Nazdar klubáci, týmto príspevkom by som Vám chcel ukázať postupy lakovania automobilu, ukázať možnosti, dať nejaké návody, rady, proste všetko čo sa týka lakovania a leštenia.
V tomto príspevku Vám ukážem postup lakovania môjho BMW, ktoré potrebovalo trošku oživiť lak.
Olupujúca farba na prednom nárazníku - detail
Nárazník som demontoval z auta
Poškodenie zadného nárazníka - A
Poškodenie zadného nárazníka - B
Poškodenie zadného nárazníka - C
Poškodenie pravého predného blatníka
Všetky susediace diely s opravovaným dielom olepíme páskou aby sme predišli prípadnému poškodeniu lakovaných dielov, ktoré nemáme v úmysle lakovať.
Predný nárazník rozbrúsime excentrickou brúskou až do "plastu" šmirglom P80, P120, následne zahladíme ryhy použitím brusiva P180 a najemno dobrúsime brusivom P240. Snažíme sa obrúsiť do hladka všetkú olupujúcu sa farbu, všetky škrabance, poškodenia. Celá plocha nárazníka musí byť obrúsená nakoľko tam, kde neobrúsime farbu sa nám vrstva materiálu bude po čase odlupovať.
Po obrúsení dielu prichádza na rad tmelenie. Nakoľko sa jedná o plastový diel, použijem tmel Evercoat PolyFlex,alebo adekvátnu náhradu tmelu, ktorý je priamo určený na opravu plastových dielcov (zvýšená priľnavosť k plastu, zvýšená pružnosť tmelu). Tmel nanesiem na poškodené miesto plastovou stierkou a nechám ho vytvrdnúť. Na spracovanie tmelu mám cca 5 minút, ak je v dielni viac ako 30C, prípadne pracujem na priamom slnku, tak sa čas spracovania tmelu skracuje aj na polovicu. Tmel necháme vytvrdnúť cca 30 minút.
Po vyschnutí tmelu je potrebné ho obrúsiť a vytvarovať plochy. Tmel odporúčam obrúsiť najprv excentrickou brúskou, a až potom ručne dotvarovať plochu, hrany, pôjde to oveľa rýchlejšie.
Po obrúsení, vytvarovaní, vyfúkaní a odmastnení dielu nanesiem na nárazník tenkú vrstvu základu na plasty a po odvetraní cca 5 - 10 minút, nanesiem 2 - 3 vrstvy plniču.
Plnič nanesený na nárazník (plnič treba nechať vyschnúť minimálne 8 hodín pri teplote 20C
Po vyschnutí plniča treba plnič následne obrúsiť a pripraviť podklad na finálne lakovanie. Nárazník obrúsime nasucho šmirglom P320, P400, P500
kraje a hrany obrúsime šmirgľom P800 pod vodou až nedocielime dokonalý povrch na lakovanie.
Diel si umyjeme, odmastníme, vyfúkame a prejdeme si ho lepkavou handrou aby sme pozbierali všetky nečistoty. Následne môžeme nanášať vrchnú farbu.
Prvá vrtva by nemala byť príliš silná, potrebujeme povrch "poprášiť", a až druhá vrstva farby nám prekrýva povrch. Takto nanesieme dve vrstvy, ktoré necháme odvetrať pred nanesením číreho laku cca 20 - 30 minút v závislosti od teploty okolia a hrúbky nanesenej farby. Samozrejme skontrolujeme, či nám farba všade prekryla a či nepresvitá hrana alebo nejaká iná časť povrchu.
Nanesenie 2 vrstiev číreho laku, prvá je ľahšia, tenšia. Druhá je plná a jednoliata, aby sme dosiahli peknú rovnomernú štruktúru laku na celej ploche nárazníka. Dávame hlavne pozor na rovnomerné nanášanie, a správnu lakovaciu techniku nakoľko číry lak má tendenciu k stekaniu pri nanesení príliš hrubej vrstvy a vytváraniu efektu " pomarančovej kôry" pri nanesení príliš tenkej/suchej vrstvy. Lak následne necháme vyschnúť cca 8 - 12 hodín a až po úplnom vytvrdnutí montujeme.
Hotový výsledok :-)