O lambdách som toho popísal tu na fóre už veľa. Čo však môžem odporúčať za málo peňazí je ELM 327 a telefón s androidom ( len treba vyskúšať ktorý ELM 327 komunikuje, nie všetky sa chytajú ) Lebo najdôležitejšie je vidieť graf ako pracujú, čísla nikomu nič nepovedia lebo sa človek nechytá aby si dal do súvislosti napr. 4 hodnoty 8 krát za sekundu. Preto ten graf, na ktorom musia byť vykreslené hodnoty. Musí to vyzerať ako zuby z píly, pred katom väčšie a za ním menšie. Najčastejšie sa tie sondy zaseknú na nejakej hodnote a dávajú nezmyselný trvalý signál bez zmeny (ale v tolerancií) takže vám to nerozsvieti ani kontrolku motora. Čo však pripomínam je fakt že výrobca dáva sondám životnosť 160.000 km a potom sa menia bez ohľadu na to či sú funkčné alebo nie. Ich postupným opotrebovaním rastie spotreba a motor pracuje v nesprávnom režime čo následne ničí katalyzátor - preto ten interval výmeny. Nová a používaná sonda v tandeme dávajú rozdielny signál na rovnaké podmienky ale riadiaca jednotka pracuje s rozdielom medzi lambdami pred a za katom, podľa toho upravuje stechiometrický pomer paliva a vzduchu. Takže ak vymeníte iba tú sondu čo je nefunkčná nemusí sa vám podariť odstrániť problém dokonca sa to môže aj paradoxne zhoršiť. Jedinou merateľnou veličinou sú iba emisie a následne z toho spotreba, lebo ani na grafy sond nie je exaktne stanovené aké majú presne byť lebo to záleží od záťaže motora a atmosférických podmienok ( vlhkosť, teplota, tlak ). V každom prípade sa to musí " hýbať" rýchlosťou 8 x za sekundu ( 0,125 sec. je reakčný čas sondy) , ak to kreslí rovnú čiaru alebo pozvoľne sa meniacu či už smerom hore alebo dole je sonda kaput.
Tu vám prikladám záznam s ELM 327 :
klikni čo sa dá kúpiť do 10 €
Popis: Pri zmrznutej vidíte ako sa sonda pred katom ide zblázniť z toho ako sa snaží vyregulovať správny pomer a lieta hore dole. V prípade lenivej za katom predná tlačí halušky riadiacej jednotke do hlavy ktorá nie a nie trafiť pomer a auto sa buď dusí alebo skapíňa pre nedostatok paliva.
A to bol iba jednoduchý prípad zlej zadnej jednej sondy ! Ak schytáte napríklad prednú lenivú a zadnú zamrznutú a nedaj bože že sú 4 a chybujú do kríža potom boh s vami pri špekulovaní prečo to nejde ako má a niekedy ťahá no inokedy zdochne. Ja vám radím, než sa s tým srať radšej ich vymeniť a voľný čas zmysluplne využiť.
Dôležité : Súčasné sondy sú vyhrievané a pokiaľ je z nejakého dôvodu
prerušený obvod výhrevného telesa prípadne je nefunkčný
životnosť sondy sa skracuje 5 násobne !!! A verte tomu, že takmer nikto to nekontroluje čo by pri takmer veteránoch bolo viac ako žiadúce.