Utorok, 13. Júna 2017, 08:23
Odporúčam počúvať Simika. Princíp xDrive je jednoduchý, zadná náprava je pripojená priamo z prevodovky a VTG z nej pripája predný kardan. To znamená, že VTG spojka je zopnutá a vtedy sa hnacia sila posiela okrem zadného kardanu aj na predný.
xDrive má preddefinované hodnoty zopnutia VTG podľa aktuálneho krútiaceho momentu motora, ABS snímačov a podľa natočeniu volantu.
Keď zatáčaš do zákruty, predná náprava opisuje vačšíu kružnicu ako zadná, čiže predný kardan sa otáča rýchlejšie voči zadnému, toto xDrive vie z uhla natočenia volantu a ABS senzorov a rozpája xDrive, mierny preklz dovoľuje, až po úplné odpojenie v prípade parkovania aby ho neroztrhlo kvôli silám medzi predným a zadným kardanom.
Problém nastáva, keď máš rôzny obvod kolies na prednej a zadnej náprave. Prečo? Pretože dochádza k šperovaniu vo VTG, pretože predný kardan sa otáča pomalšie/rýchlejšie ako zadný a vtedy postupne odchádza na večný spánok aj pri jazde rovno, stále preklzuje, prehrieva sa.
Čo sa stane ak máš rozdielne ET a teda máš prednú nápravu užšiu ako zadnú (vo väčšine prípadov)? Problém nastáva opäť v zákrutách, kde xDrive síce začne rozpájať VTG, ale nie je to dostatočné a zase dochádza k väčšiemu šperovaniu a opotrebovaniu na aké je skonštruovaná.
Rôzne šírky kolies môžeš mať, ale tak aby ostal zachovaný rovnaký obvod (resp, zadná náprava mierne väčší) a bolo zachované predpísané ET, kvôli šírke náprav.
Snáď som to napísal dostatočne zrozumiteľne.