... všetko o BMW ...

Moderátori: voMacK, alfi666

bmwtt.sk
 
fossil
Autor témy
Príspevky: 3
Registrovaný: 15.11.2017
Auto: e36 318ti Compact
Kraj: Košický

[E36 318ti] Drift missile

Pondelok, 27. Novembra 2017, 22:13

Zdravím všetkých priaznivcov motošportu (driftu obzvlášť), a dúfam že vás svojím príbehom príliš neznudím.
Taktiež sa vopred ospravedlňujem tak priaznivcom Compactov, ako aj nepriaznivcom (prečo, zistíte ďalej).

Tak ako titulka píše, celý môj príbeh prvého BMW začal neskrotnou túžbou po drifte, ktorý som okukoval takmer každý deň kde sa dalo :D čistá obsesia. Až som si jedného dňa povedal (inak povedané aj peňaženka mi dovolila), že sa do toho dám. Ako informatik, zato ale s predispozíciou technického myslenia, zvedavosti a dobrou zručnosťou, som sa celým telom rozhodol začať proces získavania drift káry. A tu je môj príbeh dosť v skratke za posledný rok :)

Keďže obsesia neustávala už nejaký ten rok, ako tak som už mal naštudovaných možných kandidátov, a v rámci SK mi jednoznačne vyšlo najlepšie BMW čo sa týka cien, náhradných dielov, skúseností spoločnosti a funklubu taktiež. Môj osobný sen je E30 Coupe. Prečo ho nemám? Lebo až toľko peňazí do auta ktoré v podstate zničím driftami dať nechcem a bolo by mi ho ľúto na učenie a nedalo by mi ho nedotiahnúť do dokonalosti tak som sa ho vzdal asi po dvoch týždňoch hľadania.

A teraz už ku samotnej kúpe. Rád by som touto formou možno do budúcna aj pomohol potenciálnym zákazníkom jedného nemenovaného autobazáru v KE (http://www.aam.sk). Ako som hľadal na webe kandidátov, našiel som E36 Sedan pôvodne používaný na drifty za 350e. Volal som s majiteľom bazáru že hneď na druhý deň ho prídem kúpiť. Tak som si zobral voľno, keďže v tom čase som sa nachádzal skôr na západe SK, mal som pred sebou 4h cesty. No tak ráno vyrazím, vedel som že budem asi 1h meškať od našej dohody, samozrejme už o 7 ráno som mu písal SMS, otváral až o 9. Prišiel som na miesto, a zistil som že pán majiteľ auto predal asi dve hodiny pred mojim príchodom. A keď som sa na to opýtal začal byť, a prepáčte ale toto je úplne úprimný popis správania, ktorý nemá lepšie slová v slovenčine, začal byť absolútne arogantný ko*ot a na mňa ešte nadávať ako som bežný západniar ktorý nasľubuje a nedodrží :D (meškal som 1h a on predal auto 2h predtým). Ani mi nezavolal že ho predal ani nenapísal mohol som sa v polovici cesty otočiť a ušetriť čas aj peniaze.

A naspäť ku zaujímavej časti :)
Bol som pozerať ešte jednu E30 Combi, bohužiaľ dosť hrdzavú, 316 a majiteľ pri prehliadke očividne sám nevedel či ho chce vôbec predať tak z toho nič.
A potom prišiel malý zázrak, keďže som chcel dosť veľa ušetriť vzhľadom ku jasnému osudu auta, hľadal som nejaké v cene do 1000e. A našiel som priamo v BA E36 318ti Compact. Myslel som že to je presne to čo chcem, aj motoricky aj cenou (a majitelia 6 válcov, nie kvoli tomu že by som nevedel že to je 4 válec, dôvod bude nižšie :)

Hurá mám auto. No a to bolo rok dozadu. Odvtedy som z pôvodne jazditeľného auta v mojich očiach, postupne urobil nejazditeľný črep bez jazdenia a akéhokoľvek zásahu, len štúdiou čo všetko treba na aute spraviť (ale čo človek môže čakať za 650e však) a nakoniec dovolím si povedať prudko spoľahlivé zábavné malé auto ktoré ľahko vyčarí úsmev na tvári.

