... všetko o BMW ...

Moderátori: alfi666, BinKooL, fox1k

mmracing.sk
 
MiCkEyQo
Autor témy
Príspevky: 216
Registrovaný: 7.4.2013
Kraj: Nitriansky

325i 141kw problém s tlakom oleja

Sobota, 15. Októbra 2022, 09:32

Ahojte mám takú otázku po štarte mi svieti kontrolka oleja cervena... čiže tlak oleja zmizne ked sa trošku zohreje moja otázka znie môže to spôsobovať hustota oleja dával som rovnaký stále 5w40 mobil 1 aj teraz tam je alebo to môže spôsobovať aj olejový separátor
 
Užívateľov profilový obrázok
PeqpeK
Príspevky: 7481
Registrovaný: 16.1.2012
Auto: povacsine BMW
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: MA

Re: 325i 141kw problém s tlakom oleja

Sobota, 15. Októbra 2022, 11:02

nie
 
Užívateľov profilový obrázok
tomanez
Príspevky: 26
Registrovaný: 27.9.2008
Auto: BMW E46 330d
Kraj: Žilinský
Bydlisko: LM okolie

Re: 325i 141kw problém s tlakom oleja

Pondelok, 17. Októbra 2022, 13:56

Kedy to začalo? Počas jazdy?

Mal by si zmerať tlak oleja klasickým mechanickým tlakomerom aby si vylúčil el závadu pripadne vadne cidlo.

Ak nemáš tlak pravdepodobne motor K.O.
BMW e46 330d
 
PetoK
Príspevky: 9688
Registrovaný: 11.7.2007
Kraj: Žilinský

Re: 325i 141kw problém s tlakom oleja

Pondelok, 17. Októbra 2022, 13:58

Presne tak, ak nepomôže výmena čidla, môžeš rovno meniť motor.
 
Užívateľov profilový obrázok
janest
Príspevky: 675
Registrovaný: 9.5.2010
Auto: E 46 318i Touring
Kraj: Prešovský

