... všetko o BMW ...

Moderátori: alfi666, BinKooL, fox1k

mmracing.sk
 
h0rac
Autor témy
Príspevky: 101
Registrovaný: 3.5.2014
Auto: BMW e91 325d
Kraj: Žilinský

Dlhé štartovanie, motor občas zdochne 328i

Piatok, 27. Apríla 2018, 21:45

Dobrý deň, Chcel by som sa opýtať či sa s tým už niekto stretol alebo by mi nevedel pomôcť. Mám BMW e46 1998 ročník, sedan, 328i.
Mal som problém s motorom - tlakoval hadice, začalo v ňom aj niečo klepkať. Hlava bola po rovnaní a podobne ale motor už nemal tlaky ako by mal mať tak som sa rozhodol pre výmenu. ( so starým motorom som problém so štartovaním nemal , občas po dlhšej trase keď som zastal tak sa rozkolísali otáčky - 500 až 1000 cca na 5 sek , auto zatriaslo ale napravili sa a pohoda )
Zohnal som druhý motor ktorý bol z angličana z e39. Vyzerá že dlhšie stál a vypustil predávajúci z neho všetok olej. Prehodil mi ho mechanik a auto šlo najprv dobre. ťah správny, netlakuje, neklepká. No potom som začal cítiť úbytok výkonu tu a tam, ako keby nechcel ťahať odspodu, kolísanie otáčok a často krát zdochol. Napr som šiel po dialnici pól hodinu všetko ok, zišiel som z dialnice a na prvej križovatke alebo stačilo len vytlačiť spojku a motor zdochol. Dali sme to na diagnostiku a ukázalo asi 4 chyby z Vanosom. po rozobratí bolo na vanose dosť zapečeného karbónu. Mechanik to očistil a povedal že treba vanos pretesniť lebo gumičky boli tvrdé a lámali sa, takisto aj tesnenie pod hlavou mu zostalo v rukách. Pretesnili sme Vanos auto už má v poriadku ťah no ajtak predsa len mi niekedy zdochne. Všimol som si že auto predtým chytilo na brnk no teraz trvá aj 5 sekúnd kým naštartujem. Otáčky sa držia na volnobehu, 9/10 krát nezdochne. Niekedy po naštartovaní hneď zdochne, otáčky podrží cca 2-3 sek a zdochne. Taktiež najčastejšie zdochne pri cúvaní. Nebojte dávam si pozor či to nieje chyba vodiča ale nie , skôr mi to príde že aj keď mu pridám plyn tak ako keby ho nepridalo ale skôr zadusilo. Na diagnostike bol ešte problém pri výfukovej lambde. Pýtal som sa na to mechanika no povedal že tá nemá vplyv na riedenie zmesi , to robia lambda sondy pred katom. Kontroloval všetky hadice na diery, vyčistil škrtiacu klapku no stále to mi to zdochne. Cca 2-3x za deň a je to dosť otravné. Tento mechanik je asi najlepší v okolí, a hlavne mu verím lebo po vystriedaní cca 10 servisov a servisákov už proste neverím nikomu. Ofajčili ma tolko krát ( opravy ala zalepiť silikónom, dať hadičku ktorá nieje na to určená ale len taká v dielni sa povalujúca, úplne iné víčko na chladiacu zmes , zalepiť izolačnou páskou veci, vymeniť zlý simering a pod ) Hladal som tu na fóre ale väčšinou mali problém dieslové autá a nie benzínové. Ešte jedna chyba tam svietila a to nejaký problém s polohou sacej vačky tuším, ale tá chyba mi tam svietila aj pred výmenou motora, aj bol vymenený snímač sacej vačky za originál BMW a nepomohlo to ( predtým ) ani po výmene motora tá chyba nezmizla.
Viete mi niekto pomôcť , čím by to mohlo byť a na čo sa sústrediť ?
Robí to aj za studena aj zatepla, motor bol vymenený cca pred 3 - 4 týždňami len furt sa čakalo na nejaké diely, sviatky a podobne.

Ďakujem
 
Užívateľov profilový obrázok
janest
Príspevky: 675
Registrovaný: 9.5.2010
Auto: E 46 318i Touring
Kraj: Prešovský

