Piatok, 20. Mája 2011, 14:42
Problém ZKW parabol nebol v tom, že sú plastové ani v tom že je to "mastný plast". Išlo tam o to, že vtedy použiá technológia od ZKW nebola dostatočne odolná proti UV žiareniu.
Keď porovnáš XE výbojku a klasickú žiarovku tak žiarovka produkuje viac strtového tepla ako výbojka. Dá sa to ľahko dokázať:
Žiarovka má 55W a svieti vieme ako. Xe výbojka má cca 30W a jej svetelný tok a produkcia UV žiarenia je niekoľko násobne vyššia ako u žiaroviek. Z toho vyplýva, že žiarovka produkuje oveľa viac sálavého tepla ako Xe výbojka. takže tepelným poškodením to zďaleka nie je. Prečo sa paraboly so žiarovkou neroztavia?? Ak sa reflexná vrstva poškodí akým koľvek spôsobom, dochádza k nahrievaniu plastu a jeho degradáciu vplyvom UV. Ak je reflexná vrstva OK odráža aj tepelné (infra-červené) lúče rovnako ako UV a vidtieľné biele svetlo. Takže tento mýtus Ti musím vyvrátiť.
Väčšina nových áut ma parabolky z plastu a fungujú bez problému. To preto, že sa technológia pokovenia úplne zmenila a namiesto Niklu sa používa Hlinník a na to ide ešte UV stabilná ochranná vrstva odolná mechanickému oderu, takže problém "vypaľovania" tam už nehrozí. Tejto problematike som sa venujem už pomerne dlho, takže mám to aj podložené a viem o čom hovorím.
Takýto problém s UV nestabilnou reflexnou vrstvou mali aj svetlomety:
- toyota avensis - kovove paraboly
- seat alhambra - plasty
- bmw X5 - kovove paraboly
- audi a6 (2000) - kovove paraboly
.......
Takže rovnako ako plast sa ti môže vypáiť aj kov, a zostane to bez reflexnej vrstvy. Xe svetlomety sa nepotrebujú chladiť, nakoľko Xe-výbojka produkuje menej tepla ako žiarovka, takže či tam máš plast alebo kov, je to jedno, ide o UV odolnosť.
Ja tie autá neopravujem kôli žiadnemu zárobku. No aj mna niečo stojí. Skôr pomáham chalanom, čo majú taký problém aký som mal aj ja.
Tým čo som svetlá takto spravil chvália a jazdia už pomerne dlho a bez problému.