... všetko o BMW ...

Moderátori: alfi666, BinKooL, fox1k

bmwtt.sk
 
čouky
Autor témy
Príspevky: 184
Registrovaný: 23.2.2012
Auto: E46
Kraj: Košický
Bydlisko: Michalovce

rozširovacie podložky (problém)

Streda, 4. Novembra 2020, 15:02

Zdravím,
Mám takú dilému.... mám rozširovacie podložky z duralu o rozmere 5x120 a hrúbke 10mm, čiže 1cm. Tieto podložky do 14mm nerobia s vymedzovacím výbežkom....

Moja otázka znie, ak nasadím podložku na náboj zadnej nápravy (E46 - Touring ´04), tak mi náboj resp. tá časť na ktorú sa má nasadiť disk prečnieva asi len 1mm, dajme že 1,5mm...

V podstate ten disk budú držať len tie 5 šróby... Je to problém? Počul som o tzv. vymedzovacích krúžkoch, ale tie si myslím, že sa používajú len pri zmene stredovej diery na elektróne.... ak sa nemýlim.

Viete mi nejako poradiť? je nejaký zlepšovák, alebo proste sú tie 1cm podložky naprd.... len potom nechápem prečo medzi kompatibilné vozidlá patrí aj E46 ->

https://www.autodielygafa.sk/Products/r ... mm-2113408
http://www.bmwklub.sk/pribehy-nasich-aut/110kw-touring-t90822.html

BMW E46 320i M54B22
BMW E46 320d M47N
BMW E83 X3 M47N
EX BMW E36 318i M40
 
undy
Príspevky: 2194
Registrovaný: 14.11.2008
Auto: Xxxxxx
Kraj: Zahraničie

Re: rozširovacie podložky (problém)

Streda, 4. Novembra 2020, 15:07

No, držia hlavne skrutky. To vymedzenie slúži len pri montazi, aby disk bol presne v strede a to sa asi nepodarí...na zadných kolesách to možno cítiť nebudeš, vpredu je to zlé
 
Užívateľov profilový obrázok
janest
Príspevky: 675
Registrovaný: 9.5.2010
Auto: E 46 318i Touring
Kraj: Prešovský

Re: rozširovacie podložky (problém)

Štvrtok, 5. Novembra 2020, 10:27

Viete mi nejako poradiť? je nejaký zlepšovák, alebo proste sú tie 1cm podložky naprd.... len potom nechápem prečo medzi kompatibilné vozidlá patrí aj E46 ->

Mnohí ( takmer všetci ) používajú podložky pre zväčšenie rozchodu kolies mysliac si, že dosiahnu lepšie jazdné vlastnosti. Podložka pritom slúži len na úpravu ET aby nekompatibilný disk sedel v pôvodnej stope - na to boli vyrobené. Kompatibilita podložky je len čo sa týka rozmeru a umiestnenia montážnych otvorov a aj to pochybná nakoľko fabrika takéto čosi nevyrába a ani s tým nepočíta.

Neviem si totiž predstaviť aby fabrika ktorá si úzkostlivo zakladá na nastavení podvozkov svojich modelov čosi podobné neponúkala v základnej výbave !!!
Ale OK v každej slovenskej garáži je komplet dynamická PC laborka na podvozky s minimálne jedným špecialistom na pružnosť a pevnosť materiálov :)

Ďalšia vec sú skrutky ktoré musia byť úprave primerané a logicky dlhšie. Sú však omnoho viac namáhané na strih. Auta s podobnými úpravami sú vhodné tak na parkovisko a do photoshopu na facebook či instagram.

Skús si najprv sám vymeniť kotúč brzdy a potom rýchlo pochopíš na čom to celé drží a pokiaľ až musia tie skrutky "zaliezť" aby to bolo ako tak bezpečné aspoň do rýchlosti nie viac ako 100 km/h. Tá skrutka drží disk, tvoju podložku, brzdový kotúč a až potom zalezie do náboja kolesa !
Ešte tam nastreľ gumy nízkoprofilové a nadlimitne široké a rovno založ tému " Auto nedrží stopu a Vibrácie zadnej nápravy " V neposlednom rade začni hľadať auto-klampiara ktorý ti zavarí utrhnuté "domčeky" uchytenia zadnej nápravy. Obvyklý problém E46
Na Slovenské cesty je vhodná jedine úprava RALLY ! A aj to len Paríž Dakar - full extra heavy strong :)

Záverom: Pokiaľ to tam nemusíš dávať z nejakého mne neznámeho dôvodu tak inštaláciou podložiek si nijako nepolepšíš, jazdné vlastnosti pri dnešných rýchlostiach v premávke nezlepšíš najskôr iba získaš negatívne benefity a na nastavení geometrie budeš mať problém.