A teraz prichádza čas pre haterov ;). Áno viem že Compacty nie sú moc pekné autá, ani mne osobne sa nepáči moje vlastné. Tak prečo som ho kúpil? Dobrá cena, funkčný motor, na papieroch, zadná náprava z E30, nedostatok alternatív v ponuke (viac menej žiadna v hľadanej cenovej relácii). Skôr či neskôr to auto tak či onak rozbijem skrz učenie sa, takže z toho nerobím kovbojku ale Drift missile ;)

Takže čo mu bolo:
- ťuknuté jemne spredu (doteraz som nevyriešil zlú masku, takže mi nesedí a vyzerá to strašne, ale drift missile)
- úplne odtrhnuté silentbloky motora, motor narazený na pravej strane a strašné zvuky.
- úplne odpálené zadné silentbloky nápravy (z diferáku išiel vybrať ako vnútro oddeliť od kôrky čerstvého chleba)
- tlmiče uplne koniec (tie som mal ajtak ale v pláne meniť za tvrdé, lebo Drift missile)
- celý motor tak špinavý, že ani nebolo vidieť odkial tečie ak tečie.

A čo som s ním urobil za asi 6 mesiacov práce po nociach po práci ? (3 mesiace stálo bez dotknutia, dôvody nie sú dôležité)
Podotýkam že pred začatím tohto môjho projektu som žiaden motor nikdy nerozobral, žiadne auto markantne neopravil a nemal som ani mega peňazí na kúpu komplet výbavy pre servis, jednoducho getto style (lebo Drift missile). Stĺpový zdvihák je moj sen doteraz, tak ako aj žaba (nízkoprofilový zdvihák s dlhým ramenom) a nejaký parťák ktorého to baví a je ochotný pomáhať, keďže niektoré veci robiť sám na aute bolo fakt nepríjemné(lebo cenzúra).

Takže čo som s ním urobil, viac menej v poradí aj so stručným vysvetlením:
- odstránil som sanie, fakt zbytočne veľké.
- dal som dole celý predok auta aj s elektrikou (v žalostnom stave mimochodom)
- zistil som ako zlá situácia uloženia motora aj stavu motora všeobecne naozaj je len očami :)
- pustil som sa do pôvodného plánu výmeny rozvodu a základných vecí ako vodná pumpa, atd
- zistil som že je to márne, kúpil som si stojan na motor, požičal žeriavový dvihák motora, vybral motor a začal prestavbu v takmer na totálku.
- asi týždeň som dával dole remenicu z kľuky, nakoniec to šlo 3m dlhou pákou cez zrezaný kľúč cez trubku
- a následne rozobrať celý motor, vyčisťil som všetko čo sa dalo, jediné čo som nerozobral bolo piesty, ojnice a kľuka. Aj to ľutujem aj nie, keďže to nebolo vôbec nutné a keďže môj plán bolo motor oturbiť, vedel som že ho budem rozoberať určite vtedy a dovtedy keďže motor fičal, tak vydrží.
- tak som si vyčistil úplne všetky diely, vypieskoval komplet sódou (to zožralo asi 60kg sódy bikarbóny), nakúpil úplne všetky tesnenia ktoré sa dali vymeniť.
- dal som hlavu na vyrovnanie, nakúpil vodítka ventilov (až na tretí krát som ich vymenil správne, proces učenia), zabrúsil ventily a poskladal hlavu naspäť.
- nahodil som hlavu, urobil časovanie, postupne poskladal celý motor dokopy, z vonku som ako tak vyčistil prevodovku, a začal skladať celé auto naspať, teda včetne sania už osadený motor na polyuretánových uloženiach.
- nahodil som jednohmotný zotrvačník z E30 spolu s darovaným mekanom na jednohmotu
- vyčistil som celý systém serva a kúpil a vmenil chladič serva aj s hadicami lebo auto bolo "ťuknuté" spredu
- prvý štart motora, bez vody a výfuku úspešný
- výmena pružín a tlmičov za tvrdšie za 190e
- komplet fabrikácia elektriky predných svetiel a motorčeka ostrekovača, keďže povodná kabeláž už sa naspäť namonotovať jednoducho nedala v akom bola stave.
- poskladanie auta do jazditeľnej podoby
- výmena sania za lacnú hrušku
- výmena tesnenia hlavy lebo som to posral prvý krát xD, teda aj nové šróby na hlavu
- prvé správne odvzdušnenie
- prvý krát vyvretá voda => termostat (lebo treba nechať naštartované auto a prehadzovať si držiaky ŠPZ asi 20 minút a potom 2 minúty nebyť pri aute a nekontrolovať teplotu vody)
- inštalácia hydro ručnej (malá fabrikácia držiaka)
- výmena plášťu zadného tlmiča a výmena sklenej vaty v ňom, cat-off (straightpiping cat dielu výfuku), avšak doteraz som nevyriešil ricer zvuky, niekde mi fučí výfuk stále neviem kde, zvody dostali nové tesnenia, a dotiahnuté sú na fest. Taktiež tesnenie medzi prvú časť výfuku a zvodmi.
- budíky teploty a tlaku oleja (čídlo teploty do olejovej vane, snímač tlaku namiesto originálneho senzora, ktorý ajtak na palubke nesvietil ani neviem prečo)
- výmena všetkých silenblokov náprav (Strongflex najtvrdšia sada)
- odvzdušnenie a výmena brzdovky v brzdách aj spojke

