... všetko o BMW ...

Moderátor: jararak

reklamne predmety bmwklub.sk
 
Užívateľov profilový obrázok
autodetailsk
Autor témy
Príspevky: 45
Registrovaný: 19.6.2012
Auto: BMW 6
Kraj: Bratislavský

Vosky, sealanty a keramická ochrana

Utorok, 16. Mája 2017, 16:40

V tejto téme sa budeme venovať voskom, syntetickým voskom /sealantom/ a keramickej ochrane vozidiel, ako aj príprave na aplikáciu uvedených produktov.

Vosky vo všeobecnosti delíme na vosky prírodné, resp. vosky s podielom carnauby (karnuba je získavaná z paliem karnuby lat. Copernicia prunifera) a vosky pastové vyrobené so syntetických prímesí. Vosky s prímesou carnauby sa vyznačujú vysokou hranicou topenia, ako aj vysokou tvrdosťou vytvorenej krycej vrstvy. Pastové sa ťažšie aplikujú, ale v globále vykazujú lepšiu trvanlivosť s o niečo nižším leskom vo finiši. Prírodné vosky s carnaubou sa vyznačujú väčším odleskom ako aj schopnosťou maskovať menšie nedokonalosti laku.

Sealanty alebo syntetické vosky obsahujú väčšinou polyamino-siloxanové alebo polyethylen-acrylické polyméry a vyznačujú sa jednoduchou aplikáciou. Vo finiši sa vyznačujú vysokým leskom zhodným s kvalitnými carnauba voskami, aj keď väčšinou nie sú schopné ostrosti kontúr karosérie a zdôraznenia hĺbky a farebnosti laku. Ich trvanlivosť je porovnateľná s carnauba voskami.

Pri keramickej ochrane laku treba v prvom rade zdôrazniť, že mnohé z opisov priam "zázračných" vlastností keramickej ochrany sú skôr marketingového charakteru, akoby sa zakladali na reálnej skutočnosti a skúsenostiach. Nie je pravdou, že pri nanesení keramickej ochrany sa viac škrabance, swirls atď.. netvoria, taktiež nie sú pravdivé jej "predimenzované" hydrofóbne vlastnosti, ani mnohokrát deklarovaná niekoľkoročná výdrž. V realite, ak je keramická ochrana správne aplikovaná, tak áno - má dlhšiu výdrž ako vosky a sealanty /optimum pri pravidelnej aplikácii podporných produktov je okolo roka až roka a pol/. Jej aplikácia býva zväčša jednoduchá, ale treba sa držať pokynov výrobcu. Pokiaľ sa aplikácia nepodarí, zostanú na dieloch doslova fľaky a ich odstránenie býva často problematické - niektoré produkty sa dajú odstrániť s IPA /isopropylalkohol/ a ich aplikáciu zopakovať, iné treba mechanicky odleštiť - na toto pozor a hlavne začiatočníci by si mali aplikáciu "keramiky" dobre rozmyslieť. Taktiež treba mať na pamäti, že väčšina produktov keramickej ochrany laku sa zle znáša s voskami a sealantami /samozrejme existuje zopár výnimiek/, čo sa po ich aplikácii na vrstvu keramickej ochrany opäť môže prejaviť vo forme fľakov.


Príprava na aplikáciu voskov, sealantov, keramickej ochrany a samotná aplikácia

Pred samotným voskovaním, resp. po strojovom leštení vozidlo umyjeme /preferovaná je aktívna pena ako bezdotykové riešenie. V prípade, že danou technológiou nedisponujeme bude postačovať aj jemné umytie pomocou rukavice z ovčej vlny, prípadne špongiou s mikrofázovým povrchom/. Takisto sa odporúča po umytí a osušení vozidla použiť IPA /isopropyl alkohol/, ktorým, za pomoci mikrofázovej utierky, zbavíme lak vozidla aj posledných prípadných nečistôt. V niektorých prípadoch, a to platí hlavne pre skúsenejších detailerov, stačí po leštení použiť už iba IPA. Prípravou na voskovanie rozumieme aplikáciu produktov na to určených, ktoré obsahujú látky (väčšinou zmesi ťažkých olejov), ktoré pripravia lak vozidla na samotné voskovanie. Ich aplikácia je pomerne jednoduchá a nenáročná. Použitím týchto produktov výrazne stúpa doba trvanlivosti naneseného vosku, a tým aj doba ochrany vozidla pred poveternostnými podmienkami. Jedná sa o tzv. pre-wax cleanser produkty. Tieto sú ale výhradne určené na použitie pred aplikáciou carnauba voskov - na to pozor. Ak používame tvrdé pastové vosky, ktoré carnaubu neobsahujú, treba lak dokonale odmastiť pomocou IPA.

Príprava pred aplikáciou sealantov a keramickej ochrany laku pozostáva z odmastenia laku pomocou IPA. V prípade sealantov veľa - hlavne hobby detailerov - používa produkty slúžiace na zvýšenie lesku, ako aj produkty slúžiace na zamaskovanie drobných nedostatkov laku. Tieto produkty však môžu v niektorých kombináciách podstatne znížiť trvanlivosť naneseného sealantu, a preto ich neodporúčame používať, pokiaľ si nie ste istí vhodnosťou ich kombinácie. Voskovanie Pri normálnych poveternostných podmienkach v priebehu roka, ako aj priemernému kilometrovému nábehu cca 25 000 km ročne, odporúča sa voskovať vozidlo dva až trikrát do roka v závislosti od použitého produktu.


