Piatok, 20. Apríla 2018, 20:49
E46-ky sa robili od 316 po 330 a už asi tušíš, že tie agregáty majú rozdielné hmotnosti. Pre malokalibrovky sú vhodnejšie užšie pneu z povoleného rozsahu a pre veľkorážne delá je naopak určená horná hranica rozmeru šírky pneu. Tebou vybraná pneu aj keď nie je v zozname by ti nemala robiť problém ani pri STK ( lebo je dodržaný obvod ) aj keď výhrady môžu mať za nedodržaný homologizovaný rozmer. Dôležitejší je hmotnostný a rýchlostný index ktorý by si nemal podliezť. Pred pár rokmi ešte šlo dať pomalšiu gumu ale musela byť nalepená nálepka na tachu s vyznačenou rýchlosťou. Či to ešte platí netuším. Pre užívateľa je dôležitý aj dátum výroby číslo DOT. Platí , že pokiaľ je pneu správne uložená v temnej miestnosti a pri teplote 15°C vydrží v nezmenenom stave 5 rokov a je možné ju predávať ako novú. Teda nesmie byť vo výklade na slnku a postavená vo vzpriamenej polohe. ( A toto asi nezistíš ) takže čím novšia tým lepšie a viac ako troj ročnú by som už asi z " výstavnej galérie" nekupoval. Pre 318 a 320 rokmi osvedčené rozmery 195/65 R 15 - 6,5J na zimu a 205/55 R16 -7J na leto, pokiaľ to vozidlo bude jazdiť po slovenských "necestách". No a k tvojej otázke či je na to nejaký dôvod, podľa mňa nie je. Pred 20 rokmi kedy tie autá začali vyrábať možno ani nebolo toľko rozmerov pneumatík na výber ako je dnes a výrobca najskôr určil hraničné rozmery a nepredpokladal také puntičkárske úpravy zákonov ako sú v dnešnej podobe.
K druhej otázke v súvislosti s geometriou. Obvod kolesa geometriu nezmení. Šírka ovplyvní, čím širšia pneu tým menšia zbiehavosť.
Preto čím je širšia pneu tým presnejšia musí byť geometria. A zároveň čím lepšia torzná tuhosť karosérie tým lepšia stabilita a tým menšie nároky na presnosť nastavenia geometrie. ( malú torznú tuhosť majú kabriolety a po nich kombíky ) V tvojom prípade sa nič oproti štandartu nemení. Avšak štandart BMW je úplne odlišný od štandartu iných automobiliek. Vždy sa robí aj geometria zadnej nápravy, vždy sa menia excentre, vždy sa povoľujú všetky nastavovacie skrutky, vždy sa zaťažuje sedadlo spolujazdca predpísanou hmotnosťou ( tuším 68-70kg ) , vždy sa dovažuje vozidlo na hmotnosť akú by malo s najmenej polovicou nádrže , no a vždy musí ostať volant po geometrií v priamom smere bez vychýlenia. Pokiaľ tieto základne úkony neboli vykonané nie je správne nastavená geometria aj keby svietili zelené čísla na displejoch laserovej stolice.
No a nie všade to vedia poriadne urobiť !