Utorok, 13. Februára 2018, 17:55
Píšete tu polopravdy o Lambdách ! Hneď na úvod lambda sondy ( všetky ) plus katalyzátor je JEDEN diagnostický celok a ktorákoľvek nefunkčná súčiastka negatívne ovplyvní výslednú činnosť celku !!!
Všeobecne Lambda sonda má výrobcom stanovenú životnosť cca 160.000 km a potom ju yebal pes. Takže meníme zásadne všetky !!! Oni sú totiž konštrukčne úplne rovnaké !!! Je to tak preto lebo snímače potom dávajú rozdielné veličiny. Povrch starej je vypálený a zanesený a ináč reaguje ako povrch novej. Takmer VŠETKY sondy od rôznych výrobcov majú rovnakého dodávateľa jej jadra teda snímača, rozdiel je iba v dĺžke kabeláže a koncovke ! Akékoľvek domáce meranie multimetrom je vám na psiu riť lebo jeden z jej hlavných parametrov je rýchlosť zmeny stavu napätia za 0,125 sec. Sonda pracuje ako prepínač. Jej kľudový stav je 0,45 V a ten sa potom podľa obsahu kyslíka mení v rozpätí 0,1 až 1,0 V. Sonda dokáže vyprodukovať aj napätie mimo stanovenú toleranciu a to je potom indikované RJ ako chyba a svieti vám kontrolka motora. RJ NESLEDUJE rýchlosť prepnutia ani takzvané zmrznutie kedy sonda dáva konštantné napätie. To sa potom prejavuje ako lenivý plyn alebo nechuť ísť do otáčiek ale aj to je ovplyvnené momentálnymi podmienkami práce motora. Záleži kde zamrzne a potom niektorý neťahá pri nízkych otáčkach alebo nechce ísť do vyšších otáčiek. No a povedať o sonde za katom že je tam iba na jeho kontrolu je absurdnosť.
Staré sondy okrem zvýšenia spotreby výrazne zanášajú katalyzátor a jeho priechodnosť čo má zásadný vplyv na protitlak vo výfukovej sústave. Preto nie je od veci pred naložením sondy zmerať tlak v potrubí, nemal by byť vyšší oko 0,5 kp/cm², píšem to preto lebo podložka je deformačná a nemala by sa po dotiahnutí povoľovať. Nezabudnúť natrieť závit špec. medenou pastou na vysoké teploty aby ste ho pri ďalšej výmene nestrhli. A len tak pre istotu pokiaľ je potrubie medzi lambdami alebo katom deravé je to v prdeli - motor bude pracovať ináč ako si želáte !!!
Jedným zo zásadných príznakov odchádzajúcej lambdy je zdochýnanie pri rozjazde, zrazu sa vám zdá že pri pohnutí musíte dať viac plynu lebo motor neudrží otáčky. Potom aj občas za jazdy ako keby trhol ( chvíľkove nezapálenie zmesi ) a samozrejme žravosť a častejšie tankovanie. Pokiaľ takto budete jazdiť, oveľa skôr pošlete katalyzátor na odpočinok. Kto má aj sondu za katom má modernejší systém riadenia spaľovania a mal by sa prednostne zamerať na ňu. Jej monitorovacia funkcia neslúži iba akože na kontrolu katu podľa niektorých špecialistov ale zásadne mení stechiometrický pomer zmesi podľa priebehu záťaže motora. Kým predné sondy rozhodujú či pridať alebo ubrať palivo zadná rozhoduje o koľko. Je to dané logikou SW riadiacej jednotky. A práve zmrznutie zadnej sondy subjektívne neovplyvňuje jazdné pocity ale roztáča vír v nádrži a posiela katalyzátor do kytičiek. Taktiež záleží či zamrzne na 0,5 V alebo inde v tolerancií.
Pre sondy v týchto agregátoch je dôležité aby fungoval ich OHREV !!! Preto niektorým špecialistom nevydržia, a boh ich ochraňuj keď ešte ďalší ťuťmák mechanik začne drístať o orgináloch. BMW žiadné sondy nevyrába !!! Pritom stačí skontrolovať tie biele kábliky z tých štyroch čo idú do konektora či je na nich po zapnutí zapaľovania napätie. Koľko mechanikov sa o tom presvedčí ???? Kým vám začnú trepať kliny do hlavy o druhovýrobe atď.! Sonda bez ohrevu vydrží 1/5 doby !!!
To je tak v kocke asi kus viac ako ste čakali a ja len dúfam, že vás to aspoň naštartuje trošku pogúgliť a pochopiť princíp prečo je to tak. A hlavne musíte mať 22-ku kľúč a môžete meniť takmer všetky sondy lebo tie potvory sú rovnaké a to čo nájdete na svojom aute sa kľudne môže vyskytovať aj na inom z iného konca zemegule :)
Veľa šťastných kilometrov vám prajem !