Techniky voskovania

Pri technikách voskovania ide v podstate o techniku nanášania vosku, jeho vytvrdnutie a odstránenie prebytočnej vrstvy. Na nanášanie voskov sa používajú príslušné penové aplikátory. Ide o jednoduchý úkon, kedy po malých prekrývajúcich sa riadkoch nanášame príslušný syntetický vosk pomocou krúživých pohybov. Snažíme sa vytvoriť súvislú tenkú vrstvu. Po nanesení necháme vosk vytvrdnúť podľa návodu /povrch vosku zmatnie/. Jednoduchým testom zistíme či je vosk pripravený na fázu tzv. “buffovania” a to tým, že s prstom jemne zotrieme vrchnú vrstvu. Ak pod ňou vidíme normálnu farbu vozidla je vosk pripravený na buffovanie. Obvykle sa nanáša 2-4 vrstvy /samozrejme po každej vrstve, resp. jej vytvrdnutí nasleduje buffovanie/. Taktiež treba dodržiavať časové rozstupy medzi aplikáciou jednotlivých vrstiev odporúčané výrobcom /spravidla 4 až 6 hodín/.Existujú však aj vosky, ktoré tvrdnú bez toho, aby navoskovaný povrch zostal tmavý, preto je dobré si pred použitím preštudovať priložené informácie o produkte.

Druhou alternatívou je nanášanie rukami. Pri tejto technike si naberieme malé množstvo vosku a medzi dlaňami ho trením zahrejeme, až kým sa nezmení na olejovú hmotu. Táto technika platí len pre carnauba vosky. Pastové syntetické vosky aplikujeme len s penovým aplikátorom. Vosk potom aplikujeme /v podstate môžeme povedať vmasírujeme/ rukami na voskovanú plochu. Opäť sa snažíme vytvoriť súvislú tenkú vrstvu priamočiarymi pohybmi. Treba si pozorne prečítať priložené informácie, pretože carnauba vosky majú rôznu dobu tvrdnutia, ako aj rôzny časový interval medzi aplikáciou jednotlivých vrstiev /niektoré treba dokonca ponechať po buffovaní dodatočne vytvrdnúť okolo 24 hodín/.

Aplikácia sealantov Sealanty aplikujeme rovnako ako vosky za použitia penového aplikátora, nikdy nie s rukami. Sealanty sa väčšinou aplikujú taktiež vo viacerých vrstvách. Buffujeme taktiež zhodne.

Aplikácia keramickej ochrany laku Keďže keramická ochrana sa predáva v kvapalnom skupenstve na rozdiel od väčšiny voskov a sealantov, vo všeobecnosti sa aplikuje za pomoci priloženého aplikátora /na trhu je aj zopár produktov, ktoré sa aplikujú rozprašovaním a je distribuovaná priamo v nádobke s rozprašovačom, či už tlakovým alebo manuálnym/. Čas medzi jej aplikáciou a buffovaním je výrazne kratší a samotné buffovanie je menej prácne. Opäť tu platí, že sa treba riadiť pokynmi výrobcu.
BMW e63 3.0i Black Saphire, BMW e60 35d Monaco Blue, BMW e90 30d Black Saphire, BMW e92 30xd Black Saphire
 
Užívateľov profilový obrázok
daevid
Príspevky: 146
Registrovaný: 25.4.2011
Auto: E46 330d/150kw
Kraj: Nitriansky
Bydlisko: TO-BRNO

Re: Vosky, sealanty a keramická ochrana

Pondelok, 22. Mája 2017, 20:39

Zdravím,
chcel by som sa dotázať na produkty Modesta, sklo-keramický coating. Aké sú výhody oproti iným keramickým produktom?
E46 330d/150kW, Sedan Facelift, M-packet II, Silencer&DPF off + Remus Muffler, 18" M6, Titansilber/Black.
Obrázok
 
Užívateľov profilový obrázok
autodetailsk
Autor témy
Príspevky: 45
Registrovaný: 19.6.2012
Auto: BMW 6
Kraj: Bratislavský

Re: Vosky, sealanty a keramická ochrana

Streda, 31. Mája 2017, 17:16

cau,

tak v tomto ti nepomozeme kedze tieto veci nepouzivame :( Mozno niekto iny z fora, ktory ma s touto znackou/produktami skusenosti.
BMW e63 3.0i Black Saphire, BMW e60 35d Monaco Blue, BMW e90 30d Black Saphire, BMW e92 30xd Black Saphire
 
Užívateľov profilový obrázok
THX24
Príspevky: 654
Registrovaný: 17.2.2011
Auto: BMW E90 330d LCI
Kraj: Košický

Re: Vosky, sealanty a keramická ochrana

Streda, 1. Novembra 2017, 13:25

zdravim pridavam niejake fotky z prace umysi.sk jedna sa o dvojstupnove lestenie a nanesenie nanogumenu ochranu Max Protect UNC-R 1.5

Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
 
Jan e 61
Príspevky: 16
Registrovaný: 27.9.2019
Auto: E 61
Kraj: Bratislavský

Re: Vosky, sealanty a keramická ochrana

Štvrtok, 3. Októbra 2019, 20:57

  1. A ja pripajam klasika lestenie a vosk
Prílohy
20190328_153906.jpg
20190328_160134.jpg
Jednosupnove lestenie vosk

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 5 neregistrovaných