Re: 325i 141kw problém s tlakom oleja

Nedeľa, 30. Októbra 2022, 22:52

Snímače minimálneho tlaku oleja sa vyrábajú v rôznych variantoch čo sa týka spínacieho tlaku. Sú napríklad také čo majú uvedený len jeden tlak napr.0,3 atm (alebo bar), potom také čo majú rozsah od 0,2 do 0,5 ale dá sa nájsť aj snímač so spínacím tlakom 0,6 atm. Tá kontrolka je tam síce na psiu riť ale hovorí iba to, že čerpadlo začalo tlačiť ojej alebo, keď blikne či svieti za jazdy, že olej už nie je a niet čo tlačiť do systému. Pre kontrolu motora je dôležitý tlakomer ale ten od určitého času už automobilky nemontujú na palubnú dosku lebo by sa nedoplatili za servis v záruke.
Nuž a teda prvú vec čo musíš vedieť je to, že pri akom tlaku kontrolka zhasne a potom pri akom tlaku sa opäť rozsvieti. Pokiaľ by si ten agregát mal "od narodenia" mala by pre teba význam v tom zmysle, že by indikovala ako je opotrebované olejové čerpadlo.
Pozri obrázok
Olejové čerpadlo je poháňané reťazou a jeho otáčky sú úmerné otáčkam kľuky. Teda keď sa otáčky zvyšujú zvyšuje sa aj prietok oleja čerpadlom a tým, že olej sa pretláča cez rôzne mazacie otvory vzniká logicky tlak v olejovom systéme. Čerpadlo je presný obrobok ktorý používaním a oderom stráca presnosť a jeho vôle sa zväčšujú. To ešte neznamená, že je nefunkčné akurát v nižších otáčkach produkuje menší prietok a tým aj tlak. ďalšia vec čo mu neprospieva sú aj rôzne mikroskopické úlomky ktoré olej sebou nesie. Lebo nie všetok olej prechádza filtrom. Cez filter prejde asi len tretina oleja v danom momente a zvyšok je obtokovým ventilom posielaný ďalej. Tu je na mieste povedať, že systém olejového filtra BMW priamo nabáda k tomu aby sa filter menil aj počas životnosti oleja - lebo sa to dá - ale málokto to aj robí.
Ďalšie miesto kde môže dochádzať k strate tlaku je ventil stáleho tlaku. To je súčiastka číslo 12 nazvaná ako riadiaci ventil. Ten zabezpečuje to aby od určitých otáčok ostal tlak rovnaký a ďalej sa už nezvyšoval. Je to systém tzv. gulička-pružinka. Pružina je kalibrovaná na určitý tlak a až sa ten dosiahne uzatvárací ventil sa otvorí ( odtlačí pružinu 13 s uzatváracím dielom 12 zo sedla ventilu) a prepustí prebytočný tlak do spätnej vetvy teda späť do nasávania. Tým sa zabezpečí to aby zvyšujúcimi sa ako aj znižujúcimi sa otáčkami tlak nepulzoval, ani sa nestláčal na nezmyselne vysoké hodnoty a tým nezvyšoval svoju teplotu, nepenil ale konzistentne mazal to čo má byť mazané.
Tento systém by mal zabezpečiť to, že pri otáčkach voľnobehu cca 600-850 vyprodukuje tlak aspoň 0,5 atm. a na prevádzkových otáčkach od 1500 a viac už musí mať tlak 3-4 atm. No a to znamená, že tá pružinka č.13 je takmer stále stlačená a môže nastať aj situácia že sa do sedla dostane kovová trieska alebo vytvorí karbonový úsad zo starého oleja. No a potom čiastočne netesní čo znamená, že vôľa na opotrebovanom ozubenom čerpadle plus vôľa rovnotlakého ventilu posunú hranicu otáčok na vyššiu hodnotu kedy dôjde k dosiahnutiu požadovaného tlaku. A tak miesto požadovaného tlaku 0,5 atm pri 600 otáčkach máš tlak iba 0,2 atm čo nemusí stačiť snímaču a ten signalizuje nízky tlak oleja a kontrolka svieti. Keby si mal tlakomer na palubnej doske hneď by si vedel kde je chyba a či to vôbec je chyba. Lebo snímač je o kus ďalej až pri filtračnej vložke a tam sa dá cez T-čko napojiť snímač tlaku a hneď by si mal prehľad čo sa deje. Lebo ak je tam snímač so spínacím tlakom 0,2 až 0,5 atm, tak pri zvyšovaní otáčok kontrolka zhasne až sa dosiahne tlak nie 0,2 ale až 0,5 atm ! A spätne sa rozsvieti až tlak poklesne pod hodnotu 0,2 atm. Preto je dobre vedieť aký máš snímač a s akým spínacím tlakom pracuje.
Motoru je potrebné zabezpečiť tlak v pracovných otáčkach pri záťaži 3-4 atm a na voľnobehu 0,5 atm. Pokiaľ je toto splnené nie je dôvod ho meniť.
K otázke hustoty oleja. Toto sa volí s ohľadom na presnosť výroby motorových dielov a stanovuje ho výrobca. Je pravda, že hustejší olej môže pomôcť odstrániť problém s tlakom na voľnobehu ale pre pracovné otáčky to neplatí, tam to môže mať negatívny dopad. Pokiaľ naštartuješ studený motor a zvýšiš otáčky nad voľnobeh mala by kontrolka hneď zhasnúť. Vtedy je to spôsobené snímačom a jeho spínacou charakteristikou. Dobre utesnený motor keby si v takom prípade vypol a hneď zas otočil kľúč do polohy pred štartom kontrolka oleja by nesvietila a zasvietila by sa až po určitej dobe až by klesol tlak v celej vetve po zhruba 2-3 sekundách. Neplatí to pre teplý olej a zahriatý motor. Tam iba tlakomer ti ukáže ako to skutočne je. Okrem toho ojničné ložiska sa dajú vymeniť aj bez demontáže motora a pokiaľ by ani toto nepomohlo, tak až potom motor dole. Nuž ale to už je o inom.

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 17 neregistrovaných