Nedeľa, 28. Apríla 2013, 19:35
Zdravím páni,
nie je to chyba aplikácie. Jedná sa o delamináciu. Ako bolo správne už spomenuté je to odlupovanie priehľadnej zložky laku od farebnej zložky laku. Táto chyba sa čoraz častejšie začína objavovať na 15-20 ročných autách, kde lak povolí a odtrhne sa od farby. Je to "choroba" prvých takto lakovaných áut. Uvidíme, čo sa stane s našimi autami o niekoľko rokov.
V minulosti tento problém nebol, pretože laky mali iba jednu farebnú a zároveň lesklú vrstvu. Boli to tzv. akrylové laky, ktoré však pôsobením vonkajších vplyvov postupne degradovali. Preto dnes mnohí volajú vosk "leštenka", pretože obsahovali aj abrazívne látky, ktoré jemne brúsili povrch a tak obnovovali pôvodnú farbu.
Takúto chybu nejde opraviť inými postupmi ako znovu prelakovaním, čo môže byť niekedy aj náročné. Nikdy sa nelakuje iba priehľadnou zložkou, stále je to farba + priehľadný lak. Teda je potrebné odstrániť starý priehľadný lak, ale mnohokrát je už poškodená aj farebná zložka laku. Tá je veľmi tenká, iba 20 mikrónov a brúsením na niektorých miestach môže dojsť k prerezaniu na plnič, základnú farbu. Ak je to napr. červená farba a pod ňou je biely alebo svetlosivý plnič, je potrebné naložiť toľko farby, aby plnič nesvietil cez farbu. Úplne kóšer by to bolo treba celé stiahnuť na plnič, ten znovu aplikovať a potom farba lak. Pochybujem, že to niekto zaplatí.
Leštením sa tomu už samozrejme ublížiť nedá, ale za skúšku to stojí. Určite to bude lepšie, hoci bez priehľadného laku sa to nebude veľmi lesknúť. Pomohol by tomu ale vosk, aspoň z 10 metrov by to vyzeralo lepšie...
Toľko môj pohľad
Jano Veľas