... všetko o BMW ...

Moderátori: alfi666, fox1k

obchodna sekcia
 
Užívateľov profilový obrázok
eniac
Autor témy
Príspevky: 282
Registrovaný: 24.6.2011
Auto: E91 330xd M-Paket
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Bratislava

[Návod] E46 - Oprava xenónového štartéra (ballast)

Utorok, 25. Októbra 2016, 19:03

Čaute dostal sa mi do rúk pokazený menič z E46. Jedného dňa sa vraj z ničoho nič nezapol a od vtedy nefunguje. A tak si vravím, že spravím návod, nakoľko to je u E46 celkom bežný jav.

1. Rozobratie meniča.
Rozobral som menič, držali ho dva typy torxových skrutiek. Plošný spoj je prilepený k spodnej nosnej základni, teplovodivým lepidlom aby sa chladil niektoré súčiastky. Celkom slušne to tam drží, tak pozor aby ste plošný spoj nezlomili. Dajte si pozor aj na to, aby ste ho veľmi neohýbali, pretože sa môžu zlomiť nejaké SMD súčiastky. A prasklinu na čiernom 0805 rezistore je skoro nemožné zistiť voľným okom.

2. Identifikácia problému.
Hneď na prvý pohľad vidno, že je jeden tranzistor v púzdre PG-TO262 čierny. Obhorel aj plast v ktorom sú takéto 4 kusy tranzistorov (vid foto). Je teda zrejmé že problém bude v jednom alebo viacerých tranzistoroch. Treba ich vybrať a zmerať multimetrom či sú dobré. (Na meranie stačí aj ten z tesca za 10eur.) Na diodovom alebo odporovom, teste stačí merať priepustný smer prvej nôžky zľava (Gate) k poslednej nôžke na pravo (Source) mal by ukázať nekonečno na odpore a na diode open. To znamená, že prechod G-S nie je prerazený a teda by mal byť dobrý. Ak ukáže akúkoľvek menšiu hodnotu je zlý. Mne ukázal jeden 0,0375V čo je samozrejme zle.

3. Oprava.
Pravdepodobne bude pokazený iba jeden z nich. Ja som ale vymenil všetky štyri kusy úmyselne. A to z hneď z niekoľkých dôvodov. I keď ostatné sú dobré môžu už byť čiastočne poškodené pretože ako aj ten zničený boli namáhané mnohokrát vysokou teplotou. Za ďalšie, jedná sa o celkom historické kusy a zohnať ich je veľký problém, pravdepodobne sa už nerobia. Originály sú teda od firmy IR: FSL11N50A. (Parametre: Napätie 500V, Prúd 11A ,odpor 550mOhm, Celkový náboj hradla 51nC, časy tr/tf=34/27ns) Ja som ich samozrejme nahradil dostupnými a ešte lepšími aké tam pôvodne boli. Preto sa vyhnem aj prípadným problémom s rôznymi parametrami typov tranzistorov. Použil som dostupný typ MOS-FET tranzistora INFINEON IPI60R199CPXKSA1. (Parametre: Napätie 650V, Prúd 16A, odpor 199mOhm, Celkový náboj hradla 32nC, časy tr/tf=5/5ns). Majú ho v TME obchode. Z parametrov náhrady vyplýva, že bude mať menšie straty a bude ešte rýchlejší. Tie straty sú dosť podstatný parameter pretože sú priamo úmerné otepleniu púzdra. A teda sa dá vo všeobecnosti napísať, čím menšie teplo na polovodiči tým dlhšie vydrží. Dajte si pozor pri vyberaní tranzistorov aby ste DPS veľmi neprehrievali pájkou. Jedná sa o viacvrstvovú dosku, a prípadné vytiahnutie prekovení spolus tranzistormi by znamenalo totálne zničenie DPS. (Po zapájkovaní fetov treba skrátiť vývody.)

4. Analýza problému
Nedá mi neokomentovať, pôvodný návrh meniča. To že ten tranzistor odišiel je výsledkom zlého odvodu tepla v meniči. Dobre vývojári vedeli, že tie tranzistory sa poriadne hrejú, a napriek tomu im nezabezpečili žiadne chladenie. Mali na to kopu možností ako to urobiť. Dali si námahu, aby sa chladili do hliníkového krytu ostatné dve súčiastky, ale dané 4 tranzistory (pravdepodobne zapojenie full-bridge) nechali len tak v plastovom držiaku. Príde mi to ako amaterizmus najhrubšieho zrna badateľný u niektorých čínskych produktov. Ale tu sa jedná o automotive výrobok. A na ten sa aplikuje úplne iný vývoj, výroba a testovanie. Z toho jasne vyplýva, že to bolo zámerne (a pracne) navrhnuté tak, aby to po pár rokoch odišlo. A teda aby od vás BMW v servise vytiahlo ešte pár stoviek za výmenu modulu. O tom že vybrali ten najneobvyklejší typ tranzistora v najneobvyklejšom púzdre snáď ani nebudem komentovať...

5. Testovanie a meranie.
Pred poskladaním odporúčam doplniť teplovodivú pastu. (Pozor na to aby vám nezatiekla na súčiastky) Po poskladaní ho odporúčam odskúšať ešte kým ho máte vonku. Budete potrebovať výkonný 12V zdroj, alebo ideálne batériu z auta. Zapojte to podľa priložených foto. Menič pri štarte berie približne 13A pri 12.5V. Postupne ako sa zohrieva výbojka prúd klesá a po niekoľkých desiatkach sekúnd sa ustáli na cca 3,5A. To je známkou toho, že pracuje správne.

Prikladám foto z opravy. (zas mi ich zoradilo od zadu)
Prílohy
IMG_1460.JPG
IMG_1458.JPG
IMG_1457.JPG
IMG_1456.JPG
IMG_1455.JPG
IMG_1454.JPG
IMG_1452.JPG
IMG_1451.JPG
IMG_1450.JPG
IMG_1449.JPG
IMG_1447.JPG
Súčasnosť: E91 330d x-drive 2006 M-Paket
Ex1: E46 330xd Touring 2003
Ex2: E46 320i 1999
 
peterpeter
Príspevky: 116
Registrovaný: 4.4.2009
Auto: BMW e46 320i 110kW
Kraj: Bratislavský

Re: [Návod] E46 - Oprava xenónového štartéra (ballast)

Nedeľa, 30. Októbra 2016, 20:40

Zdravim,
Za mna palec hore, good job! :) Pekne pracovisko..
Rovnaku RJ som riesil dva tyzdne dozadu, bohuzial je vytopena a problem vyzera byt ukryty niekde v hlbsich vrstvach PCB.
 
Užívateľov profilový obrázok
luky93939
Príspevky: 248
Registrovaný: 14.8.2012
Auto: BMW 525d e60 e46ex
Kraj: Prešovský
Bydlisko: Levoca

Re: [Návod] E46 - Oprava xenónového štartéra (ballast)

Štvrtok, 8. Decembra 2016, 10:46

Top robotka.
 
Užívateľov profilový obrázok
rosta636
Príspevky: 187
Registrovaný: 15.1.2013
Auto: E46 330d Touring
Kraj: Zahraničie

Re: [Návod] E46 - Oprava xenónového štartéra (ballast)

Streda, 14. Decembra 2016, 10:50

Dá se sehnat i původní IRFSL11N50APBF

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 3 neregistrovaní