Re: Dlhé štartovanie, motor občas zdochne 328i

Nedeľa, 29. Apríla 2018, 02:00

Výrobca lambda sondy doporučuje výmenu po 160.000 km. Zámerne píšem v jednotnom čísle lebo to čidlo je len v obale s drátmi i s príslušnou koncovkou na daný typ vozidla v rôznych krabičkách akože výrobcov - ono sú to vlastne baliči prebaľovači. Pokiaľ máš poškodené (alebo nefunkčné) napájanie vyhrievania sond tak ti vydržia 5 krát menej. Tie príznaky čo popisuješ robí práve zamrznutie sondy za katom. Čo znamená že visí napätie na nej v nemennej hodnote niekde medzi 0,1 a 1,0 V a RJ motora sa s tým nevie vysporiadať. Toto je večný problém baworáckych krútičov volantom, nik to nemení a všetci zhodne tvrdia že zadná sonda s tým nič nemá a stačí meniť iba tú vadnú. Zle, zle, a ešte raz zle. Pojazdíš 160 tis. km, ... a výmena, ... a všetkých, ... a basta ! Alebo píšeš príspevky na fórum, tak si vyber. Brzdovku tiež meníš po dvoch rokoch, rozvody meníš podľa výrobcu, chladiacu meníš po 3 alebo 5 rokoch iba na lambdy každý serie a tie autá majú takmer 20 rokov na jednej sade odjazdené. Sonda za katom je rovnaká ako pred katom iba má inú dlžku kábla. Jej prevádzkové parametré sú totožné a menia sa dobou používania takže logicky stará a nová budú dávať rozdielné výsledky a RJ ti bude nastavovať zmes ako keby dostávala signál od bezchybných. Už som o tom v nejakých príspevkoch písal, pohľadaj nájdeš podrobné vysvetlenie.
Mechanici sa väčšinou spoliehajú na diagnostiku " zelená - červená " a pri lambdách potrebuješ osciloskop aby si videl priebeh ich regulácie, z toho sa dá vyčítať či sú OK alebo už na umretie. No a to väčšina nerobí alebo nevie robiť prípadne nechce z nejakého mne neznámeho dôvodu. Dobrá správa je že sa dá kúpiť ELM 327 za cca 10 € čo je vlastne primitívna OBD II diagnostika ale s veľmi fajnovou vecičkou čo nemajú ani niektoré profesionálne. Na obrazovku telefónu s Androidom dostaneš naráz 4 disleje osciloskopou pre každú sondu samostatne a vidíš ich reálnu činnosť. Stačí stiahnúť z Gogle play bezplatný program Torque, okrem iného existuje viac podobných programov dokonca aj priamo pre BMW.
Zlá správa je, že budem mať pravdu a pokiaľ sa jedná o dvoj-katalyzátorový výfukový systém tak je to na výmenu 4 sond za cca 130 € a viac. Pokiaľ nie si úplne ľavý vymeníš to aj sám a ešte ušetríš na tom čo by ťa ošmekol mechanik lebo kúpi najlacnejšie ale "ako pre teba" tie od "najlepšieho" výrobcu a ešte zaplatíš za prácu plus diagnostiku. 22 očkový kľúč z Kauflandu a polhodiny času - to je všetko čo potrebuješ. A zrejme aj redukciu z okrúhlej zástrčky na OBD II .Teda keď nepočítam to kilo za tie sondy :) V každom prípade keď si menil motor pre istotu by som skontroloval ten ohrev na sondách , sú to tie biele dráty. Čierný a sivý je kostra a signál.
https://www.pietro-eshop.cz/clanky-navody/_zobraz=vite--k-cemu-slouzi-lambda-sonda-a-jak-poznate-jeji-poskozeni

Baworácke agregáty aj keď znesú veľa sú háklive a akékoľvek odchýlky v riadiacích signálov a potom štrajkujú.
Pointa je v tom, že aj keby mal motor nejakú inú vadu tie sondy budeš musieť aj tak vymeniť.
Teda ak riešiš motor najprv musíš zdiagnostikovať všetky vstupy a výstupy čo má RJ zožuť.
1. Vzduch a jeho množstvo, správnosť údajov z váhy vzduchu
2. Palivo, tlak na rampe, vstrekovacie trysky
3. Zapaľovanie, sviečky, káble, iskra
4. Snímače, kľuka, vačka, teplota, podtlak atď.
5. Výfuk, sondy, katalyzátor,
No a chybu budeš hľadať márne dovtedy kým nepochopíš, že software RJ nestárne a pracuje stále z rovnakým algoritmom ako keby dostával správne údaje, čo pri starej sonde alebo nefunkčnej v tvojom prípade funguje tak, že na základe nesprávných údajov namieša "správnu" zmes ale pre nesprávny momentálny stav v ktorom sa nachádza motor.

Na tvojom aute je to tu :
http://cz.bmwfans.info/parts-catalog/E46-Sedan/Europe/328i-M52/L-N/jan1998/browse/engine/lambda_probe_fixings/
Predná sonda sa volá regulačná a zadná je monitorovacia.
Predná: 11 781 742 050 https://majoauto.sk/autodiely/bmw/3-1998/328-i-142kw/vyfukovy-system/senzor-sonda?productId=675972 za 2 x 35,29 € = 70,58
Zadná : 11 781 433 940 https://majoauto.sk/autodiely/bmw/3-1998/328-i-142kw/vyfukovy-system/senzor-sonda?productId=675963 za 2 x 32,97 € = 65,94
 
h0rac
Autor témy
Príspevky: 101
Registrovaný: 3.5.2014
Auto: BMW e91 325d
Kraj: Žilinský