Vzhľad auta ma viac menej netrápil od začiatku a stále netrápi. Kde tam som mal záujem dačo s tým porobiť ale zatial všetko neúspešne takže som to definitívne vzdal a je mi to fuk skrz účel auta. Som fanúšik BMW, len jednoducho nechcem úplne zbytočne vyhadzovať peniaze na auto s ktorým nikdy nebudem spokojný na 100%. A BMW som si veľmi obľúbil, končiac ich prvým turbo motorom N54 kde sa naozaj ukázalo aký su tam šialenci a to som videl aj v spôsobe ako riešili veci na mojom 4válci z 96teho roku. Ale odtiaľ ďalej už by som benzínový motor nechcel, vkuse problémy veľká škoda...

Môj plán do budúcna bol auto oturbiť, dostať z neho tak max 250 koní (aj 200 by stačilo) a keď to budem tak cítiť ja a moja peňaženka, swapnúť celý motor do E30 Coupe. Lenže to som ešte nevedel, že som nato kúpil chujský motor. M44B19, ktorý ma priemer válcov 85mm, a na to použité kované piesty zháňať je ako streľba do nohy Ľudovíta Štúra... Nehovoriac že kľuka na M42B18 je oveľa pevnejšia a stavaná na podstatne väčšie otáčky skrz vyváženie. Takže som sa rozhodol, tak ako som si celý motor dal krásne dokopy že ajtak prejdem neskôr na viac válcov 6/8 (celé náklady na celé auto a teda aj nákupná cena, a aj náradie ktoré som musel kupovať ma vyšlo niekde okolo 3500e. Do 2700e som si zapisoval presné náklady a potom už nie. Nepočítam čas ani hodnotu roboty).

Takže sa mi plány trochu zmenili. Auto mám na učenie, posledný mod ktorý mu potrebujem spraviť je zavarenie diferenciálu (a dúfam že ten bol jednoducho vymenený za open-diff a že nemám úplne odpálený LSD, lebo podľa realoem.com musím mať jedine LSD a jeho prava by bola fakt drahá). Už s ním jazdím po Košiciach, zvládlo aj 400km jazdu sem takže čo sa spoľahlivosti týka na zatiaľ bežné jazdenie som úplne spoko (až na tvrdý znížený podvozok v kombinácii s fajnými košickými kanálmi na ktoré musím paranoidne dávať pozor).

Na 4 válec ide fakt dostatočne a som presvedčený že na učenie na drifty aj underpowered auto bude úplne dostačovať, aspoň si vytrénujem techniku. A koniec koncov, keď auto dožije, nebudem ľutovať ani cent, ani sekundu času, ani vzhľad auta (to je príbeh sám o sebe ale toľko sa mi až písať nechcelo :). Získal som nespočetne veľa vedomostí, nenahraditeľné skúsenosti pri práci na vlastnom aute, plán to budúcna a ten pocit úspechu, a zábavu, a to som ešte nezačal driftovať. Potom to bude ešte lepšie až do smrti auta :).

