... všetko o BMW ...

Moderátori: Hugino, jararak

reklamne predmety bmwklub.sk
 
Užívateľov profilový obrázok
kajo1
Autor témy
Príspevky: 75
Registrovaný: 23.3.2010
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Bratislava

Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)

Streda, 14. Apríla 2010, 21:59

Vyrobil som aj prípravok na zablokovanie vačiek, ak ho niekto bude potrebovať, píšte na kajo@infopress.sk

Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Naposledy upravil/-a kajo1 v Sobota, 21. Apríla 2012, 21:49, upravené celkom 2 krát.
Ak máš otázku ohľadne klímy, napíš, ak budem vedieť, poradím.
 
palo
Príspevky: 1283
Registrovaný: 28.9.2007
Auto: e34
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: malacky

Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)

Štvrtok, 15. Apríla 2010, 07:33

pekne, obdivuje tu cistotu okolo auta ked si to fotil.ja mam vzdy bordel a cistim az ked davam dokopy
ex e30 318i sedan
e34 535i sedan
ex e36 316i sedan
ex e39 523i touring
ex e46 318i sedan
ex e46 320d fl sedan
 
Užívateľov profilový obrázok
iste
Príspevky: 1287
Registrovaný: 23.2.2009
Kraj: Bratislavský

Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)

Štvrtok, 15. Apríla 2010, 07:48

dobry prispevok konecne =D>
 
Užívateľov profilový obrázok
alpinB10
Príspevky: 87
Registrovaný: 5.6.2009
Auto: M3 E36, E39 520i,SX4
Kraj: Košický

Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)

Štvrtok, 15. Apríla 2010, 09:09

A je pocut/citit zmenu k lepsiemu chodu motora? Ako dlho si to robil ak nepocitame pracu na fotodokumentacii. Ako si vedel ze uz je cas na vymenu tesneni, ako to rozpoznat, iba sluchom? Musis mat dobry pocit ze si to zmakol sam, vsetko pooznacovane nic nenechane na nahodu, takych treba do servisov.
 
Užívateľov profilový obrázok
eko.fresh
Príspevky: 3137
Registrovaný: 2.3.2008
Auto: bmw
Kraj: Zahraničie

Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)

Štvrtok, 15. Apríla 2010, 09:16

Pekne, s mensim obkecom to mohlo ist rovno do sekcie Navody =D>
 
Užívateľov profilový obrázok
alpinB10
Príspevky: 87
Registrovaný: 5.6.2009
Auto: M3 E36, E39 520i,SX4
Kraj: Košický

Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)

Štvrtok, 15. Apríla 2010, 09:27

eko.fresh napísal:
Pekne, s mensim obkecom to mohlo ist rovno do sekcie Navody =D>


asi by to tam fakt malo ist...... =D>
 
janci535ie34
Príspevky: 24
Registrovaný: 2.4.2010
Auto: 535ie34
Kraj: Banskobystrický

Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)

Štvrtok, 15. Apríla 2010, 13:12

Kamo zmakol si to Fasa dole klobuk Obdivuhodne
 
Užívateľov profilový obrázok
kajo1
Autor témy
Príspevky: 75
Registrovaný: 23.3.2010
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Bratislava

Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)

Štvrtok, 15. Apríla 2010, 21:43

Ďakujem chalani, fakt ma potešili vaše reakcie.