No a prečo je to tak :
"Podložkár" demontuje disk založí podložku a zaskrutkuje staré skrutky " od oka" bez momentového kľúča.

Kde je chyba :
Dosadacie plochy, disku, podložky a brzdového kotúča musia byť čisté, zbavené nánosu starého maziva - spravidla nevhodného. A skrutky musia byť nové a dostatočne dlhé ! Disk brzdy sa zahrieva a prenáša teplo ako do disku kolesa tak aj do náboja a skrutiek. Prestup tepla je rýchlejší do hliníku ako do ocele náboja či skrutiek. Samotná skrutka ( stará pôvodná ) je v mieste závitu ktorý vstupuje do náboja kolesa unavená torzným pnutím a ťahom aj tlakom ( pôvodná poloha) po jej vysunutí vplyvom podložky sa únavová oblasť presunie do podložky kde nie je ničím prichytená ani dostatočne vymedzená vôľa. Skrutka po rokoch používania kde nemám záruku o jej správnom doťahovaní môže a určite aj je nevhodná lebo vplyvom tepla i chladu sa vytvára nehomogénna oblasť náchylná na strihové lomy. Toto však nie je až tak akútny problém nakoľko je ich tam 5 kusov. Väčším problémom sú spoje ktoré vplyvom inštalácie podložky pribudnú. Tj. o dva dosadacie plochy viac a tým nepresnejšie usadenie disku na kotúč brzdy. Tam aj malé nečistoty zdvojnásobujú chybu. Tepelne namáhané súčasti je preto vhodnejšie mazať medenou pastou na vysoké teploty a nie grafitkou ktorá sa len zapečie na uhoľ.
Samotný disk a teda aj koleso sa správa ako zotrvačník tu je potrebné si uvedomiť jednu podstatnú vec. Jeho precésny pohyb a moment zotrvačníka ! To znamená, že rotujúci zotrvačník vychýlením z kľudovej polohy generuje silu ktorá sa prenáša na jeho os pootočenú o 90° v smere rotácie. Tým že zadná náprava je uchytená pevne a jej pohyb je obmedzený iba v zmysle pruženia hore a dole tieto sily sa prenášajú do všetkého čo im bráni v pohybe. Počnúc skrutkami až do uchytenia nápravy. Príklad : za jazdy ide zadné koleso hore ( vplyvom nerovnosti ) avšak sila ktorú generuje rotujúca hmota sa ich snaží vychýliť k zatočeniu v zmysle zbiehavosti v smere jazdy a pri pohybe smerom nadol sila pôsobí opačne teda má snahu o rozbiehavosť kolies, čo sa kmitaním opakuje rovnakou frekvenciou ! Pozri tu.

Rotujúce koleso pokiaľ kmitá hore a dole v zmysle pruženia a tlmenia tak tým generuje silu ktorá má snahu ním hýbať ( kolesom na ramene nápravy ) smerom vpred a vzad a takto namáha uloženie ramien a v neposlednom rade aj trhá nápravy na E46-kách z uloženia. Čím hlúpejšie ET aby sa to vysunulo smerom von, prípadne už zmieňované podložky tomu len pomáhajú v deštrukcií.

Tieto sily sa prenášajú do všetkých súčasti uchytenia kolesa a namáhanie sa prejavuje najviac v miestach kde je najmenšie tlmenie umožňujúce nežiadúci pohyb. A začína to skrutkami a končí uchytením nápravy !
Pokiaľ je koleso nasadené zle a opisuje osmičku vplyvom neodstránených usadenín na plochách disku, podložky a brzdového kotúča môžete vyvažovať disk koľko chcete, robiť geometriu aj v NASA bude to stále kmitať, vibrovať a je len otázka času a počtu otáčok kedy dosiahnete medzu pružnosti a pevnosti materiálu. No a princíp ako funguje závit a prečo sa doťahuje na určitý moment máte za domácu úlohu. Prajem Vám veľa šťastných kilometrov a kúpte svojmu anjelovi strážnemu pred každou jazdou aspoň kartón Red Bullu :)
Naposledy upravil/-a janest v Piatok, 6. Novembra 2020, 22:20, upravené celkom 6 krát.
 
Užívateľov profilový obrázok
Abyssko
Príspevky: 4186
Registrovaný: 12.8.2018
Auto: E60 535d, e91 330xd
Kraj: Žilinský
Bydlisko: Dolný Kubín

Re: rozširovacie podložky (problém)

Štvrtok, 5. Novembra 2020, 21:12

Ale miestne sliepocky budu kotkodakat este tyzden o tej rakete co jej kolesa trcia

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 44 neregistrovaných