... všetko o BMW ...

Moderátori: alfi666, fox1k

reklamne predmety bmwklub.sk
 
davtex
Autor témy
Príspevky: 217
Registrovaný: 24.11.2014
Kraj: Nitriansky

[DIY] M50/M52 strhnute zavity na hlave - TIME-SERT

Sobota, 28. Marca 2015, 14:14

Zdravicko,

Vsetko to zacalo vymenou hlavy na M52B28. Vela ludi tu a na inych forach stresovalo, ze zatahovanie srobov je celkom nebezpecna operacia a obcas sa stane, ze zavity to jednoducho nepreziju. Plny optimizmu som zhodil hlavu len na to, aby som zistil, ze zavity tam strhnute boli uz predtym a niekto to nechal tak. Motor bol vo velmi dobrom stave a menit sa mi ho veru nechcelo.

Time-Sert
Co su to Time-Sert? Time-Sert su vlozky vyrabane jedno americkou firmou specialne pre pouzitie v motoroch. Vlozky netreba lepit, kedze v dolnej casti su trosk uzsie a pri dotiahnuti sa sami zafixuju v diere. Na vrchu je hlavicka, ktora zase brani tomu, aby vlozka vosla hlbsie ako by mala. Tieto vlozky su pouzivane hlavne na opravu zavitov sviecok, vypustakov olejovych van a somozrejme motorocovych hlav.

Obrázok

Objednavame z USA
Sadam Time-Sert specialne pre BMW obsahuje absolutne vsetko. Konzolu na motor, vlozky a podobne. S touto sadou je robota maximalne djednoducha, no aj drahsia. Cena 360USD nie je nic moc.
Obrázok

Druhou moznostou je objednanie univerzalnej sady (M10x1,5) a vloziek zvlast. Takto sa dostaneme na celkom prijemnu cenu 130USD. Tento sposob ma jednu nevyhodu - vrch vlozky bude 2mm pod povrchom a nie 6mm ako je to od vyroby. Taketo sady su predavane aj nemeckym vyrobcom Wurth, no nevedel som sa dostat k ziadnym recenziam ohladu ich pouzitia v motoroch a tak som isiel radsej do originalu.
ObrázokObrázok

Na co si davame bacha
Hlava musi byt samozrejme v dobrom stave - minimalne skontrolovana a pripadne prebrusena. Zabrusenie ventilov a vymena gufier nie je odveci. Hlava vsak nemohla byt dlhsiu dobu prehriata! Takato hlava moze byt zahodena do kosa. To sa presne stalo mne, ked som po uspesnom dotiahnuti hlavy vytrhol stifty co drzia vacky... Nikdy nepouzivame vlozky typu HeliCoil - tieto vlozky nie su na tuto ulohu stavane a US fora su plne placucich ludi, ktori ich pouzili a moc to nevyslo. Time-Sert dokonca ponuka oversize sady, kde su vlozky sirsie a pouzivaju sa na opravu zavitov po neuspesnej oprave inymi vlozkami :).

2 zakladne zasady:
1, Vzdy pouzivame nove sroby. Sroby sa pri dotahovani deformuju a natahuju, lebo su tak navrhnute.
2, Diery musia byt vzdy dokonale ciste

Co potrebujeme
- Time Sert Kit M10x1.5 #1015 Timesert MetricThread Repair Kit - SADU VIEM ZAPOZICAT
- Time-Sert 10155 M10 x 1.5 x 24.5mm BMW Head Bolt Inserts - 15 Pack
- Vratidlo na zavitnik - 10e
- Tesnenie Elring 893.812
- Sroby hlavy Elring 802.820
- Olej 10W30
- Normalna vrtacka
- Drziak na vrtacku alebo nieco ine, co nam umozni vrtat dokonale zvislo (ja som pouzil 6x6x3cm kvader nastrojarskej ocele a prevrtal ho naskrz trosky sirsim vrtakom)
- Nastavce E8/E12 do goly
- Pomocnika - 2,90e na cigy
- Nastavec do vrtacky na cistenie
- Kompresor
- Momentovy kluc


