od filtra k turbu cez IC az po sanie.
Preplachoval som to normalnym benzinom.
Po rozobrati na moje pocudovanie nebolo vnutri vela oleja iba jemny film a miestami troska nahromadeny ale nic strasne.
Pre vybratie IC trebalo sejmut vrtulu z pumpy a taktiez jej kryt, na fotke je vidiet aj "stahovak" pomocou ktoreho som vrtulu povolil.


Taktiez som usudil ze ked uz je predok rozobraty tak by nebolo zle precistit aj chladice kedze z pohladu na nich mi nebolo velmi prijemne, no za tie roky sa ani niet velmi co cudovat.
Na fotke zvrchu je aj vidno dole malu medzeru co znamena ze motorovy chladic bol dokonca aj zle osadeny.
Cistil som ich vysokotlakovym cisticom a vyslo z nich dost bordelu, IC som newapkoval.
Na fotkach po cisteni je vidno ze klimachladic je v znacnom stadiu rozkladu ale tlakovou skuskou presiel a klima funguje takze ho necham dosluzit, ked mi vyfuci napln aspon viem kde hladat chybu....


Dalsie na rade je vymena tesneni na sani a vyhodenie EGR-ka.
Nove "EGR", teda priechodny kus spolu so zaslepkou som si dal vyrobit u suseda strojara, zmakol to na vybornu.
Estre dodam ze pri nasadzovani zaslepky pre vyfukove zvody som daval dole koleno od filtra k turba koly lepsiemu pristupu a pri tej prilezitosti som skontroloval aj volu turba na ktoru som predtym zabudol.
Vola je na moje prekvapenie minimalna, asi pol milimetra hore-dole a milimeter pozdlzne, co ma velmi potesilo, moj mechanik tiez vravel ze vola uplne v pohode na pocet KM.
Ked uz bolo sanie dole tak som sa rozhodol ho preplachnut aspon wapkou aby sa aspon trocha toho sajrajtu z neho vyplavylo.


Vymenila sa aj spojka spolu s dvojhmotnym zotrvacnikom, kedze pri vypinani motou bolo pocut klepkanie a obcas pri vysliapnuti spojky autom zavrtelo.
Spojka bola v pohode ale ked sa to uz rozoberalo tak som dal vymenit aj rovno aj ju.
Popri vymene spojky a dvojhmoty sa vymenili aj gufera na vystupe motora, vstupe prevodovky a vstupe diferencialu.
Dal som zase pretesnit hrdlo mierky oleja kedze som si vsimol ze zacina slzit, teraz tam uz dali stedrejsiu davku silikonu tak by to uz malo aj poriadne tesnit.
V servise som dal osadit aj nove celne sklo s original BMW bausetom (tesnenim) kedze stare bolo doskrabane a obyte od kamienkov a taktiez som mal 7 malych prasklin na spolujazdcovej strane.
Hlavne oproti vychdzajucemu alebo zapadajucemu slnku to bolo dost neprijemne a hlavne nebezpecne , na fotkach to je trocha vidno.
Este Spisem aky vyrobcovia sa podielali na vyrobe Spojkovej sady Sachs.
Spojkova lamela ma na sebe napis VALEO a LUK, na kovovej casti je vyrazene LUK a z druhej strany laserom vypalene Sachs.
Pritlacny tanier ma vsade vyrazene LUK a SACHS je zase vypaleny laserom.
Lozisko je INA Slovakia a laserom vypalene SACHS.
Dvojhmota je MADE IN SLOVAKIA a srubky k nej Made in Spain.

Spojkova sada s dvojhmotou a VIF-kom je od DSauto, ako obvikle super cena a dodanie.


Robil som este dalsie prkotiny ako zvaranie prasknutych plastov, hlavne na narazniku.
Taktiez tvarovanie plastoveho krytu pomocou teplovzdusnej pistole pred klimavrtulou kedze on suchala.
Precistil som aj hmlovky kedze boli dost zadrbane a jedna ma popraskane sklo tak som ju nejak dal dokopy aby nejak vyzerala a nemusel som jazdit s dierou v narazniku po nej.
Vymenil som aj vonkajsi teplomer a opravil kabel k nemu kedze bol spojeny iba svorkovnickou, tak som ho normalne naspjakoval zaizoloval zmrstovackami a olepil textilnou paskou.
Nefungoval mi nizkofrekvencny klakson tak som zohnal druhy pouzivany z auta na diely.

Na dnes stacilo, uz sa mi nechce pisat, toto mi zabralo cez 2 hodiny, pokracovanie nabuduce, este toho je dost.

Ospravedlnujem sa za chyby v texte ale uz mi to nechcelo kontrolovat.
//edit
Opravene chyby, dufam ze vsetky.