Re: Dlhé štartovanie, motor občas zdochne 328i

Nedeľa, 29. Apríla 2018, 18:06

Janest ďakujem ti pekne za vysvetlenie a radu. Je pravda že ja som zatiaľ lambda sondy nemenil a pochybujem že predošlí majiteľ sa ich chytal takže začnem tam. Chcem sa opýtať či s touto značkou lambda sond máš skúsenosti alebo nie. Lebo viem že niektoré diely sa prebalujú, no na niektoré veci sa oplatí dávať originál BMW diely ako na snímače a hadice na vodu, lebo druhovýroba sa rozsype po krátkom čase a snímače od iných výrobcov niekedy nepomohli ajkeď bol problém v tom snímači. Aby som to mohol zajtra rovno objednať a skúsiť založiť. Ako vravíš vymeniť ich bude treba tak či tak takže minimálne vylúčim tento problém. Ak to nepomôže tak skúsim objednať tú diagnostiku na wifi a pozrieť tie ostatné parametre ako hovoríš. Samozrejme napíšem ako sa bude auto správať po výmene tých sond. Čo som si ešte všimol a mohlo by pomôcť na diagnostiku je to, že auto zdochne lebo sa zadusí. Napr stojím na semafóre, volnobeh drží otáčky, spojka zošliapnutá na podlahu, a pridám plyn ale namiesto toho aby išli otáčky hore klesnú prudko dole a auto zdochne. Najviac pri súvaní alebo rozbiehaní. Taktiež som si všimol že napr keď mám niekedy zaradenú rýchlosť a pustím nohu z pedálu a chcem následne pridať tak raz je auto lenivejšie a dakedy ako keby dalo moc vela paliva alebo čoho a tak šklbne autom ako keby som zošliapol na plný plyn a dá to ranu dozadu na diferák ako keby.
 
Užívateľov profilový obrázok
janest
Príspevky: 675
Registrovaný: 9.5.2010
Auto: E 46 318i Touring
Kraj: Prešovský

Re: Dlhé štartovanie, motor občas zdochne 328i

Nedeľa, 29. Apríla 2018, 20:20

No asi tak, začať treba diagnostikou. Ono to môže byť takmer čokoľvek alebo ktorýkoľvek zo snímačov či už z kľuky, vačky atď. V každom prípade motor beží mimo svoj režim a evidentne sa mu to nepáči. Je dobré pozrieť sviečky či sú na tom rovnako alebo je to záležitosť prevážne niektorého válca a to by si mal vidieť na ich farbe ako sú vypálené. Dať do poriadku zapaľovanie, pozrieť nasávanie hlavne váhu ale to musíš mať diagnostiku. No čo sa týka sond tak nie je pravda tvrdenie , že tá pred katom reguluje palivo a za katom kontroluje katalyzátor. Tu ešte chcem poznamenať že kontrolka motora sa rozsvieti len vtedy ak je ich napätie mimo povolenú toleranciu. Lenže sonda musí fungovať správne tak, že sa najskôr nahreje čo trvá cca 1 min. a potom musí reagovať na zbytkový kyslík tak, že prepína napätie od svojho rovnovážneho stavu 0,45 V smerom hore na 1 V a smerom dole na 0,1 V za čas 0,125 sec. Toto RJ motora nesleduje a preto ani nevyhodí chybu na žiadnom aute, nie len iba na BMW. Jej chyby sú také že časom spomaľuje svoj reakčný čas prepínania podľa toho ako sa z jej snímača vypaľuje materiál a ako sa zanáša. Hovoríme , že vädne. Na grafe by si videl postupný nábeh ako sínusovku pričom správny obraz by mal vyzerať ako pílové zuby. Niektoré sondy tzv, zamrznú čo je stav kedy sonda dáva rovnomerné napätie v rozsahu 0,1 až 1,0 V no a podľa toho kde sa to zahryzne tak to ovplyvňuje RJ motora. Funguje to zjednodušene tak, že prvá (riadiaca, regulačná, pred katom) sonda zmeria zbytkový stav kyslíka v splodinách a RJ motora čaká na signál od tej druhej ( monitorovacej, za katom ) ktorá zhodnotí či sa všetko spálilo alebo treba pridať prípadne ubrať na pomere benzín/vzduch. Na grafe funkčných sond je to vidieť tak že ich priebeh je spravidla navzájom opačný. Prvá " hecuje" RJ motora a druhá ju "krotí ". RJ pridáva palivo krokovo a tiež nevytne tomu max. pomer lebo sa snaží pri motorch s katalyzátorom aby bol prebytok paliva o cca 5% ktoré potom zabezpečí dodatočné zhorenie zmesi v katalyzátore. ( preto neparkovať v lete na suchej tráve aj keď tvoj prípad to nie je - maš katy hore. ) V tvojom prípade najskôr zadná kdesi zamrzla a pri pridaní plynu dostáva RJ signál od druhej-monitorovacej že netreba meniť pomer zmesi alebo ju prípadne obohatiť či ubrať a keďže stále "visí " RJ pridáva alebo uberá palivo no a motoru sa to nepáči lebo je kdesi inde vo svojom aktuálnom režime. Stále sa musia meniť všetky sondy naráz ináč sa nikdy nedohodnú s RJ motora, lebo budú mať rozdielné charakteristiky priebehu napätia. Okrem iného vadné sondy ničia katalyzátor a zvyšujú spotrebu, čo v tvojom prípade nebude zanedbateľná vec. Máš dva katy a večne svietiace " hladné oko" :) Nedávno mi tu napísal jeden člen, že ich vymenil po tom čo si o tom prečítal a spotreba na 330i išla cca o 2 lit. dole. Tých príznakov môže byť viac a ich prejav záleži podľa toho ako sú tie sondy "vytrápené" no a k tomu slúži tá diagnostika. V tvojom prípade však vieme, že minimálne jedna sonda je K.O. a keď jedna tak všetky musia von a teda nemá zmysel kupovať diagnostiku aj keď veľa nestojí ( pozor budeš potrebovať asi redukciu z okrúhlej zástrčky na OBD II ). Pokiaľ si to ešte nerobil je dobre si kúpiť medenú vazelínu nie čiernú chujovinu čo jej hovoria grafitka. A musí byť výslovne na obale uvedené že je na na tepelné namáhané spoje do 1200°C !!! Stojí cca 8 € v malej tube a vystačí ti na roky. Tou vazelínou sa maže závit ( aby sa to opäť raz dalo vymeniť) a po dotiahnutí na moment tuším 20 N sa už nesmie povoľovať lebo sonda má deformačnú podložku. Aj keď nejakú vazelínu nájdeš aj v plastovej čiapočke na sonde ale tým zamestnancom na výrobných linkách neverím a mažem to tým čo viem že tam má byť. Na záver ešte upozorňujem že výfukové potrubie nesmie prepúšťať, teda nesmie byť deravé - až za katom a druhou sondou môže byť v opačnom prípade to bude marná snaha. V tejto fáze keď vyberáš staré sondy máš ešte možnosť vyskúšať protitlaky v sústave. To sa miesto prvej - riadiacej sondy pred katom montuje manometer a po naštartovaní musí byť tlak cca 0,5 kp/cm2. Pokiaľ je väčší je kat upchatý keď je menší je rozsypaný-ale to už sú chuťovečky pre fajnšmekrov. Až namontuješ nové sondy tak maj na pamäti že obludy cez objem 2 litre treba z času na čas popohnať do šprintu aby sa vypálili usadeniny lebo ich pracovný motorový život je väčšinou v bublaní na voľnobehu zvlášť keď ešte jazdí po meste na 5-ke. Niekedy takýto výpal pomôže nahodiť aj zanesené sondy ale v tvojom prípade asi umreli na starobu. BMW má mať pri predbiehaní zaradenú 3-ku, v meste 4-ku a keď sa špáraš v nose až potom 5-ku. Pokiaľ jazdíš na 5-ke pri menej ako 1500 ot./min motor dostáva najviac zabrať lebo akákoľvek zmena režimu je vlastne výroba karbónu a sadzí.