Navod
1, Otvorime si pelicana a vyhadzeme z motoroveho priestoru co najviac veci. Najviac roboty je so zhodenim sania a zvodov. Odporucam tiez zhodit naraznik, svetla a chladic pre jednoduchsi pristup
2, Zhodime vacky - niektori z toho robia vedu. Vacku natocime tak, aby na prvom valci(vpredu auta) smerovala kolmo dole. Od 6. valca zacneme zaradom davat dole matky a pokracujeme az k prvemu, kde sa zastavime. Tie polkruhy popritom vyberame von. Takisto odmontujeme prvy polkruh (pri retazi). Takto nam vacka drzi iba na jednom polkruhu. CELY CAS VACKU FIXUJEME S KLUCOM V JEDNEJ(KAMARATOVEJ) RUKE. Pomaly po stvrt otacky zacneme odkrucat na striedacku polkruh nad prvym valcom az kym polkruh nedrzi na poslednych 3-4 zavitoch. Vacku jemne otocime, cim sa uvolni zvysne napatie. Posledny polkruh bez problemov odsrubujeme rukou a vacka je von. Pozor davame ak pri vyberani hydrostelov - aby sme ich nezbierali po celej garazi.
3, Zhodime hlavu - nezabudame, ze okrem 14 velkych srobov su vpredu dalsie 3 - 2 po stranach a jeden v strede, ktory zaroven drzi spodne voditko retaze. Samozrejme davame bacha, aby nam retaz nepadla do motora.
4, Stare tesnenie hodime do kosa. Ziletkou jemne ocistime zvysky tesnenia. Na kompletne docistenie som pouzil nastavec do vrtacky, ktory bol vyrobeny z takej tvrdej peny. S tym som poctivo vycistil celu hlavu + plochy valcov. Je to celkom piplacka a moze zabrat aj par hodin ak to chce mat clovek na 100%.
5, Hlavu zaistime napr. papierovou paskou tak, aby nam bordel nepadal do olejovych a vodnych kanalikov. Ja som pouzil siroku papierovu pasku.
6, Vezmeme vrtak zo sady a vrtame - podla moznosti rovno :). S prilozenym vrtakom to ide ako do masla a za par minut sme hotovi. Vrtame aspon na 2-3 krat a zakazdym cistime vrtak a vyfukavame diery kompresorom
7, Vezmeme druhy "vrtak" zo sady a vrtame kym to ide. Tento vrtak nam okolo vyvrtanej diery spravi este 2mm hlboku drazku pre hlavicku vlozky.
8, Zavitnik poriadne nastriekame WD-40 a zacneme robit zavity. Kazdu dieru robime aspon na 5x. Zavitnik vzdy vycistime, aplikujeme WD40 a vyfukame dieru kompresorom.
9, Poriadne precistime vsetky diery cisticom na motory a vyfukame
10, Vlozku jemne nasrobujeme na prilozeny "insert tool", na ktory predtym aplikujeme 10W30. Vlozka sa na neho nasrobuje mozno iba dvoma zavitmi - to je dobre. Insert tool aj s vlozkou dame do vratidla a krutime. Najprv to pojde jednoducho - vlozka krasne vlezie do motora. Potom tazsie - insert tool je trosku moc velky a nakoinec dost tazko - to roztahujeme a fixujeme spodok hlavicky.
11, Diery naplnime cisticom na motory a vyfukame.
12, Dokonale odmastime a skontrolujeme povrch hlavy + bloku. Nahodime tesnenie BACHA - Do dvoch dier idu plechove valceky, ktore drzia hlavu v idealnej polohe pocas dotahovania srobov. AD1: Tieto valceky musia ist do bloku, nie do hlavy. AD2: Odporucam ich odbornym sposobom(blicky + kladivo) na vrchu trosku scvrknut. Takymto sposobom si pripravite nieco ako nabehovu hranu a usetrite si 2 hodiny casu a kopu nervou tym, ze hlava sadne na prvy pokus a nebudete s nou musiet tolko manevrovat :)
13, Nahodime iba na oko aspon par z 14 srobov (pred nahodenim jemne naolejovat) + bocne sroby na zaciatku motora (tolerancie su male, neskor nemusia na 100% pasovat)
14, Nasrobujeme vsetky sroby a dotahujeme podla navodu, ktory je prilozeny k tesneniu. Dotahuje sa 30 - 32NM + 90 stupnov + 90 stupnov.


FOTO A GRAMATIKU PORIESIM NESKOR :)
Pimped rides:
1999 e39 M5 ala uz som mohol mat Cayman
1996 e39 528iA ala projekt na ktory som sa vykaslal - na predaj za 1500e
2011 Peugeot 5008 1.6 THPala francuzsky Suburban - na predaj za 12500e
 
Užívateľov profilový obrázok
Ogi22
Príspevky: 140
Registrovaný: 12.11.2015
Auto: e39 528i A 1996 LPG
Kraj: Bratislavský

Re: [DIY] M50/M52 strhnute zavity na hlave - TIME-SERT

Štvrtok, 28. Apríla 2016, 07:46

Super clanok. Lepsie by bolo uz iba video.
Vedel by si poradit mne?
Na M52 286S1 - 1VANOS som pretesnoval vyfukove zvody. Štifty som kontrou dvoch matiek dotiahol az prilis moc (ako bulo) a koniec dier popraskal. Viz foto.
Co s tym?
Zjavne som vo vodnom okruhu.
e39 528i A 1996 LPG
 
Užívateľov profilový obrázok
Ogi22
Príspevky: 140
Registrovaný: 12.11.2015
Auto: e39 528i A 1996 LPG
Kraj: Bratislavský

Re: [DIY] M50/M52 strhnute zavity na hlave - TIME-SERT

Štvrtok, 28. Apríla 2016, 08:09

Foto
Prílohy
DSC_0160.JPG
2016-04-27 19.05.06.jpg
2016-04-27 19.02.44.jpg
DSC_0153.JPG
DSC_0163.JPG
e39 528i A 1996 LPG

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 18 neregistrovaných