Piatok, 12. Augusta 2016, 07:28
Najvtipnejsie mi pride to, ze sa tu bavime o elektromobiloch, emisiach atd., pritom elektromobily - na kolajniciach, mame 60+ rokov (a celkovo 100 rocnu historiu na uzemi SR, ale masivne sa zacala vyuzivat az od 60tych rokov).
V mestecku kde byvam je velka fabrika, z ktorej kedysi denne odchadzalo a prichadzalo 8-10 vagonov - priviezli suroviny, odviezli hotovy tovar. Prakticky 95% tovaru ide na export, cize sa to pekne dotlacilo bud na zapad alebo vychod republiky po kolajniciach.
Teraz pride JEDEN vagon za JEDEN tyzden, privezie surovinu, neodvezie nic. Zato sa denne otoci 20, 25 - niekedy ked su silne mesiace aj 40, kamionov denne.Aby sa sem dostali z dialnice musia prejst 15km cez dediny, nehovoriac o tom, ze na druhom konci je ina fabrika, kde sa kamionov otoci este viac, a vo vedlajsom okresnom meste, kde maju tiez kolajnice priamo az do arealu fabriky sa sice vozia suroviny vlakom pomerne casto, ale tovar sa odvaza takmer vylucne po ceste - a to sa bavime o fabrike s logistickym centrom a 16timi terminalmi pre kamiony, kde sa to toci nonstop, kazdy terminal vybavi minimalne 8 az 10 aut denne.
Za miliardy renovujeme zeleznicne trate, kde sa NIC nedodrzi nacas, kde tisicky robotnikov nemaju vyplaty a stat s tym nic nerobi hoci je priamy zadavatel zakazky, ale to ze sa nakontrahuje sub-sub-subdodavatel, ktory neplati zamestnancom nikto neriesi - a naco sa to renovuje, ked este aj ta hrstka ludi, co dochadzala za pracou a tvorila majoritnu vacsinu prijmov z cestovneho sa na to dnes moze vysrat a radsej chodi autom, lebo vlaky su plne dochodcov a studentov.
Slovenske zeleznicne cesty su prazdne. Do firmy kde robim sa vozi tovar z Azie, ked mi na cig-pauze hovoril chlapik z oddelenia nakupu, ze vagon prejde z Ciny do Ciernej nad TIsou za 6 az 7 dni - a potom tych zvysnych 400km cesty po Slovensku to Cargu trva dalsich 7 dni, tak som mu nechcel verit.
A ten vlak, keby aj just nebol elektricky z elektriny vyrobenej z uhlia, ale rovno stara lokomotiva, kde sa lopatuje uhlie, tak bude ekologickejsi lebo ten podiel sajrajtu na prevezenu tonu bude nasobne nizsi ako kamiony.
Keby sa len 500 kontajnerov denne previezlo vlakom namiesto kamionom, tak to musi vyrovnat nasobne viac osobnych elektromobilov na cestach.
Len automotive priemysel u nas - 1 milion vyrobenych aut, z ktorych sa u nas preda mozno par promile - VW este vozi toho dost vlakom, ale KIA, co je priamo na najvacsom zeleznicnom uzle SR posiela mrte tych aut po ceste, a neviem kolko sa ich zmesti na jeden naves, ale viac ako 10 alebo 12 to asi nie je. A takisto polsky Fiat posiela mrte vela aut po ceste, neprejde den aby som v ktorukolve hodinu na kratkom useku dialnice, po ktorom jazdim nestretol par kamionov s nalozenymi Kiami alebo Fiatmi.
Ale som si isty, ze tie tisicky dnes 7 az 10 rocnych Priusov s vymlatenymi NiMH baterkami, ktore teraz treba zrecyklovat, a do takeho Priusu sa bud natlaci 3000 EUR za nove, alebo z toho zostane auto so slabym benzinovom motorom rovnako ekologicke ako hociaka Fabia, urcite usetrili kus zelenej luky pre buduce generacie.
Otazka, je co budu robit ludia s tymi plug-in Priusmi a Leafmi ked sa baterky vymlatia tam, lebo bez novej baterky mozu akurat tak vyrezat dieru do podlahy, silno utekat a kricat yabadabaduuu.