A len tak pre info vyťukaj z BC doterajšiu priemernú spotrebu. Kód 19 0ff/on a potom naťukaj 5, počkaj a vyskočí priemerka.
 
h0rac
Autor témy
Príspevky: 101
Registrovaný: 3.5.2014
Auto: BMW e91 325d
Kraj: Žilinský

Re: Dlhé štartovanie, motor občas zdochne 328i

Nedeľa, 29. Apríla 2018, 22:16

Ahoj, ďakujem za podrobnejší popis. Mňa zaujímalo či si menil tieto Delphi lambda sondy alebo poznáš niekoho kto ich má a vie že sú v poriadku :)
Čo sa týka sviečok tak tie sú nové cca 1 tis kilometrov môžu mať za sebou, takisto čiapočky " fajky " na sviečkach sú nové a škrtiaca klapka sa čistila od karbónu. Pozrel by som ti priemernú spotrebu no momentálne sa nedostanem do BC lebo mám buď posunutý alebo zlomený ten kolík na budíkoch ( ľavý ) a nedostal som sa k tomu to ešte rozobrať a buď napraviť alebo objednať nový. Keď prepnem klasiku gombík na BC páke tak som na 9.9 l / 100 km momentálne lenže zatiaľ som spravil málo KM - okolo 200 km z toho 80 - 100 mohlo byť na dialnici alebo teda jemnou jazdou na tempomate a lahká noha, zvyšok je ovplyvnený aj keď musím v priebehu 5 minút 4 krát naštartovať lebo to zdochne alebo krátke trasy cez mesto. Môj štýl jazdy je mesto väčšinou 3 ka alebo 4 ka , 5 ka ide nad 90 km / h. Tu a tam keď je zohriate mu samozrejme v rámci normy ponakladám aby nešlo furt len fuel safe ale nech sa tie Kw trošku využijú :) Ako som presvedčený že to budú tie lambda sondy lebo hadice boli kontrolované na úniky a trhliny, sviečky nové, baterka relatívne nová, niekedy sa stane ale zriedka že auto chytí na brnk ako má ( asi ak sa lambda očistí a dá správnu hodnotu do RJ ) ale je to fakt 1x z 10 tich. Vanos pretesnený, hlava pretesnená, vodná pumpa nová, vzduchový, palivový filter nový, škrtiaca prečistená , hadíc na vodu vela nových proste dosť sa tam toho pomenilo až na tie lambdy . Auto má momentálne 235 xxx km takže verím že tá lambda dostala na frak. Doteraz som nevedel že lambdy sa majú meniť po 160 tis km. Žiadny mechanik ani známy ma na to neupozornil. Taktiež posledná TK a EK boli pred dvoma rokmi pri asi 215 tis tuším a výsledky boli v poriadku tak mi to ani nenapadlo. Jediné čo som vedel že ak lambda odíde tak zasvieti kontrolka motora. Vyskúšam a dám vedieť :) Ďakujem ešte raz za tvoju pomoc, cením si to.
 
