... všetko o BMW ...
Moderátori: alfi666, BinKooL, fox1k
ptz napísal:janest, nepises uplne presne, pretoze zmes sa riadi lambdou, ktora je PRED katalyzatorom.. zadna je tam len na to, aby zistila, ci funguje katalyzator
Toto zrejme dedukuješ z jej označenia " kontrolná" ale nie je tam na to aby primárne kontrolovala katalyzátor aj keď túto funkciu má, ale o tom neskôr.
Sondu za katalyzátor bol výrobca donútený dať z dôvodu sprísňovania emisií pri prechode na normu Euro 3 či 4. Podstatné je však to, že pokiaľ by tam bola iba na to aby signalizovala nefunkčnosť katalyzátora tak by to neviedlo k želanému efektu a to zníženiu objemu nežiadúcich spalín. Nuž teda čo tam potom asi tá potvora robí ?
Ono je to totiž tak, že stechiometrický pomer je niečo k čomu sa riadiaca jednotka nesmie dopracovať. Až tu vidím údiv :) Preto-lebo: aby zmes mohla prejsť katalytickou reakciou v katalyzátore musí byť bohatšia o cca 5-7%. Potom to dokáže tzv. dodatočne horieť v katalyzátore. Takže konštruktér už na začiatku nastaví RJ tak aby šľapala s prebytkom paliva a úlohou PREDNEJ sondy je tento prebytok udržiavať. RJ na zmeny napätia ( v tomto prípade, lebo sú aj iné princípy merania ) reaguje zadefinovanou korekciou ktorú nastavil konštruktér RJ. potom spaliny prejdú katalyzátorom a čaká sa na signál od ZADNEJ sondy, či korekcia bola dostatočná alebo nie. Lebo veľkosť korekcie záleží od mnohých veličín a bolo by kontraproduktívne sledovať všetky. Toľko snímačov by auto neodviezlo a pokiaľ áno nebolo by si kam sadnúť :)
Sondy robia tik-tak 8 krát za sekundu tj. za 0,125 sec prebehne jeden interval jedno meranie kedy sa pošlú veličiny do RJ. Rj pracuje s určitou latenciou lebo ináč by sa neustále prepínala do zmieňovaného "núdzového režimu" ktorý pritom vôbec nie je núdzový ale celkom bežný a vypočítaný stav kedy RJ nemá konzistentný výpočet.
V takom prípade nahodí stechio napr. 13,5 a fičí sa ďalej.
Predná zahlási stav zmes bohatá,
RJ počká,
zadná zahlási stav bohatá,
RJ uberie palivo,
predná zahlási bohatá ale už menej,
RJ počká,
zadná zahlási stav rovnako bohatá ako predtým
a RJ zmení korekciu na VYŠŠIU !
Takže zadná je kontrolná ale v zmysle vykonanej korekcie ktorú realizovala predná sonda !
Pokiaľ veličiny na sondách sú rovnaké po určitú dobu, rádovo v desiatkách sekúnd môže nastať signalizácia združenou kontrolkou motora na palubnej doske.
Vtedy nastane tebou popísaný stav, že zadná skontrolovala katalyzátor a zistila že nekatalyzuje alebo je prerazený či prípadne tam vôbec nie je.
Okrem toho lambdy rozsvietia kontrolku iba v prípade pokiaľ ich napätie je mimo toleranciu napr. 0,1 až 1,0 V ináč sa kontrolka nerozsvieti. Ich poruchový stav môže byť napríklad, že dávajú rovnaké napätie bez ohľadu na zmeny alebo reagujú pomaly a nestíhajú pípať jeden krát za 0,125 sec. a mnoho ďalších. V tomto smere sa nedá nijako spoľahnúť na palubný diagnostický systém ale iba na diagnostiku a meranie na emisnej.
Ale aby si mal o čom rozmýšľať skús zapojiť novú Lambdu do zástrčky a starú nechaj vo výfuku. Týmto totiž simuluješ stav totálne nepriechodného katalyzátoru a potom nám napíš čo si postrehol a na čo si prišiel.
Očakával by som, že potom vymeníš mechanika. A pokiaľ si sám mechanik tak by ti mali vrátiť školné :)