Streda, 21. Novembra 2018, 19:24
Revis, Revis, môj ty Bože ochraňuj nás !
"Všetko šlo v pohode až na lambda sondu jednu o ktorej viem" + "[font=-apple-system, Helvetica Neue, Helvetica, sans-serif]Všetko šlo dobre až na to že mi svieti check engine čo je sposobené tou lambda sondou (to mi povedali v BMW momentalne neviem kvoli všetkému može teraz svietiť ale určite tam bude lambda sonda ale myslím že to je za katalizátorom čiže pozerá len stav katalizátora) ..... že raz zasvietila raz zhasla kontrolka check engine...."[/font]
Tak si to rozmeníme na drobné :
ad 1., L.sonda za katalyzátorom je monitorovacia a ten názov mýli mnohých ktorí si myslia, že len na čosi dozerá a keďže sa im nechce študovať tak to hodia na katalyzátor. Je to omyl ! Sonda "za " monitoruje ako prebehol katalytický proces a koľko zvyškového kyslíka ostalo. Laický povedané predná tzv. riadiaca povie či pridať alebo ubrať a zadná tzv. monitorovacia povie ako veľmi. Sondy spolu s katalyzátorom tvoria jeden nedeliteľný diagnostický celok ! Závada na ktoromkoľvek z nich negatívne ovplyvní zvyšok celku.
ad 2., L.sondy sú konštrukčne rovnaké a líšia sa len dĺžkou kábla podľa toho kde sú inštalované. Ich životnosť je daná výrobcom na 160.000 km potom je ich vhodné vymeniť za nové - VŠETKY !
ad 3., L.sondy postupom času ako stárnu a zanášajú sa splodinami menia svoje charakteristiky. Ich pracovné napätie je od 0,1 do 1 V a rýchlosť skokovej zmeny s akou reagujú je 0,125 sek. Východzie napätie L.sondy ktoré sníma RJ je 0,45 V čo odpovedá ideálnej zmesi pre spaľovanie 14,7:1 ( vzduch / benzín ) Najčastejšími závadami sú tzv. zamrznutie - kedy sonda permanentne "ide" na rovnakom napätí v predpísanej tolerancii ( 0,1 až 1 V ) alebo reaguje pomaly a nespĺňa časový limit skokovej zmeny. V týchto prípadoch sa nerozsvieti kontrolka CHECK ENGINE !
L.sonda rozsvieti kontrolku iba v prípade, že presiahne limit pod 0,1V alebo prekročí 1 V !
ad 4., Jazdenie s vadnými alebo starými sondami má za následok nadmerné opotrebovanie katalyzátora a zvýšenie spotreby !
Preto mi príde smiešne uvažovanie o šetrení paliva vyradením na voľnobeh čo v konečnom dôsledku nepomôže ani pri funkčných sondách iba ak by klesanie bolo mierne a v dĺžke niekoľkých kilometrov. Jednoducho pokiaľ sa to gúľa na 5-ke dole kopcom a dáš nohu z plynu dole je spotreba 0-ová, voľnobeh má tuším 1,8 lit./hod.
Takže suma sumárum v tvojom prípade je jedná lambda lenivá a druhej prepína ( tzn. šibe, drbe a pod. a vyhadzuje napätie mimo toleranciu ) a to ich môžeš mať 4 ( nechce sa mi hľadať tvoj agregát ) To samozrejme nevylučuje inú chybu v systéme nakoľko CHECH ENGINE je zdužená kontrolka.
A ešte jedná poznámka : na BC je v menu (podmenu tuším 5.1) údaj o priemernej spotrebe a je ho možné kalibrovať a ručím ti za to ,že to potom ráta presnejšie ako krčmár poldecáky. Len je treba vedieť , že ho musíš resetnúť alebo odpojiť batériu a prejsť aspoň 100 km. Po resete naskočí preddefinovaný údaj o spotrebe 10 litr./100 km, ktorý sa prejdenou vzdialenosťou upravuje na reálnu priemernú spotrebu v premávke. Potom ti to dáva údaj ktorý si vieš vyhodnotiť vo vzťahu k štýlu jazdy alebo závady na L.sondách.
P.S.: Veľa šťastných kilometrov želám , a ....nie je začo :)