Užívateľov profilový obrázok
janest
Príspevky: 675
Registrovaný: 9.5.2010
Auto: E 46 318i Touring
Kraj: Prešovský

Re: Dlhé štartovanie, motor občas zdochne 328i

Pondelok, 30. Apríla 2018, 05:49

Môj názor je taký, že výrobca A vyrobí snímač do sondy. Výrobca B zabuduje snímač do telesa sondy. Výrobca C k sonde pripojí elektrické vedenie a zástrčku a zabalí do svojej krabičky. Ja som kupoval zhodou okolnosti tiež nedávno Delphi a idú ako majú , samozrejme nedokážem povedať koľko vydržia lebo nemám vešteckú guľu. Takmer všetky E46-ky sú teraz v čase a nájazde kilometrov na výmenu sond buď po prvý alebo druhý krát. Sonda totiž stárne poozvoľna a užívateľ to len sotva postrehne a pripisuje to stárnutiu vozidla všeobecne a márne hľadá chyby po čertoch. Norma 160.000 je daná výrobcom ale sú ktoré vydržia povedzme 250-300, zrejme podľa štýlu jazdy. Ten kilometrový nájazd je daný ako nejaká odporúčaná hodnota kedy sonda začne meniť svoje vlastnosti tak, že to má nepriaznivý vplyv na chod motora. Pri indíciách ktoré si dal a potvrdila to aj diagnostika nie je čo váhať. Snáď len by som sa zameral na funkčnosť ohrevu ako som spomínal vyššie lebo ten môže zapríčiniť ( ak nie je ), že sonda "zostárne" 5-krát rýchlejšie. Pre úplnosť dodávam, že sonda sa povoľuje na zohriatom motore. Doporučujem ( 22-ku ) očkový kľúč ( nevyšmykne sa na rozdiel od vidlicového a je na dlhšej páke ) a keď je to potrebné jemným doklepnutím ju uvoľniť od zažratej hrdze. Žiadné kladivo ani silné údery, najlepšie kľúč podobnej hmotnosti akým ju povoľuješ. Na samotné povolenie je potrebné vynaložiť značnú silu preto je potrebné chrániť si ruky rukavicami. Po uvoľnení kedy ešte drží na pár závitoch očistiť okolie mosadznou kefkou od nečistôt a utrieť ich aby nespadli do výfukového potrubia. Pri povoľovaní zástrčiek opatrne, plasty majú za sebou 20 rokov a rady praskajú. Vadné sondy ti môžu prekrývať inú závadu a určite ovplyvňovať správny chod motora a tak hľadanie ďalších chýb je takmer zbytočné. Z popisu o priemernej spotrebe je môj predpoklad, že po ich výmene pôjdeš dole minimálne o 1,5 litra. Motor s objemom dva a pol litra ( a väčší ) sa musí plynule pohnúť bez pridania plynu či už je zaradená jednička alebo spiatočka. Pokiaľ sú sondy správne tak na jedničke a bez plynu musí auto ísť plynule bez cukania s kelímkom vody na kapote naplneného až po okraj bez rozliatia !
K štartovaniu na prvý krát "na brnk" len toľko, že vtedy lambdy ešte nepracujú ( nie sú zohriaté ) a RJ nastavuje stredné hodnoty zmesi lambdy dávajú 0,45 V , ale môže to mať aj inú príčinu, čerpadlo - tlak na rampe, vstrekovacie trysky ale o tom až po výmene. Iba ak do toho " kafrá " tá vadná a svojím "zaspatým" napätím dáva chybný pokyn pre úpravu bohatosti zmesi.
 
h0rac
Autor témy
Príspevky: 101
Registrovaný: 3.5.2014
Auto: BMW e91 325d
Kraj: Žilinský

Re: Dlhé štartovanie, motor občas zdochne 328i

Piatok, 4. Mája 2018, 13:55

Takže dnes mi prišli tie lambda sondy všetky štyri no bohužiaľ nemá mi ich kto vymeniť. Pozeral som návody na tú výmenu len priznám sa , bojím sa ich vymeniť sám hlavne tie za katom zo spodu auta čo sú. Nerád by som nejakú z nich "urval" ak bude zapečená alebo nejakým spôsobom to poškodil. Môj mechanik môže najbližšie až v pondelok, skúsil som aj pár čo poznám ale všetci sú vybookovaní až do budúceho piatka.

