Štvrtok, 8. Mája 2014, 14:04
Po najazdení cca 3000km som sa rozhodol napísať viac o bmw e39 hlavne v porovnani s inými autami / inými BMW ktore som mal možnosť šoférovať dlhodobejšie.
MOTOR
Hlavne v kombinacii s dlhou automatickou prevodovkou (iba 3000ot pri 140kmh) sa motor nedostáva do popredia. Je počuť tiché sevelenie šiestich valcov, ktore neruší ani pri relatívne vysokých otáčkach. Dáva o sebe poznať az nad 4,5tis otáčok. To ze sa motor nedostáva do popredia som myslel hlavne v zmysle, ze auto nie je určite premotorovane. V režime S sa dá celkom svizne predbiehať. Ak ale porovnáme napr s e39 540i tak tam motor dominoval, tu je motor skôr v ústraní - na 170kw sa ale dá spoľahnúť. Pri kickdowne neváha točiť cez 6000ot. Priznám sa ale nechodim tak, vôbec mi to nepripadá vhodne a dôstojne na päťke jazdiť takýmto štýlom - na rozdiel od e90 330i tak priamo lákala vyskúšať raz za čas obmedzovač.
Musím ale povedať ze motor N52 so 190kw bol veľmi citeľne silnejší, športovejší a skutočne vysokootáčkový motor. M54 je oproti tomu o dosť pomalšie sa gulajuce staré železo. Komfortom jazdy, využiteľným spektrom otáčok ale patrí k absolútnej špičke - v dnešnom downsizingovom svete nebude dlho prekonaný. Na N52 v objeme 3.0 ale ani zďaleka nemá výkonom, športovým zvukom(o ten ale v päťke nejde) a ani tou naliehavostou prejavu. Auto je na Lpg - kombináciu robím podľa merania do 11l plynu. Systém BRC od chalanov zo Svidnika pracuje parádne.
KOMFORT A JAZDA
Bál som sa ze sa budem v e39 cítiť ako v starom aute ale opak je pravdou. Rovnako ako je e90 ďaleko co sa týka komfortu oproti e46 je e39 vzdialená od e90. Komfortom a majestatnostou jazdy proste parkovanie rada necháva trojkou radu za sebou a tak to ma byt. Pre rodinne jazdenie som chcel limuzínu nie motokáry. Obával som sa hlavne rozdielu proti e60 s ktorou som mal skúsenosti dosť. E39 za e60 fakt nezostáva, jazda je v oboch veľmi príjemná. Rozdiely sú hlavne v úrovni elektroniky - ked som ale za volantom e39 nemám pocit ze by niečo chýbalo z pohladu jazdy a komfortu. Treba samozrejme porovnávať rovnaké auta co sa týka stavu - mal som e39 540i v ktorej som mal ďaleko horší pocit z jazdy hlavne z dôvodu ze auto bolo zničené, zodraté a všetky materialy unavene. Jedine co môže e60 vytknúť e39 je riadenie, ktore nie je take mŕtve/komfortne ako v novom modeli. Musím ešte povedať ze M podvozok, ktorý mam je fakt úžasný ako je športový a zároveň komfortný.
RIADENIE
Prvá vec, ktorá ma na e39 dostala v pozitívnom smere oproti e90 a e60 je riadenie, ktore je aj bez servotronicu jemne ale dostávate krásny pocit, ze riadenie je skutočne spojené s kolesami. Teda nie je tam elektrohydraulická sr**ka ale normálne skutočne riadenie. 330i e90 s akýmkoľvek motorom žiaľ nedodáva cez riadenie takmer žiadne informácie, áno auto je rýchle ale hraničnú rýchlosť je treba odhadovať inac ako cez riadenie. E60 ani nehovorím, tam som síce jazdil hlavne na diesloch ale volant tam ma odozvu podobnú ako Playstation. Možno podľa aktuálnych merítok je riadenie e39 zastaralé - myslím si ale ze každý kto ma rad auta tak ocení krásne citlivé a jemne riadenie e39 s peknou porciu spätnej väzby. Ešte doplním, ze riadenie na e90 bez servotronicu pre model 330i bolo veľmi tuhé, take gumenne - teda nie preposilovane ako to ma rad vw group, ale rovnako mŕtve.
PREVODOVKA
Päťstupňová prevodovka ZF je uz stará pani, ktorá si svoju robotu vykonáva stále so cťou. Je to môj prvý automat ale samozrejme jazdil som na nových 8 stupnovych skriniach. Benzínový trojliter nepotrebuje 8 prevodov ale tých 6 by sa asi zišlo. Jedna sa o súčiastku ktorá síce pracuje veľmi prijemne, celkom rychlo a predvídavo, ale určite stráca na novšie prevodovky. Osobne mi ani v päťke- teda v limuzíne nevadí manuálna prevodovka a kľudne by som si ju zobral aj do F10. Na komfortne jazdenie ale naozaj automat ZF pracuje veľmi prijemne, rovnako prijemne je aj prepínanie režimu Šport, brzdenie dolu kopcom, decentne podráždenie pri začatí stúpania
PREVÁDZKOVÉ NÁKLADY
Starostlivosť o benzínovú e39 nie je nijako hrozná, treba ale povedať, ze kvalitný servis stojí veľmi podobne ako na E60 a napr. tlmiče ked porovnávam poriadne teda SACHS sú dokonca drahšie ako na e90 (sú hliníkové predsa). Samozrejme na e39 Vám neodíde nočné videnie alebo aktívne riadenie(žiaľ ako predajca mam skúsenosti z naozaj drahými poruchami týchto hi-tech elektrickych veciciek. E39 je čisto mechanicky dobre spravene auto, ktore sa dá servisovat za 5 korún, ale poctivé diely dosahujú ceny ako aj na novších modeloch.
Pre mna bolo hlavne možnosť bezproblémovej montáže LPG, nakoľko diesel si nekúpim na moje jazdenie a možnosť jazdiť lacnejšie ako na dieseli pri všetkých výhodách benzínového motora u mna vyhrala. Dojazd 600km na nádrž LPG je dostatočný takze rodinka môže ist smelo k moru:)
ODHLUCNENIE
Sériové odhlucnenie je v e39 lepšie ako e90, nedosahuje ale e60. Hlavne motor počuť viac ako by som si predstavoval. Moje riešenie a to vvytlmenie materiálom STP gold posunulo auto na úplne inú úroveň. Za 150€ mam tichučko auto kde nemusím absolútne zvyšovať hlas ani pri diaľničnej rýchlosti. Vvytlmenie boli dvere a podlaha. Fakt som teraz veľmi spokojný, v tichom aute som fakt nešiel. Viezol som sa v aktuálnej E klasse a to auto bolo fakt hlučné pri diaľničnej rýchlosti oproti mojej e39.
Co mi chyba?
- kvalitnejšie audio
- 8stupnova automatika
- väčší kufor