Streda, 31. Augusta 2022, 23:29
Prudké zvýšenie teploty vody do červeného poľa môže byť spôsobené poklesom tlaku vzduchu v chladiacom systéme. Je to tak preto, že systém pracuje s určitým pretlakom podobne ako tlakový hrniec. Tým, že je nad kvapalinou vyšší tlak ako 1 atm nemôže začať vrieť pri 100°C ale až pri vyššej teplote. Voda ako chladiace médium nie je veľmi vhodná ale je najlacnejším spôsobom, len jej treba zabrániť v zmene skupenstva na paru pri spomínanej teplote. Reguláciu máš v zátke nalievacieho hrdla vyrovnávacej nádržky ktorá taktiež pri prekročení určitého tlaku vzduch vypustí aby sa neroztrhol chladič alebo iná časť. Tiež sa môže stať, že máš už stvrdnuté O krúžky na výpustných skrutkách ktoré by sa mali meniť vždy pri výmene kvapaliny alebo aspoň raz za 3-4 roky. No a stane sa to, že pri vysokom zaťažení a vysokej teplote povedzme 115-120°C to povolí a odfúkne vzduch, tým sa okamžite zníži bod varu a zovrie aj ďalšia voda až kým sa tlaky a teploty nevyrovnajú. Toto nemá nič spoločné s tým, že znížiš výkon (uberieš plyn) je to termická zotrvačnosť a na ňu má vplyv iba ochladzovanie kvapaliny čo sa ubratím plynu a spomalením prietoku vody v systéme určite neudeje. Celé je to spôsobené buď tým , že tomu dávaš poriadne zabrať alebo je systém už zanesený usadeninami a dochádza k pomalšiemu prestupu tepla - teda ochladzovaniu.
Ešte môže byť, že zátka je "lechce" v péčku a tebe sa zavzdušňuje systém samovoľne z vyššie popísaných dôvodov a mal by si ho odvzdušniť po každej jazde.
A len tak na okraj, poškodené tesnenie nepoznáš podľa úniku kvapaliny. Lebo voda z chladiaceho systému ktorá ma viac ako 100°C sa okamžite v prostredí s normálnym tlakom vzduch zmení na paru. A kým k tomu strčíš hlavu a pozrieš sa na to - tak to bude suché.