Sobota, 29. Decembra 2018, 21:47
L. sondy sa menia po 160 tis km, lebo tak to udáva výrobca. Niekomu "vydržia" viac inému menej. Pokiaľ sa menia tak všetky, lebo ani sviečky nenapadne nikoho meniť iba po jednej strane. Ale sú "mechanici" čo vám budú tvrdiť , že netreba a že zadná je iba monitorovacia na katalyzátor. Doporučujem zaradiť spiatočku a na plný plyn od takých ľudí !
(Prepis z iného článku )
ad 1., L.sonda za katalyzátorom je monitorovacia a ten názov mýli mnohých ktorí si myslia, že len na čosi dozerá a keďže sa im nechce študovať tak to hodia na katalyzátor. Je to omyl ! Sonda "za " monitoruje ako prebehol katalytický proces a koľko zvyškového kyslíka ostalo. Laický povedané predná tzv. riadiaca povie či pridať alebo ubrať a zadná tzv. monitorovacia povie ako veľmi. Sondy spolu s katalyzátorom tvoria jeden nedeliteľný diagnostický celok ! Závada na ktoromkoľvek z nich negatívne ovplyvní zvyšok celku.
ad 2., L.sondy sú konštrukčne rovnaké a líšia sa len dĺžkou kábla podľa toho kde sú inštalované. Ich životnosť je daná výrobcom na 160.000 km potom je ich vhodné vymeniť za nové - VŠETKY !
ad 3., L.sondy postupom času ako stárnu a zanášajú sa splodinami menia svoje charakteristiky. Ich pracovné napätie je od 0,1 do 1 V a rýchlosť skokovej zmeny s akou reagujú je 0,125 sek. Východzie napätie L.sondy ktoré sníma RJ je 0,45 V čo odpovedá ideálnej zmesi pre spaľovanie 14,7:1 ( vzduch / benzín ) Najčastejšími závadami sú tzv. zamrznutie - kedy sonda permanentne "ide" na rovnakom napätí v predpísanej tolerancii ( 0,1 až 1 V ) alebo reaguje pomaly a nespĺňa časový limit skokovej zmeny. V týchto prípadoch sa nerozsvieti kontrolka CHECK ENGINE !
L.sonda rozsvieti kontrolku iba v prípade, že presiahne limit pod 0,1V alebo prekročí 1 V !
ad 4., Jazdenie s vadnými alebo starými sondami má za následok nadmerné opotrebovanie katalyzátora a zvýšenie spotreby !
Tieto sondy zakapú keď nie sú vyhrievané to znamená skontrolovať ohrev ! Tie bielé kábliky napájajú topné teleso a pokiaľ nemajú šťávu tak nehrejú a keď nehrejú tak sondám skrátia životnosť 5 krát. Potom ich ešte zanáša jazda v nízkych otáčkach na ťažkom prevode. 5-ka v meste je zle pre nich. Občas ich treba prepáliť a vylešťiť na 3-ke po rovinke tak 80-90 km/h zo tri kilometre. Výrobca sondy je asi jedno aký lebo samotné teleso snímača vyrába asi jeden a ten istý dodávateľ a zvyšok je iba kabeláž a koncovky v krabičke od firmy a možno aj falošnej z Poľska. Falzifikáty ND v automobilovom priemysle je samostatné ekonomické odvetvie. Univerzálna sonda neexistuje je to len označenie výrobku na ktorý si môže zákazník namontovať príslušnú koncovku a prípadne skrátiť kabeláž podľa požiadavky. Tieto sondy regulujú napätie od 0,1 V do 1,0 V od "kľudovej polohy" 0,45 V na obe strany. Sú sondy aj s iným princípom merania ale tie vám RJ nespracuje. K výmene potrebujete 22-ku očkový kľúč ( sú poriadne zažraté ) a medenú vazelínu ( do 1200°C) na závit a nie čiernú grafitku. No a čas asi tak 5-10 min na jednu podľa zručnosti.
Naposledy upravil/-a
janest v Sobota, 29. Decembra 2018, 22:36, upravené celkom 1 krát.