Dnes sa mi podarilo nahrať video ako sa auto správa keď som pobehal po meste. Otáčky kolíšu aj po poprídávaní, no najprv sa zhoršia, potom trochu ustália. Po druhom pridaní je vidno ako keď je na volnobehu tak sa trochu hýbu, a stlačím plynový pedál tak klesne ručička prudko dole a potom vystrelí. Dúfam že na toto pomôže tá výmena tých sônd.

https://www.youtube.com/watch?v=SW99AUifV0M&feature=youtu.be
 
Užívateľov profilový obrázok
mirogo
Príspevky: 128
Registrovaný: 8.6.2011
Auto: 330ci
Kraj: Košický

Re: Dlhé štartovanie, motor občas zdochne 328i

Utorok, 8. Mája 2018, 16:31

janest - ak lambda dava spravne hodnoty ale jej samotny vyhrev je nefunkcny, moze to zvysit spotrebu? samozrejme ze ju vymenim pardon vsetky 4
 
Užívateľov profilový obrázok
janest
Príspevky: 675
Registrovaný: 9.5.2010
Auto: E 46 318i Touring
Kraj: Prešovský

Re: Dlhé štartovanie, motor občas zdochne 328i

Utorok, 8. Mája 2018, 18:32

Nefunkčný ohrev lambda sondy zníži jej životnosť. Tak boli konštruované prvé (v počiatkoch keď nastupovali katalyzátory). Prežili tak cca 30.000 max. 50. tis kilometrov, lebo nemali ohrev. Ohrev samotný nemá na spotrebu priamy vplyv. Tým, že sonda sa nenahrieva vlastným ohrevom je tepelne viac namáhaná teplotou výfukových plynov lebo reaguje na záťaž motora. Ohrev ju drží iba na stabilnej teplote a tým umožňuje snímaču poskytovať relevantné výsledky merania počas rôznych režimov chodu motora. Preto je aj otázne aké "správne" hodnoty tvoja sonda dáva. Je takmer nemožné v domácich podmienkách zmerať stav zbytkového kyslíka v spalinách a vypočítať akú hodnotu má dávať sonda nehľadiac na to, že tento jav trvá iba 0,125 sec. a potom sa meranie uskutoční znova. Vodítkom je iba meranie emisií a osciloskop, prípadne čítačka ELM 327 na OBD II.
Nestretol som sa s tým aby niekto renovoval sondy. Takže okrem zanášania ich povrchu usadeninami z výfukových plynov dochádza aj k pozvoľnému starnutiu materiálu z ktorého sú vyrobené. No a sonda potom dáva údaj o zvyškovom kyslíku úplne iný než je reálny stav. Pritom RJ motora ide podľa algoritmu ako keby boli nové, ten sa nemení a to potom robí kucapacu a motor sa správa inakšie. To záleží na tom k akej poruche došlo na sondách. Prirodzene motor zvyšuje spotrebu vplyvom ich starnutia lebo sa RJ nevie trafiť do správnej bohatosti zmesi a seká ju nad alebo pod, prípadne beží v nejakom prednastavenom vypočítanom režime. Všeobecne sa to prejaví pri zmenách režimu zaťaženia motora, je veľa variant zlej funkcie motora čo sa udeje podľa toho čo nastane na sondách. No všeobecne prvým príznakom je zvýšenie spotreby aj keď málokto si to všimne nakoľko ten dej nie je skokový ale postupný a tak to pripisujeme starnutiu agregátu. Ten kto nainštaluje nové sondy a pojazdí tak mesiac po svojich obvyklých trasách by si mal zapamätať údaj s BC o priemernej spotrebe ktorý sa vyťuká pod menu 5.0 na BC. Orientačne mám 318i Tour a jazdím prevážne ( sám bez nákladu ) mesto a prímestské komunikácie v okolí Prešova ( žiadná diaľnica ) a fičí to na 6 lit. Keby to bolo iba mesto tak je to 6,8 -7,0 a keby medzimesto tak 5,3-5,6. A to ešte na all season pneu. podľa mňa sa to oplatí vymeniť a nečakať až niektorá zakape, nehľadiac že potom to zanáša kat. a zvyšuje dodatočne aj tak zvýšenú spotrebu. Lambdám najviac škodí akcelerácia z malej rýchlosti na vysokom prevodovom stupni. Pomáha im keď sa občas prepália na vyšších otáčkach ale nie v kopci. Stačí rovinka a podržat 3-ku na 90-ke ( nemeniť otáčky) aspoň minútku, čo je 1,5 km. Kto si zvykol obiehať na trojke nemusí až tak často :) "Modlím sa za všetkých " ktorí úzkostlivo strážia interval výmeny oleja aby takto činili aj s lambduškami :D
Nuž a odpoveď je trochu iná než by si čakal. Odpojený ohrev nemusí nutne zvýšiť spotrebu, teda ak napríklad motor pracuje v rovnomernom režime ale určite ju môže znížiť lebo výsledky merania budú presnejšie.
Naposledy upravil/-a janest v Streda, 9. Mája 2018, 04:54, upravené celkom 1 krát.
 