A na záver prihodím pár fotiek predtým a potom :)

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_510.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_520.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_526.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_56a.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_586.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_58f.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6fc.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6f8.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_731.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_77b.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_81d.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_81a.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_836.jpg
 
Užívateľov profilový obrázok
M3 lover
Príspevky: 1496
Registrovaný: 25.11.2008
Auto: E30
Kraj: Zahraničie

Re: [E36 318ti] Drift missile

Utorok, 28. Novembra 2017, 10:13

Helou,
vidim ze si sa do toho celkom zahryzol. Ono totok driftovanie je o skusenostiach ktore ked nemas tak taketo auto ti posluzit moze, otazne ale do akej miery a co z toho ziskas. Lebo uprimne, s tymto motorom budes poriadne driftit mozno tak za husteho dazda na zjazdenych gumach. A to asi neni to co chces :mrgreen:

Dalsia vec ak chces z auta 200-250 koni tak turbo je prezitok si myslim. Hlavne kategorii E30/E36 kde to vies ziskat swapom stareho motora za 5 korun.
S E30 by som to vobec nevidel tak tragicky, sice je to auto ktore uz teraz trpi na dusickarske ceny ale len v dobrom stave ktory ty na svoje ucely nepotrebujes. Kasnu pripadne nejaku mierne nahnitu 316 kupis za par supiek. K tomu nejaku M62B44 ktoru ked trochu poladis mas cez 300 koni s ktorymi uz sa kurva zabavis. Zalezi ako si zdatny.

Kompakta vzhladovo hodnotit nebudem, je to kazdeho vec, ale ak to mas na prvotne ucenie/zoznamovanie tak asi fajn.
Agelias© by migo
///MARKETING
 
Užívateľov profilový obrázok
Zarrick
Príspevky: 1324
Registrovaný: 13.8.2016
Auto: E92
Kraj: Košický
Bydlisko: Oberungarn

Re: [E36 318ti] Drift missile

Utorok, 28. Novembra 2017, 10:54

Čo ti poviem, vyhodené prachy... za 700€ si mohol mať krásneho nebúraného dízlového sedana :mrgreen:
#M41D17(ex) #M52B20(ex) #M43B19(ex) #M47TUD20(kompot) #M57D30TÜ2TOP(E92) #M57D30TÜ(X3)
 
fossil
Autor témy
Príspevky: 3
Registrovaný: 15.11.2017
Auto: e36 318ti Compact
Kraj: Košický

Re: [E36 318ti] Drift missile

Utorok, 28. Novembra 2017, 11:39

Clovek sa snad musi aj daco ucit :) takze vyhodene pre mna isto neboli, efektivne pouzite ale tiez nie :D. A hej ako som pisal v texte, pozistoval som v procese vela veci, a jedna z nich je ze rozumnejsia cesta bude zohnat silnejsi N/A motor, alebo apson z fabriky ked uz oturbeny. Kvoli cene a spolahlivosti je to jasna volba (ale az teraz :D ). Zatial posluzi aj aktualna verzia so 130 konami a iracionalne vysokou spotrebou :D. Povodne som chcel 4valec skrz hmotnost, ale rozdiel neviem zhodnotit zatial som nemal tu cest porovnat s 6/8 valcom podobnu hracku.
 
Užívateľov profilový obrázok
Arnold
Príspevky: 2086
Registrovaný: 13.1.2011
Auto: E36 E87
Kraj: Košický
Bydlisko: MI/PO

Re: [E36 318ti] Drift missile

Utorok, 28. Novembra 2017, 18:21

Aj s iSkom sa vieš pekne pošmýkať, stačí skrátiť diff. Stavba pekná, za tie peniaze by sa ale neoplatilo swapnúť skôr nejakú M52 vyššej kubatúry?
 
fossil
Autor témy
Príspevky: 3
Registrovaný: 15.11.2017
Auto: e36 318ti Compact
Kraj: Košický

Re: [E36 318ti] Drift missile

Utorok, 28. Novembra 2017, 18:40

Arnold, presne to som časom zistil :-) ale bolo by to trosku drahšie, nedalo by mi neurobiť prestavbu motora aby som to potom nemusel čiastkovo riešiť ale mal spoľahlivý motor. Ale lepšie riešenie ako turbo, a áno s iskom sa dá posmykat a ja mám take ľahšie trosku iso keďže compact. Treba mi zavariť už len a bude sranda

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 39 neregistrovaných