Takže návod - a potom odpoviem na vaše otázky:
0. Demontovať vzduchový kanál pred spolujazdcom. 6 záskočiek na filtri, 3 horné prstami potiahnuť nahor, kanál jemne odsunúť a pootočiť o 30 stupňov v smere hodinových ručičiek, vytiahnuť smerom k chladiču.
1. Ako druhú vec treba odmontovať Visco spojku s vrtuľou, treba na to vidlicový kľúč č. 32. Visco spojka má opačný závit, kľúč treba nasadiť a tresnúť po ňom kladivom, týmto momentom sa spojka uvoľní, vrtulu treba zmontovať a nechať ju voľne ležať v plastovom usmerňovači vzduchu (ďalej UV)
2. vliezť pod auto, zmontovať ochranný kryt (pootočiť krížové skrutky)
3. pod autom - z UV vysunúť pomocné vodné čerpadlo vľavo dole, je v gume, dá sa to, tiež z neho vytiahnuť elektrickú zásuvku
4. stále pod autom - z úchytov UV vysunúť všetky hadice a vyklopiť vyrovnávaciu nádobku chladiacej kvapaliny, iba pár cm od UV (hore ešte drží)
5. zhora - na ľavej strane UV (pred vodičom) je senzor (že vraj dymu), je to plastová krabička, elektriku neodpájať, len odpojiť senzor z UV. Dole má záskočku, prstom stlačiť a vyklopiť do strany. Nechať ho visieť.
6. teraz ťažká fáza - odobratie ventilátora s Viscospojkou, trápil som sa asi pol hodinu. Treba nadvihnúť UV smerom nahor pokial ide, cca 15 cm. UV je vsunutý v 4 takých plastových koľajničkách v chladiči, je dobré mať pomocníka, tie 4 cvočky na UV sa ľahko zachytia za hadicu apod. Teraz je prístupná gumená hadička z vyrovnávacej nádržky do chladiča. Ak ešte nebola menená, je na nej jednorazová oceľová páska - opatrne podpáčiť skrutkovačom a pásku vyhodiť (potom nahradiť skrutkovacou páskou). Hadičku odpojiť, vytečie z nej trochu vody. UV podvihnúť ešte viac, koľko ide a cez otvor medzi UV a chladičom vytiahnuť Visco s vetrákom. Je to hlavolam, no dá sa. Listy vetráku su pružné, je s tým možné počítať.
7. Na UV je ešte vyrovnávacia nádobka - odvzdušňovák úplne vyskrutkovať krížovým skrutkovačom (pri montáži dať nový, stojí 2,8 EUR v BMW, nový dať aj k termostatu.) Okolo odvzdušňováku je plastový dielec, má dve záskočky, stlačiť a vybrať, predtým odskrutkovať viečko nádobky. Nádobku vysunúť z UV (ak sme predtým nezabudli povysunúť jej 2 hadice z UV pod autom, pôjde to ľahko, ja som zabudol a tak to šlo ťažšie). Nádobku spustiť úplne dole pod auto. Nezlaknúť sa, ak vytešie trocha kvapaliny, aj zacvakávacie spoje zvyknú slziť, ale po natlakovaní je to ok.
8. UV vytiahnuť von.
9. Oba vrchné kryty motora odskrutkovať (vypáčiť záslepky a 8ka kľúč, 4 skrutky)
10. demontovať zapaľovacie cievky (každá 2xM10) a 2 zemniace vodiče, oceľovú poistku dvihnúť nahor a vytiahnuť zástrčku (ja som cievky značil, ale asi je to jedno)
11. Vycvaknúť kabeláž k cievkam, je tam 6 plastových cvočiek, je to vidno. Kabeláž odložiť na lôžko tlmiča
12. Vycvaknúť kabeláž k lambdasondám, vzadu na dekli je oceľová spona, nebáť sa ju roztiahnuť, kabeláž vybrať aj z rohu dekla a položiť vedľa
13. Odskrutkovať všetky skrutky, ktoré držia dekel. Nezabudnúť na vnútorné (medzi sviečkami, na niektorých boli zemniace vodiče) a na zadnú spodnú. Mňa nebavilo robiť ro kľúčom, použil som aku skrutkovač s redukciou na golu. Na tú zadnú skrutku som použil kardan.
14. odpojiť odvetranie motora vpravo vpredu na dekli, zboku stlačiť a potiahnuť
15. Dekel odstrániť, ak je tesnenie staré, bude prilepené, odporúčam použiť špachtľu a tesnenie potom nahradiť novým
16. v tomto bode som ja ešte aj vytiahol plastový kryt nasávacej vačky a umyl ho, ako aj dekel
17. Odpojiť všetky elektrické vodiče od Vanosu (2 x elektromagnetický ventil, 2 x čidlo polohy vačky). Nedá sa to pomýliť
18. Odpojiť koncovku termostatu (napravo od Vanosu)
19. Kľúčom č. 19 odpojiť tlakové olejové potrubie od Vanosu (tesnenia - 2 o krúžky vymeniť za nové)
19. Držiak motora nad tlakovým olejovým vedením tiež demontovať (matice 11 a 13)
20. zakryť všetko pod Vanosom handrou, najmä remeň - bude tiecť olej
21. Na vanose sú 2 imbusové veľké skrutky, vziať 8ičku imbus a vyskrutkovať ich
22. Pod skrutkami sa objavia 2 plastové záslepky, vziať špicaté (elektrikárske) kliešte a vytiahnuť ich. Je treba dosť veľkú silu a dosť ostré a dlhé kliešte.
23. pod záslepkami sú 2 torxy (T30) s opačným závitom. Odskrutkovať
24. Teraz odskrutkovať 6 10tiek matiek a jednu 13ku, ktoré držia samotný Vanos
25. Vanos vytiahnuť dopredu, olej bude tiecť, preto sa odporúča prebaliť handrou alebo igelitom
26. Vanos položiť do vaničky a otáčať s ním na všetky strany, povylievať olej, poutierať ho
27. Na Vanose je z vnútornej strany 9 matiek M10, tie držia deklíky, pod ktorými sú piestiky. Matky odskrutkovať. Pozor - pod deklíkom so 4 maticami (výfuk) je pružina, nie je príliš silná, ale vie prekvapiť :)
28. Vybrať piestiky z Vanosu, všetko opäť poutierať
29. Skalpelom alebo orezávačom rozrezať staré tesnenia na piestikoch. Sú 2 a 2. Pod vrchným je spodné. Keďže sú už zosklovatené, pôjde to ťažko - pozor na zranenie! Ja som pri tomto úkone trochu dorýpal hliník, ale nevadí to
30. Nové tesnenia zohriať fénom alebo v teplej vode, ináč sa zle naťahujú
31. Vždy najskôr natiahnuť guľaté hnedé tesnenie a potom ploché čierne
32. Natrieť tesnenia na piestikoch olejom a piestiky, jemne pootočené treba nasunúť do vanosu, skrátka zložiť to na nečisto. Treba to takto zložené (nezoskrutkované a bez pružiny) nechať niekoľko minút, nech si to sadne. Potom to rozobrať, opäť natrieť olejom, dať dnu pružinu zoskrutkovať.