Užívateľov profilový obrázok
mirogo
Príspevky: 128
Registrovaný: 8.6.2011
Auto: 330ci
Kraj: Košický

Re: Dlhé štartovanie, motor občas zdochne 328i

Utorok, 8. Mája 2018, 22:38

super odpoved dakujem janest :)
 
h0rac
Autor témy
Príspevky: 101
Registrovaný: 3.5.2014
Auto: BMW e91 325d
Kraj: Žilinský

Re: Dlhé štartovanie, motor občas zdochne 328i

Streda, 9. Mája 2018, 19:36

Ahoj janest, tak výmenu všetkých 4 lambda sônd mám za sebou no môj prolém to nevyriešilo, pobehal som na ňom zatiaľ dva dni, je to o kus lepšie, aj acelerácia po zohriatí motora je lepšia, no stále to robí že mi auto niekedy zdochne ( teraz už hlavne po naštartovaní keď je auto zohriate, a zatiaľ raz sa mi stalo keď som prišiel na križovatku ale bolo to tesne po štarte keď bol motor zohriaty) Chybu Lambda sondy diagnostika už nevyhadzuje. Otáčky sa viacmenej držia, bez vyššie spomínaného videa čo som postol. Iba pre zhrnutie zatiaľ : Vymenený motor, sviečky sú nové + 3 " fajky " na sviečkach boli vymenené ešte pred výmenou motora, olej a filtre majú za sebou cca 1500 km od výmeny , pretesnený vanos aj tesnenie pod hlavou, vymenené 4 lambda sondy ( ajkeď na tých pred katom išlo ťažšie zasunúť piny do koncovky , pôvodné boli Bosch ) a vyčistená škrtiaca klapka od karbónu. Skontrolované hadice na vzduch, mechanik ešte povedal po tom ako sme to vymenili a auto sa správalo v poriadku, že ak by to náhodou ešte robilo, tak zhodíme dole sanie a pozrieme nejaké hadice a tesnenia za separátorom či nie je niektoré zlé alebo hadica nemá trhlinu. Napadá ti ešte niečo čo by to mohlo byť ? Pripomínam že na starom motore som tento problém nemal, no je pravda že nový motor nebol nastrojený takže všetky hadice, gumičky a tesnenia sa buď vymenili alebo zo všetkým sa hýbalo takže niekde sa niečo mohlo poškodiť. Čo sa týka toho vyhrievania lamda sônd, je to nejaká špeciálna súčasť alebo to majú v sebe tie konektory, čiže výmenou som vylúčil tento problém ?
Poprípade aj niekto iný kto si to prečíta ak máte nápad tak šup sem s ním :)
Čo sa týka palivového čerpadla tak laicky nemyslím si že by odchádzalo , ale skôr buď ide alebo odíde úplne a už nenaštartujem.
A ešte čo sa týka štartovania tak je to také na striedačku, niekedy chytím na brnk, niekedy chytím po 4-5 sek. Na brnk väčšinou za studena no stane sa že aj po zohriatí motora, na 4-5 sekúnd po výmene lambda sônd väčšínou len keď je zahriate.
 
Užívateľov profilový obrázok
janest
Príspevky: 675
Registrovaný: 9.5.2010
Auto: E 46 318i Touring
Kraj: Prešovský

