... všetko o BMW ...

Moderátori: alfi666, fox1k

obchodna sekcia
 
Užívateľov profilový obrázok
BimmerBob
Autor témy
Príspevky: 73
Registrovaný: 27.10.2009
Auto: BMW 316i
Kraj: Trnavský

[Navod] E36/316i - Výmena termostatu a chladiacej kvapaliny

Sobota, 28. Novembra 2009, 23:16

Výmena termostatu a chladiacej kvapaliny na BMW E36 316i

Nakoľko som našiel veľa info o údržbe E36 – 6 valcoch a takmer nič o 4valcoch, rozhodol som sa pre založenie tohto príspevku.
Keď mi teplomer chlad. kvap. v kokpite ukazoval, že sa nevie zohriať na prevádzkovú teplotu tj: ručička teplomera nedosiahla stred stupnice ani po 8 -10 km, tušil som, že za tým bude pokazený termostat. Po prezeraní touto tematikou sa zaoberajúcich stránok na nete, som získal istotu. Nasledovalo objednanie termostatu cca 30 eur a nákup nemrznúcej zmesi s destilovanou vodou. Počas blúdenia na nete som sa totiž dočítal i názorov, že chladiaca zmes by sa mala meniť každý rok, lebo etylenglykol obsiahnutý v nemrznúcej zmesi sa časom stáva agresívnym a to má za následok rozleptanie tesnení motora. Výrobca mnou zakúpenej nemrznúcej kvapaliny udáva interval výmeny 3 roky...
Takže hor sa do toho!
Materiál: 3l nemrznúcej kvap.
4l destilovanej vody
Nový termostat /v prípade E36 316i je zabudovaný v kryte tvaru fajky/

Náradie: Široký skrutkovač, nástrčkový kľúč veľ.:10mm + ,,račňa“, hadica o priem. 11mm, vedro, plochý pevný nekovový zaostrený predmet /možno naplocho zastrúhaná ceruzka alebo drievko/

1. Prebehnúť Báwo so zapnutým kúrením aj klímou, nech sa chlad. kvap. trocha zohreje a premieša.
2. Otvoriť nalievací otvor chlad. sústavy a odvzdušňovaciu skrutku podľa obr. 1.
DSC01096.JPG


3. Odpojiť káblik ventilátora, aby nezavadzal a nasadiť hadicu na výlevku podľa obr.2. /Žiaľ po uvoľnení výpustného ventilu vyteká kvapalina nielen cez výlevku s hadicou, ale i mimo ajkeď v menšej miere./ Preto doporučujem podloženie väčšieho vedra pod vytekajúcu kvapalinu. Obr. 3.
DSC01090.JPG

DSC01091.JPG


4. Povoliť výpustný ventil /modrá súčiastka na obr. 2/ širokým skrutkovačom.

5. Výmena chlad. kvap. ide ruka v ruke s vypláchnutím systému. Takže: Uzavrieť výpustný ventil, naliať obyčajnú no čistú vodu do systému a naštartovať motor. Výplachová voda nech je radšej vlažná, aby náhly teplotný rozdiel nezpôsobil prasknutie bloku. Klíma a kúrenie sú naďalej zapnuté. Nechať zohriať motor /vodu/ . Vodu dolievame do plna. Napĺňaniu systému a lepšiemu preplachu je možné dopomôcť ,,masážou“ hadíc. Nasleduje znovu vyprázdnenie systému.

6. Teraz môže nasledovať výmena samotného termostatu. Začína sa odpojením hadice od násadovej časti krytu starého termostatu /tvaru fajky/. Obr. 4. Následne sa uvolnia 3 skrutky držiace termostat na bloku motora, nástrčkovým kľúčom a račňou.
DSC01094.JPG


7. Očistenie miesta starého termostatu od zvyškov tesnenia a iných nečistôt je samozrejmosťou. Použije sa plochý, pevný, nekovový predmet. Obr. 5.
DSC01093.JPG


8. Môže príjsť na rad montáž nového termostatu. Pri uťahovaní skrutiek treba dať pozor na silu. Plastový kryt pri neadekvátnom zaobchádzaní rád praskne. Najlepšie je použiť momentový kľúč nastavený na hodnotu: 40 – 50 Nm /hodnota je odpísaná z US. zdroja, čo neznamená, že je korektná/. Ja som použil ,,račňu“. Dotiahol som skrutky nie úplne na doraz, teda ešte by sa dali utiahnuť, no len málo. Jednoducho povedané: Doťahuj s citom , nie na doraz. Na násadovú časť krytu opätovne nasadíme a pripevníme uťahovacou páskou hadicu

9. Znovu uzavrieme výpustný ventil, tentoraz skrutkovačom na doraz. Pripojíme konektor ventilátora na svoje miesto. Cez nalievací otvor chlad. súst. sa nalieva striedavo nemrznúca kvap. a dest. voda až do plna. Dest. vodu aj nemrz. Kvap. udržiavame pred nalievaním v čo najteplejšom prostredí, kvôli teplotným rozdielom. Je čas naštartovať motor a zapnúť kímu. /alebo ju netreba pred tým vypnúť/ Chladiacu kvapalinu treba ďalej dolievať kým cez odvzdušňovací otvor /vedľa nalievacieho/ bude vytekať len kvapalina bez bubliniek, vtedy treba otvor uzavrieť.
DSC01098.JPG


10. Naštartovaný motor treba nechať zohriať na prevádzkovú teplotu, čo s novým termostatom nemôže byť problém. Prípadne sa urobí skúšobná jazda. Po jazde treba pre každý prípad skontrolovať, či je všetko dotiahnuté, a na svojom mieste, ako aj či niekde neuniká chladiaca zmes.