33. BONUS - v tomto momentne som ja vymenil malú reťaz a napínač, lebo hrkala. kto toto nemení, môže skladať v opačnom poradí, resp. ísť na bod 34.
33a. Motor do hornej úvrate 1. piestu. Je to vtedy, keď sú prvé vačky 1. piestu viditeľné a ukazujú k sebe, písmená na remenici na kľukovke ukazujú na kovový špic, vtedy je možné zospodu motoru zo strany vodiča smerom k prevodovke rukou nahmatať plastový štuplík a vytiahnuť ho a vrtákom alebo priebojníkom max. 6mm zablokovať motor v HÚ (zotrvák má dieru, kam ten špic vkĺzne). Ja som ešte vyrobil nástroj na blokovanie vzájomnej polohy vačiek, ale nie je to potrebné.
33b. Permanentnou fixkou treba označiť všetko, čo sa dá na (z pohľadu opravára!) ľavej, výfukovej vačke (viď foto). Je tam mnoho dielcov, ktorých poloha nie je bez špeciálneho BMW nástroja nastaviteľná. Všetko fotiť! Pravú vačku si netreba všímať, vymyslel som metódu, ako reťaz vymeniť bez jej demontáže.
33c. Napínač reťaze stlačiť nadol a klincom zozadu zaaretovať, reťaz je voľná.
33d. 3 matky M10 na výfukovej vačke demontovať, pod nimi sú 3 podložky, 1 je pružná. Zapamätať si ich vzájomnú polohu a sňať ich.
33e. opäť značiť fixkou a fotiť.
33f. 3 torxy, ktoré držia ozubené kliesko (myslím, že sú to E45) odskrutkovať, koliesko odobrať
33g. a na rad prichádza môj zlepšovák - pravý senzor vačky pri tlakovom olejovom potrubí, hneď vedľa filtra oleja odmontovať, je to imbus, myslím, že č. 6, senzor vytiahnuť
33h. reťaz prstami sňať z ozubeného kolesa (sacia vačka) - teraz máme miesto na naklopenie reťaze smerom k motoru, čím sa umožní to, že sa vyšmikne zo spodnej vodiacej lišty. Druhá možnosť, bez demontáže senzoru je demontáž ozubeného kolesa.
33g. Odmontovať napínač reťaze (zhora 3 a spredu 1 matica M10)
33h. Všetko poskladať v opačnom poradí. Nezabudnúť vytiahnuť vrták zo zotrváku!