Re: Dlhé štartovanie, motor občas zdochne 328i

Streda, 9. Mája 2018, 21:58

1. Napájanie vyhrievania je súčasťou lambdy a vodiče sú priamo v konektore. Konektor ma 4 vodiče z toho 2 biele - tie sú na ohrev, 1 čierny a 1 šedý. Čierny je kladný vodič alebo signál a šedý je záporný vodič pre signál ( nie je to kostra auta ) To platí pre označenie podľa normy Bosh.
Výmenou je takmer vylúčené aby ohrev sondy bol vadný ( iba výrobna vada ), ale nie je vylúčená porucha napájania ohrevu teda drátov ktoré sú na aute a vedú k sonde !
To však nemá až taký vplyv na ich funkciu ako na životnosť ! Počas prvého štartovania za studena idú sondy aj tak studené a RJ nastaví naprogramovanú hodnotu bohatosti. Lambdy začnú pracovať tak za cca 1 min.
2. Pre štartovanie platí toto, otočiť kľúčikom až na doraz a nechať auto naštartovať. To píšem preto lebo aj mne sa stáva, že podvedome po "štartnutí " príliš skoro uvoľním kľúč a potom opätovne štartujem ozaj aj 6-7 sec. lebo je to prechľastané. Štartér sa automaticky odpojí takže nedôjde k jeho zničeniu aj keby si ho podržal dlhšie v polohe štart. Môže to mať súvis s už vybehanou spínačkou alebo zlozvykom. Aj keď to predtým na starom motore nerobilo tento možno potrebuje o otáčku - dva viac aby správne chytil. Skús sa prinútiť na 2-3 sekundové prvé štartovanie či to bude aj potom robiť.
3. Padanie voľnobehu. Ja by som prešiel na inú benzínku, natankoval min.98-čku ,nejazdil pod 1/4 nádrže, a nalial by som nejaké aditívum na čistenie vstrekov a všeobecne palivového sytému. Vymenil by som púalivový filter. Pojazdil by som spôsobom , že by som preraďoval na vyšších otáčkach. Pri jazde s kopca na zaradenej rýchlosti ( motorová brzda ) by som skúšal vyšľapovať spojku či to nebude skapínať. Pokiaľ by sa to neupravilo, zameral by som sa na vstrekovacie ventily, regulátor tlaku paliva, skúsil by som prefúknúť spätnú vetvu palivového systému, ventil odvzdušnenia nádrže, snímače - vrátane teploty oleja čo je na nádržke filtra oleja. Stálo by za úvahu urobiť diagnostiku ale originál na Bosh prístroji v BMW servise. U nás to má aj jeden mechanik, možno aj vo vašom kraji je nejaký špecialista výhradne na BMW .
Ako samozrejmosť beriem, že si presnoril všetký gumové hadice od váhy vzduchu cez podtlaky až po tesnosť viečka olejového hrdla na hlave - mimochodom to zvykne robiť takú neplechu - pokiaľ netesní. Prípadne skús ho potvoriť ( mali by poklesnúť otáčky pokiaľ tesní ako má ) či sa to zhorší alebo ostane bezo zmeny. ( Pozor na vystrekujúci olej ). A začni si písať na dvere od garáže čo si už urobil - dúfam, že ti budú stačiť :)

P.S.: Ozaj, pokiaľ som spomínal "zamrznutie" sondy, nemá to nič spoločné s jej ohrevom, je to slangový výraz keď napätie na sonde ostane " visieť " na rovnakej hodnote a nemení sa. To len tak pre istotu aby nedošlo k nedorozumeniu.

No a na záver keby ste sa už rozhodli dávať dole nasávanie, nestálo by za úvahu prehodiť aj palivovú rampu zo starého agregátu ?
 
h0rac
Autor témy
Príspevky: 101
Registrovaný: 3.5.2014
Auto: BMW e91 325d
Kraj: Žilinský

Re: Dlhé štartovanie, motor občas zdochne 328i

Piatok, 11. Mája 2018, 14:50

Takže nová poznámka, stále som vela čítal , aj na zahraničných fórach a dočítal som sa že by to mohol byť snímač sacej vačky. Píše mi chybu polohy sacej vačky ako som spomínal už 5 rokov, bol aj vymenený na starom motore ale chyba nezmizla. No prišiel som na jednu vec. " nový motor " prišiel už aj so zakrúteným snímačom na saciu a výfukovú vačku. Môj nový ( cca 1,5 roka ) zostal na starom motore aj s výfukovým snímačom. Dozvedel som sa to po tom čo som volal mechanikovi a ten mi povedal že tie nechal ako prišli s motorom. Našťastie starý motor je stále uňho v garáži takže snímače ostali. Dneska ráno mi ich pre istotu vymenil oba a vymazal chybu. Bolo to aj jedno s podozrení lebo môj problém so zdochýnaním a dlhšími štartmi sa objavil až po výmene motora. Zatiaľ som na aute prešiel cca 30 km a ide to v poriadku. Môj postreh je že teraz auto do 3000 otáčok má neskutočné grády, mám pocit že idem trhať asfalt :D dovtedy to takto neťahalo, auto chytí na brnk zatiaľ ako predtým :) Keď sme to pichli znova na PC tak tú chybu neukázalo ale vtedy som urobil možno 2 km. Pobehám na ňom a odsledujem to a dám vedieť do budúcna keby mal niekto podobný problém či to pomohlo alebo nie.
Janest ďakujem ti zatiaľ za pomoc že si bol ochotný venovať môjmu problému čas a enerigu :) naozaj si to cením. Napíšem ako sa auto bude najbližší týždeň správať a keď budem mať cestu za mechanikom tak kukneme diagnostiku či sa chyba objavila.
 
Užívateľov profilový obrázok
janest
Príspevky: 675
Registrovaný: 9.5.2010
Auto: E 46 318i Touring
Kraj: Prešovský

Re: Dlhé štartovanie, motor občas zdochne 328i

Piatok, 11. Mája 2018, 17:43

Tak veľa šťastných kilometrov , a jazdí iba tak rýchlo ako rýchlo vie lietať tvoj anjel strážny.
 
h0rac
Autor témy
Príspevky: 101
Registrovaný: 3.5.2014
Auto: BMW e91 325d
Kraj: Žilinský

Re: Dlhé štartovanie, motor občas zdochne 328i

Utorok, 22. Mája 2018, 20:43

Ahojte tak iba sa hlásim s menším rozostupom. Auto zatiaľ ide ako má :) ani raz nezdochlo, štart vždy na brnk proste krása. ďakujem ešte raz za pomoc

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 5 neregistrovaných