11. Ak je všetko v poriadku, odparkujeme Báwo a otvoríme si správne vychladenú dvanástku, ako odmenu za dobre vykonanú robotu.


Celkový pohľad na chladič spod vozidla
DSC01089.JPG


Kompletné teleso termostatu
311068546_1.jpg
311068546_1.jpg (66.53 KiB) 9100 zobrazení
Len lietanie je krajšie? To sme sa tiež domnievali.
BMWe36 /316i/
 
Užívateľov profilový obrázok
johnyfly1
Príspevky: 5880
Registrovaný: 1.9.2008
Auto: E36/316i compact
Kraj: Žilinský

Re: Výmena termostatu a chladiacej kvapaliny na E36 316i M43

Nedeľa, 29. Novembra 2009, 12:47

dobree =D> este by to trebalo presunut do navodov :roll:
E36 compact 316i           (||||)(||||)
 
Užívateľov profilový obrázok
MT-SPEEDY
Príspevky: 2533
Registrovaný: 30.10.2006
Auto: ex E36 318i Touring
Kraj: Žilinský

Re: Výmena termostatu a chladiacej kvapaliny na E36 316i M43

Nedeľa, 29. Novembra 2009, 13:59

johnyfly1 napísal:
dobree =D> este by to trebalo presunut do navodov :roll:

Mate to mat...
 
Užívateľov profilový obrázok
johnyfly1
Príspevky: 5880
Registrovaný: 1.9.2008
Auto: E36/316i compact
Kraj: Žilinský

Re: [Navod] E36/316i - Výmena termostatu a chladiacej kvapaliny

Nedeľa, 29. Novembra 2009, 21:59

dik :wink: a este by bolo dobre keby pridal TiTAN nazov temy do temy "Zoznam všetkých foto návodov" a uz by to bola paraada :D
E36 compact 316i           (||||)(||||)
 
Užívateľov profilový obrázok
BimmerBob
Autor témy
Príspevky: 73
Registrovaný: 27.10.2009
Auto: BMW 316i
Kraj: Trnavský

Re: [Navod] E36/316i - Výmena termostatu a chladiacej kvapaliny

Nedeľa, 29. Novembra 2009, 23:23

Dík za presunutie! Topic: Návody... som si všimol až neskôr po pridaní príspevku. #-o Takže sorry. :wink:
Len lietanie je krajšie? To sme sa tiež domnievali.
BMWe36 /316i/
 
Užívateľov profilový obrázok
mito
Príspevky: 260
Registrovaný: 25.4.2009
Auto: ex E46 328Ci
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Bratislava

Re: [Navod] E36/316i - Výmena termostatu a chladiacej kvapaliny

Pondelok, 14. Decembra 2009, 09:04

super navod :wink: presne toto ma caka..
 
robko7
Príspevky: 11
Registrovaný: 29.10.2009
Auto: BMW 318 compact
Kraj: Košický

Re: [Navod] E36/316i - Výmena termostatu a chladiacej kvapal

Streda, 18. Mája 2011, 20:22

Chcem sa opýtať v súvislosti s termostatom, že pokiaľ je otvorený a nechce nahriať motor, či to má súvis so zvýšenou spotrebou. Je to totiž jedna z možností, čo mi radili mechanici. Díky.
 
Užívateľov profilový obrázok
johnyfly1
Príspevky: 5880
Registrovaný: 1.9.2008
Auto: E36/316i compact
Kraj: Žilinský

Re: [Navod] E36/316i - Výmena termostatu a chladiacej kvapal

Streda, 18. Mája 2011, 22:02

j zrat to moze ale nie zasa tolko.. skor by si videl ze mas teplotu motora stale v modrom...a nieje dobre na tom chodit urcite to vymen ak to mas tak...
E36 compact 316i           (||||)(||||)
 
robko7
Príspevky: 11
Registrovaný: 29.10.2009
Auto: BMW 318 compact
Kraj: Košický

Re: [Navod] E36/316i - Výmena termostatu a chladiacej kvapal

Piatok, 20. Mája 2011, 14:04

Teplota nebola ani tak stale v modrom, ako skor kolisala a drzala niekde v stvrtine. Len este pre pripomienku, mam diesel. Dnes som vymenil termostat, tak krasne po chvili vystupila teplot aako ma, dostredu. Len este pockam kym vychladne motor a skusim vrtulu od chladica, lebo ta stale tocila a az teraz som sa dozvedel ze mohla tocit len na volnobeh. Len to musim vyskusat az kym bude studeny motor. Behom niekolkych dni zistim, ci ta vymena mala suvis aj na spotrebu ci nie.
 
xmawericx
Príspevky: 45
Registrovaný: 5.2.2009
Auto: BMW X5 E70
Kraj: Prešovský

Re: [Navod] E36/316i - Výmena termostatu a chladiacej kvapal

Streda, 20. Marca 2013, 23:18

Zdravim ta, mam podobny problem, vysoka spotreba a pri testoch sa nechce motor zohriat, drzi teplotu okolo65 stupnov, tebe klesla spotreba po vemene toho termostatu ?
 
spakinko
Príspevky: 82
Registrovaný: 30.11.2009
Auto: 318iS
Kraj: Bratislavský

Re: [Navod] E36/316i - Výmena termostatu a chladiacej kvapal

Piatok, 31. Októbra 2014, 22:52

ahojte,
chystam sa menit termostat na mojom Isku...ale neviem ci je nutne vypustat aj celu chladiacu kvapalinu?? :-k pripadne len trochu odpustit nech hladina klesne nizsie pod termostat... lebo termostat mam pomerne dost vysoko. chladiacu kvapalinu som menil spolu s chladicom pred cca pol rokom...

dik za rady :)

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 9 neregistrovaných