34. späť k Vanosu - pred skladaním ešte vymeniť o-krúžky na plastových záslepkách
35. pod Vanos nasadiť nové tesnenie, staré zahodiť, plochu vyčistiť a všetko poskladať v opačnom poradí! Na nič nezabudnúť, žiadna súčiastka nesmie zvýšiť, okrem tých, ktoré sa vyhadzujú.
36. ešte: na hrany tela Vanosu, tam, kde prilieha dekel, ale kde prechádza rovina do oblúka a na spoj vanos-hlava naniesť tesniacu hmotu. Ja používam Gasket Seal od Teroson, ale týchto hmôt je kopec.
37. ešte: nezabudnúť dať novú pásku na hadičku z vyrovnávacej nádobky, čo najmenšiu, skrutkou nadol!
38. Visco spojku dotiahnuť kladivom.
39. skontrolovať kvapaliny a zapojenie zásuviek.
GOOD LUCK! :)
Naposledy upravil/-a kajo1 v Štvrtok, 15. Apríla 2010, 21:50, upravené celkom 1 krát.
Ak máš otázku ohľadne klímy, napíš, ak budem vedieť, poradím.
 
Užívateľov profilový obrázok
kajo1
Autor témy
Príspevky: 75
Registrovaný: 23.3.2010
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Bratislava

Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)

Štvrtok, 15. Apríla 2010, 21:46

Hneď, ako som dotiahol poslednú skrutku skolila ma tá črevná chrípka, ešte som motor nakopol, odvzdušnil chladiaci systém a skončil som na týždeň v posteli...
Zajtra začnem zabehávať a podelím sa so skúsenosťami.
Ak máš otázku ohľadne klímy, napíš, ak budem vedieť, poradím.
 
Užívateľov profilový obrázok
PetiE34
Príspevky: 790
Registrovaný: 8.9.2008
Auto: E34 524 TD +E34+E30
Kraj: Košický
Bydlisko: KS

Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)

Štvrtok, 15. Apríla 2010, 23:14

pekná praca a ten prípravok :mrgreen: nemá chybu, len sa čudujem že sa ti to chcelo tolko fotiť , mna ani nenapadne brat telfon a nieto ešťe foťak do ruky ked som celí od oleja.

