Intro:V dnešnom volnom pokračovaní sa budem zaoberať opravou (repasom) pomocného vodného čerpadla - Additional water pump, ktoré sa nachádza nielen v mojej e87 120d, ale aj v e46 a e9x. Úloha tohto pomocného čerpadla je zlepšiť cirkuláciu chladiacej kvapaliny cez radiátor kúrenia počas nízkych otáčok morora a takisto zabezpečuje obeh chladiacej zmesy pri funkcii REST, keď je motor vypnutý a chceme si v aute kúriť počas prestoja

.

- Pomocné vodné čerpadlo - položka 3
- awp.png (84.51 KiB) 13425 zobrazení
Častou poruchou tohto čerpadla je zodratie uhlíkov, tým pádom sa stane čerpadlo nefunkčné. Či vám čerpadlo funguje sa dá zistiť buď tak, že auto zdiagnostikujete (INPA error code: A6D1), alebo proste ako ja zistíte, že pri funkcii REST sice auto fúka vzduch do kabíny, ale po chvilke ide studený.
Po technickej stránke sa jedná o klasický jednosmerný 12V motorček s magnetickým statorom, rotorom a komutátorom. Na hriadeli rotora je umiestnený magnetický kalich, do ktorého je nastrčená čerpadlová časť. Čiže hnacia sila sa na lopatky čepadla neprenáša priamo, ale pomocou magnetickej sily.
Samotná výmena uhlíkov bola dosť v rovine experimentu a laborovania, nakoľko tieto pumpy sa nevyrábajú tak aby sa dali rozumne rozobrať, pretože sa v prípade zlyhania vymieňajú celé, ale pre tých, ktorí nechcú vyvaliť za pumpu cca 100€ kvôli zlým uhlíkom v cene cca 4€ tu mám návod ako nato.
Čo potrebujeme:- Skrutkovač T10
- Skrutkovač plochý
- 2x korkový štupel
- Pájkovačku + cín
- 2x nové uhlíky o rozmeroch 5x5x10mm (podľa obrázku nižšie)

- Staré uhlíky a nové
Postup:Pumpa sa nachádza v motorovom priestore na pravej strane pri prednom kolese.

- Pumpa na svojom mieste
Odpojíme konektor na vrchu a takisto plochým šrubovákom povolíme sťahovacie pásky na oboch hadiciach. Korkové štuple majme poruke, keď vyťiahneme hadicu aby sme ju vedeli rýchlo zaštuplovať, nech nám nevytečie kvapalina. Štuple od vína zapasovali presne
Ak máme všetko odpojené ťahom smerom hore pumpu vytiahneme von.

- Vybraná pumpa
Na vrchu sú 3 páry zarážok, ktoré treba vyhnúť tak, že musí ísť vršok povytiahnuť a točiť s ním. Ako som už spomínal, pumpa nebola vyrobená tak aby sa dala rozoberať, takže ako ďalší krok spravíme to, že horný kryt, ktorý sme uvolnili zapáčime šrubovákom (treba použiť väčšiu silu) až pôjde vybrať. Týmto krokom síce odpíšete úplne staré uhlíky, ale to nevadí, kedže kvôli nim to rozoberáme. Po vybratí horného krytu staré uhlíky odcvakneme.

- Vrchný kryt už bez uhlíkov
Na spodnej strane pumpy sú 4 skrutky, ktoré odkrútime skrutkovačom T10. Tým oddelíme pumpu od motorčeka.

- Spodná strana - Magnetický kalich
Vymeníme uhlíky za nové, prispájkujeme ku kontaktom. Nezabudnite ich správne založiť, tak aby boli tlačené pružinou. Teraz nastáva trocha improvizácie. Je nemožné kryt zasunúť späť na svoje miesto, nakoľko nové uhlíky trčia do vnútra a neprejdú cez ložisko na rotore.
Musíme dať dole ložisko z rotora (drží ho plechová poistka na vrchu). Toto ložisko následne privrieme medzi uhlíky. Prítlačná sila pružín uhlíkov nám pomôže v tom, že ložisko bude zacvaknuté medzi uhlíkmi.

- Rotor motorčeka. Na vrchu ložisko, ktoré treba demontovať.
Takto pripravený "set" vrátime opatrne späť na rotor. Treba nato troška trpezlivosti, ložisko sa kríži, vypadne atď. Treba si dať pozor aby uhlíky počas nasadzovania nevytŕčali z vonkajšej strany. Ak vytŕčajú treba ich obrúsiť. Po správnom nasunutí na doraz by mali uhlíky zaklapnúť na komutátor. Niekto môže namietať, že sme nevrátili poistku na hriadeľ, ktorá drži ložisko, avšak ložisko nemá kam vypadnúť. Nezabudnúť na podložku na ložisku.
Pootáčame zospodu kalichom, či uhlíky správne sadli a či sa nespriečili. Takisto premeriame kontakty na vrchu ohm-metrom. Impedancia by sa mala pohybovať v jednotkách ohm. Ak je impedancia veľmi velká resp. nekonečná, vrch sa nám nepodarilo správne zasunúť, takžeho vyberieme a opakujeme postup. Ak sa rotor dá otáčať a impedancia je správna, môžeme zatlačiť späť plechové zarážky na vrchu. Otestujeme pripojením na 12 V autobatériu alebo stabilizovaný zdroj. Zo spodu naskrutkujeme čerpadlovú časť. Namontujeme do vozidla, zapojíme hadice, zapojíme el. konektor na vrchu a je hotovo. Úspora cca 100€.
Na záver foto z mojej rozborky (kopec vecí rozobratých zbytočne, ale kto to mohol vediet

):

- Komplet rozborka.