=D> =D> =D>
E34 525 tourig tds-ON AIR
E34 524 td-Sterlingsilber-Metalic
E34 525 tds
E34
E30
Kočky chcú BMW, seriem nanich ... mám BMX! 8998
 
Užívateľov profilový obrázok
kajo1
Autor témy
Príspevky: 75
Registrovaný: 23.3.2010
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Bratislava

Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)

Štvrtok, 15. Apríla 2010, 23:50

alpinB10 napísal:
A je pocut/citit zmenu k lepsiemu chodu motora? Ako dlho si to robil ak nepocitame pracu na fotodokumentacii. Ako si vedel ze uz je cas na vymenu tesneni, ako to rozpoznat, iba sluchom? Musis mat dobry pocit ze si to zmakol sam, vsetko pooznacovane nic nenechane na nahodu, takych treba do servisov.


K výmene som sa odhodlal, keďže motor v nízkych otáčkach občas trhol, po stiahnutí konektora z ventilu pri výfukovej vačke však šiel hladko, ale (logicky) nemal výkon.
Robil som to 2 dni cca po 6 hodín, nikam som sa neponáhľal. Vymenil som rovno aj sviečky.
Budeš sa smiať, keď Ti poviem, že nie som mechanik, ale človek od počítačov...
Ak máš otázku ohľadne klímy, napíš, ak budem vedieť, poradím.
 
Užívateľov profilový obrázok
kajo1
Autor témy
Príspevky: 75
Registrovaný: 23.3.2010
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Bratislava

Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)

Sobota, 8. Mája 2010, 22:21

Skúsenosti po zabehaní vanosu. Je to úplne iné auto, ťahá úplne šialene, vôbec sa to nedá porovnať s výkonom predtým.
Fascinujúci je ťah v nízkych otáčkach.
Mám ešte Omegu 218 PS a Vectru 180 PS, ale to BMW je teraz subjektívne svižnejšie od oboch, predtým by som to nepovedal.
Som spokojný
Ak máš otázku ohľadne klímy, napíš, ak budem vedieť, poradím.
 
Užívateľov profilový obrázok
buco
Príspevky: 511
Registrovaný: 5.5.2011
Auto: bmw 330i
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Stupava

Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)

Nedeľa, 7. Augusta 2011, 13:25

krasna robota mna caka to iste #-o mozem sa ta spytat co ta to cca vyslo? nech ma jebne :-"
BMW e90 330i Titan Silber Metalic M-Paket
pribehy-nasich-aut/m-paket-titan-silber-metalic-t86513.html
Obrázok
 
Užívateľov profilový obrázok
jararak
Príspevky: 11354
Registrovaný: 13.5.2008
Auto: skodofka 120l
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Kostoliste

Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)

Nedeľa, 7. Augusta 2011, 15:05

ak neides menit retaz, ktoru podla mna nemusis tak ta samostatne vanosove tesnenia vyjdu na 55euro (ak mas doublevanos), pokial to mas v horsom stave tak plus dalsich 55 za kovove kruzky, samozrejme budes potrebovat asi 0,5l oleja, ale ak ma za sebou viac tak rovno menit cely olej no a samozrejme potrebujes tesnenie pod ventildekel co stoji pre doublevanos v bavarii 38euro (druhovyroba cca 10euro menej za kvalitnu), plus take kovove tesnenie pod vanosovu bozulu za 4euro. Ak to budes robit sam, usetris asi 100euro za robotu ktore pytaju po servisoch, ak by si potreboval nejaky material, ozvy sa, nieco sa najde skladom.
bmwcoding.sk
bmw maps 2023/fsc/carplay/ cz/sk pre cic/nbt
kluce pre bmw/mini, klonovanie riadiacich jednotiek, chiptunning, egr/dpf/scr off
oprava frm, upravy CAS/FEM/BDC, DME/DDE, virgin prevodovky a budikov
 
Užívateľov profilový obrázok
juronr
Príspevky: 107
Registrovaný: 7.2.2009
Auto: BMW 525i Touring
Kraj: Nitriansky
Bydlisko: Nitra

Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)

Utorok, 16. Augusta 2011, 18:59

Kolko si mal najazdene? Ja to idem robit tiez a mam 250 000km, tak neviem ci sa mam tesit na tu zmenu

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 20 neregistrovaných